Jest pierwsza korzyść z Forum Gdańsk. Ulga w funkcjonowaniu komunikacji, bezpieczniej dla pieszych w centrum stolicy województwa pomorskiego.

Fot. Z Archiwum inn|tu-butik komunikacyjny. Fot. Dawid Linkowski.

Nowy tunel w stolicy Pomorskiego prawie gotowy

Wraz z otwarciem Forum Gdańsk kierowcy będą mogli pojechać w centrum Gdańska nową drogą o długości ok. 1,5 km, omijając Hucisko. Multi Development wybudowało tę drogę pod płytą przykrywającą tory kolejowe.

Nowa trasa komunikacyjna jest dwupasmowa i będzie pełnić funkcję przelotową, posłuży też dostawcom do sklepów znajdujących się na terenie Forum Gdańsk. Została wybudowana na poziomie torów kolejowych i przebiega bezkolizyjnie pod terenem zajmowanym przez Forum Gdańsk.

Wszystko dzięki temu, że w toku inwestycji, Forum Gdańsk przykryło płytą przestrzeń nad torami kolejowymi, zyskując nowy fragment miasta do zagospodarowania. W sumie to 1,5 ha powierzchni. Pod płytą zmieściły się nie tylko tory, ale także – jezdnia wzdłuż nich. Nowe Podwale Grodzkie wpada pod płytę Forum Gdańsk pod ul. Hucisko i wraca na powierzchnię za wiaduktami przy Al. Armii Krajowej, omijając ścisłe centrum – poinformowała nas Alina Geniusz-Siuchnińska z inn|tu – butik komunikacyjny, w komunikacie podając też wypowiedzi:

– Nowe Podwale Grodzkie ma być ulicą ogólnie dostępną, a jej podstawowe funkcje,
to niezależna droga dla dostaw towarów do sklepów zlokalizowanych w Forum Gdańsk oraz dwukierunkowa ulica ogólnodostępna dla użytkowników dróg – mówi Romuald Nietupski z zarządu Forum Gdańsk. –  To dodatkowa alternatywa przejazdu przez Śródmieście Gdańska, która będzie miała szczególne znaczenie w przypadku powstania różnych zdarzeń drogowych na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska, takich jak wypadki drogowe czy różne inne zdarzenia powodujące utrudnienia w ruchu drogowym.

Forum Gdańsk – tunel / fot. Dawid Linkowski

Fot. Z Archiwum inn|tu – butik komunikacyjny. Fot. Dawid Linkowski

Nowe Podwale Grodzkie pomoże odciążyć często wybierane przez kierowców ulice: Wały Jagiellońskie i 3 Maja. To jedna z ważniejszych inwestycji infrastrukturalnych Forum Gdańsk. Pomoże usprawnić ruch w Śródmieściu. Sygnalizacja świetlna jest zamontowana zarówno przy głównych skrzyżowaniach, umożliwiających wjazd i wyjazd. Nowe Podwale Grodzkie pozwoli też na bezkolizyjne dostawy do Forum. Wjazd samochodów dostawczych do Forum będzie awizowany – to znaczy, że dostawy odbywać się będą w ściśle zaplanowanym czasie.

– W sytuacji zagrożenia, awarii, wypadku bądź pożaru, droga zostanie zamknięta. Szlaban przy wjeździe do strefy będzie opuszczany automatycznie – mówi Krzysztof Kolasa, menadżer projektu. – W tym samym momencie zapali się czerwone światło sygnalizacji świetlnej prowadzącej do nowej drogi, a auta zostaną przekierowane na Wały Jagiellońskie.

10 doków wyładunkowych

Forum Gdańsk dysponuje dwiema strefami rozładunku. Zostały one wydzielone w obrębie nowej drogi. Większa strefa dostawcza to sześć doków wyładunkowych. Kilkanaście metrów dalej znajdują się kolejne cztery. W każdym z doków może być wyładowywany ciągnik siodłowy z naczepą (tzw. TIR).

120 mln zł na łatwiejsze podróżowanie

Inwestycje w nowy układ transportowy wokół Forum Gdańsk kosztowały ponad 120 milionów złotych. Wszystkie prace sfinansowała firma Multi Development Poland. Dzięki partnerstwu inwestora prywatnego z miastem, niemal wszystkie nowe inwestycje w układ drogowy przejdą na własność Gdańska.

***

Liczby:

10 doków rozładunkowych

1,5 km długość nowej drogi

1,5 hektara powierzchni, którą zyskało miasto dzięki przekryciu torów kolejowych

Forum Gdańsk – tunel / fot. Dawid Linkowski

Fot. Z Archiwum inn|tu – butik komunikacyjny. Fot. Dawid Linkowski

Główny szlak komunikacyjny Gdańska (do którego zaliczają się między innymi ulice Wały Jagiellońskie, Okopowa, itd.) to ciąg najbardziej obciążony ruchem drogowym w Gdańsku.
Do niedawna w przekroju ul. Wały Jagiellońskie, na wysokości Bramy Wyżynnej przejeżdżało średnio na dobę ponad 90 tys. pojazdów. Po wybudowaniu Tras Sucharskiego i Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą ruch ww. przekroju radykalnie się zmniejszył do 65 tys. pojazdów samochodowych na dobę. Jednocześnie ruch w użytkowanym od blisko 2 lat w tunelu pod Martwą Wisłą wzrósł do około 30 tys. pojazdów na dobę.

Film o nowej drodze jest tu: Nowa droga pod Forum Gdańsk – budowa

Forum Gdańsk powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z partnerem publicznym, czyli Miastem Gdańsk i międzynarodowego koncernu Multi Development BV. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, rozrywkę, restauracje i kawiarnie, która powstała m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi ok. 44 proc. tego miejskiego centrum.

Multi Development BV to jeden z największych deweloperów , właścicieli i zarządców wysokiej jakości centrów usługowo-handlowych w Europie oraz Turcji. Realizowane przez firmę projekty stają się często katalizatorem rozwoju ekonomicznego i społecznego miast i regionów. Od swojego powstania w 1982 roku, Multi zajmowało się ponad 190 projektami. www.multi.eu .

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.