Na zdjęciu: Realizatorzy projektu. Fot. Kazimierz Netka.
Polacy i Gdańszczanie bardzo dobrze wiedzą, jak to jest, bo albo przyjmują przybyszy z zagranicy, albo sami wyjeżdżają.
W każdej rodzinie był, jest lub będzie ktoś emigrantem, uchodźcą.
„Migration – Challenge, Change and Chance” – to tytuł międzynarodowego projektu, którego zakończenie świętowano 9 marca 2018 roku, w Europejskim Centrum Solidarności. Na uroczystą Galę przybyli m.in. Monika Kończyk – pomorski kurator oświaty oraz Paweł Adamowicz – prezydent Gdańska. Galę przygotowało II Liceum Ogólnokształcące im. dr. Władysława Pniewskiego w Gdańsku Wrzeszczu. Projekt zatytułowany „Migration – Challenge, Change and Chance” („Migracja – wyzwanie, zmiana i szansa”) jest realizowany w ramach programu ERASMUS+, Akcji 2: Partnerstwa strategiczne – współpraca szkół – napisano na stronie internetowej http://www.2lo.gda.pl .
Fot. Kazimierz Netka
Koordynatorem projektu Erasmus+ w II Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku jest Ewa Marzjan-Jeleńska. Dzięki pani koordynator, Gala uroczystości Erasmus+ przebiegała bardzo sprawnie. Obecni na sali z dużym zainteresowaniem przysłuchiwali się dyskusjom, prowadzonym w języku angielskim.
Duże wrażenie na uczestnikach uroczystości wywołał spektakl teatralny, w wykonaniu uczniów II LO w Gdańsku a zatytułowany: „Znawcy Potworów”. Autorką tej sztuki jest Rita Jankowska – dramatopisarka i reżyserka Teatru Błękitna Sukienka. Teatralny „potwór” to imigrant, który przybył do Polski. Sztuka pokazuje, może trochę przesadnie, że imigrantów – gości z innych krajów – nie traktujemy najlepiej. Przesłaniem sztuki pt. „Znawcy Potworów” jest zachęta do tolerancji i akceptacji imigrantów wśród młodzieży szkolnej. Spektakl ten ma promować empatię i zrozumienie wobec innych kultur, religii, zwyczajów. Niezwykle wyraziście został zagrany Potwór, w którego wcieliła się Magdalena Nowak z I klasy II Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka
Przygotowania do Gali, czyli realizacja projektu, trwały dwa lata. Sztuka „Znawcy Potworów” jest artystycznym zwieńczeniem tego. To jednocześnie podsumowanie realizacji projektu, w którym uczestniczyły szkoły: Gymnasium Ernestinenschule z Lubeki (Niemcy), Liceum Karhulan lukio z miasta Kotka (Finlandia) oraz II Liceum Ogólnokształcącego z Gdańska. Nieprzypadkowo cele i rezultaty tego projektu przedstawiono w Europejskim Centrum Solidarności. Jak powiedziała Dorota Suchacz – dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. dr. Władysława Pniewskiego w Gdańsku, chodziło o pokazanie tego w miejscu, które dla świata i Europy jest symbolem wolności i akceptacji różnorodności.
Paweł Adamowicz – prezydent Gdańska, podkreślił, że w Gdańsku, mieście wolności, ale i solidarności z drugim człowiekiem, jesteśmy zobowiązