Uzależnienie od sięgania po… Kampania „Kieruj bez procentów”, realizowana w Gdańsku, przyniosła dobre owoce. Mniej ludzi zasiada za kierownicami aut po spożyciu alkoholu. Jednak osiągnięcie korzystnych wyników to efekt ciężkiej pracy, często za darmo, organizatorów i ambasadorów tego przedsięwzięcia.

Na zdjęciu, od lewej: Maciej „Gleba” Florek, Julia Bąkowska i Joanna Kaszubowska. Fot. Kazimierz Netka.

Jak się osiąga pozytywne rezultaty takich działań profilaktyczno uświadamiających – o tym mówiono podczas konferencji „Skuteczne działania profilaktyczne w środowisku lokalnym – cele, odbiorcy, narzędzia”.

Ci, którzy namawiają do jazdy na trzeźwo, nawet nie śmią marzyć o takich pieniądzach na swe kampanie, jakimi dysponują tworzący reklamy na rzecz picia alkoholu…

Jak odnosić sukcesy mimo niedostatku funduszy – mówili prelegenci konferencji; m.in. Radosław Nowak – członek zarządu głównego Polskiej Federacji Społeczności Terapeutycznych, kierownik Działu w Gdańskim Centrum Profilaktyki Uzależnień (GCPU), przedstawiając kampanie społeczne urzeczywistniane przez Miasto Gdańsk. Przede wszystkim, poinformował o „Kieruj bez procentów” – kampanii informacyjno – edukacyjnej Miasta Gdańska realizowanej od 2004 roku przez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień.

 

Fot. Kazimierz Netka

W bieżącym roku jest nacisk na jazdę „na kacu”. Chodzi o to, że nie zawsze po spożyciu alkoholu w tym samym czasie odzyskamy na tyle dobra kondycje, by móc kierować samochodem. Okres „trzeźwienia” może się wydłużyć, gdy przyjmujemy leki. W bieżącym roku jest też nowe hasło działań na rzecz uświadamiania o zagrożeniach związanych z prowadzeniem pojazdów będąc pod wpływem alkoholu. Hasło to brzmi: „Kieruj się sercem”. Twórcą tego hasła jest 2PI Group.

Celem kampanii: #kierujsięsercem jest przeciwdziałanie prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu poprzez uświadamianie zagrożeń i negatywnych skutków spożywania alkoholu przez kierowców. Działania te skierowane są do gdańszczan; kobiet i mężczyzn w wieku 18 – 45 lat, w tym szczególnie młodych dorosłych liczących 18 – 24 lata. Zaplanowane działania to: spójna, kompleksowa, zintegrowana komunikacja w kanałach online i offline oparta na prostych, celnych, emocjonalnych przekazach tekstowych i graficznych, dostosowanych atrakcyjną formą do potrzeb percepcyjnych grupy docelowej. Przewidywane rezultaty: Wzrost świadomości społecznej w zakresie zagrożeń i skutków spożywania alkoholu przez kierowców.

To kolejny etap kampanii na rzecz namawiania prowadzących pojazdy do robienia tego na trzeźwo.

 

Fot. Kazimierz Netka

Dotychczasowe efekty „Kieruj bez procentów” można uznać za dobre. Dowodem są dane statystyczne, zgromadzone przez Policję. Jak to się stało? W ciągu Kampanii „Kieruj bez procentów” uświadomionych zostało kilkanaście tysięcy młodych ludzi, którzy teraz wchodzą w dorosłe życie, uzyskują prawa jazdy. Hasło: Kieruj się Sercem jest odwołaniem się do odpowiedzialności. Sprawca przeżywa spowodowany wypadek. Bo krzywdzi innych. Niestety, tak jest z naszą psychiką, że łatwiej zapominamy to, co jest straszne, co dla nas stało się nieprzyjemnymi przeżyciami. Po jakimś czasie znowu zaczyna się nam wydawać, że jesteśmy doskonali, nieomylni, że nie popełniamy błędów.

To trzeba brać pod uwagę, robiąc kampanię profilaktyczną. Trzeba znać dobrze problem, mieć duże rozeznanie w grupie odbiorców; zebrać do współpracy partnerów, dopasować logotyp i pracę. Trzeba zadbać o finansowanie.

 

Fot. Kazimierz Netka

Sprawa finansowania jest niezwykle ważna. Pieniędzy nie jest za dużo. Na pół roku prowadzenia kampanii, przeznaczono zaledwie 55 tysięcy złotych. To niewiele; dlatego, trzeba zabiegać o Ambasadorów. O tym mówiły Julia Bąkowska i Joanna Kaszubowska – współwłaścicielki agencji marketingowej „Club PR&marketing”, przedstawiając sposoby przygotowania i realizowania skuteczniej kampanii. Generalnie, nie należy realizować kampanii społecznych tylko po to, żeby je robić.

Na szczęście, znani ludzie: artyści, sportowcy, naukowcy, o dokonaniach takich, że warto te osoby naśladować, chętnie garną się do wspierania takich kampanii jak: Kieruj Bez Procentów. Młodzi Bez Procentów, czy kieruj się sercem. Jeden z Ambasadorów kampanii realizowanej przez GCPU, był gościem konferencji: Maciej „Gleba” Florek – zwycięzca 1. edycji programu „You Can Dance”; choreograf i twórca wielu prestiżowych projektów tanecznych i teatralnych w Europie, Ameryce i Afryce. Występował i prowadził warsztaty w teatrach i przestrzeniach miejskich między innymi w Nowym Yorku, Chicago, Zurychu, Windhoeku, Berlinie, Sankt Petersburgu, Bazylei, Paryżu czy Wiedniu. Choreograf wydarzeń teatralnych oraz plenerowych koncertów produkowanych pod potrzeby zapisu kamerowego dla telewizji i potrzeb filmu.

Jak informować o warsztatach, podczas których można przekazać wiedzę osobom zajmującym się organizowaniem kampanii profilaktycznych? Przede wszystkim, trzeba mieć pieniądze.

Na poinformowanie o warsztatach trzeba czasami wydać więcej pieniędzy niż na zorganizowanie tych warsztatów – powiedział Maciej „Gleba” Florek.

 

Fot. Kazimierz Netka

Jak się dowiedzieliśmy, kampania profilaktyczna, trwająca pół roku, ma budżet w wysokości 55 000 (słownie: pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych). Tyle wydajemy na ratowanie młodzieży przez plagą alkoholu. Jeśli to porównać z wydatkami na przykład na utrzymanie stadionu piłki nożnej, której pseudokibice jawnie lekceważą prawo, pijąc piwo w miejscach niedozwolonych, to skojarzenie samo się nasuwa: miasto skąpi grosza na działania typu: „Młodzież bez procentów”, a nie szczędzi pieniędzy na stadion, na którym bywa łamane prawo.

W poniedziałek, 16 października 2017 roku, program konferencji pt. „Skuteczne działania profilaktyczne w środowisku lokalnym – cele, odbiorcy, narzędzia”, przewidywał następujące wystąpienia:

9.00 – 9.45. Profilaktyczne kampanie społeczne realizowane przez Miasto Gdańsk – dobre praktyki – Radosław Nowak – kierownik działu profilaktyki Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień;

9.45 – 10.30. Jak przygotować i realizować skuteczną kampanię: elementy PR i marketingu społecznego? Co działa, a co nie działa na odbiorcą? – Julia Bąkowska – specjalista od spraw marketingu i Public Relations , aktywnie zajmuje się marketingiem dla firm oraz PR, koordynator projektów marketingowych, pr i akcji społecznych, współwłaściciel agencji marketingowej;

10.50 – 11.50. Jak dobrać narzędzia do komunikacji z danym odbiorcą? – Julia Bąkowska – specjalista od spraw marketingu i Public Relations , aktywnie zajmuje się marketingiem dla firm oraz PR, koordynator projektów marketingowych, pr i akcji społecznych, współwłaściciel agencji marketingowej;

11.50 – 12.50. Mini kampanie we własnym środowisku. Jak o nich mówić, jaką komunikację stosować? – Joanna Kaszubowska – specjalista od spraw marketingu i Public Relations , aktywnie zajmuje się marketingiem dla firm oraz PR, koordynator projektów marketingowych, pr i akcji społecznych, współwłaściciel agencji marketingowej;

13.10 – 14.10. Jakich narzędzi używać przy realizacji kampanii? – Joanna Kaszubowska – specjalista od spraw marketingu i Public Relations , aktywnie zajmuje się marketingiem dla firm oraz PR, koordynator projektów marketingowych, pr i akcji społecznych, współwłaściciel agencji marketingowej.

 

Fot. Kazimierz Netka

Drugiego dnia, we wtorek, 17 października, 2017 roku, program konferencji przewiduje:

9.00 – 9.45. Działania profilaktyczne realizowane przez GCPU – Anna Rejkowska – pedagog, psychoterapeuta, specjalista ds. profilaktyki w Gdańskim Centrum Profilaktyki Uzależnień;

9.45 – 10.30. Moc lasu, czyli metody „outdoor education” w pracy z młodzieżą – Joanna Czechowska -psycholog, specjalista terapii uzależnień, instruktor rekreacji ruchowej, jazdy konnej i kajakarstwa, pracuje z dziećmi i młodzieżą w ośrodku MONAR;

10.50 – 12.20. Jakie są trendy w profilaktyce? Jak pisać skuteczne programy profilaktyczne? – Marcin Sochocki – dyrektor OSB MONAR, socjolog praktykujący, tzn. badacz i ewaluator, a także zaangażowany szkoleniowiec;

12.40 – 14.10. Jak skutecznie realizować programy profilaktyczne? W jaki sposób monitorować programy w profilaktyce? – Marcin Sochocki – dyrektor OSB MONAR, socjolog praktykujący, tzn. badacz i ewaluator, a także zaangażowany szkoleniowiec.

Z konferencji można wysnuć wiele wniosków; takich, np., że często kampanie na rzecz uwolnienia ludzi od uzależnień realizowane są przez pasjonatów, a wiele prac wykonywanych jest przez nich za darmo. Generalnie, odbiorca działań kampanijnych musi być przekonany, także w swej podświadomości, że nikt nie wciska mu ciemnoty, nie chce nim manipulować. Oczywiście, równie ważne jest dotarcie z kampanią do osób, potrzebujących wsparcia. Teraz, jednymi z najlepszych dróg są media społecznościowe.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.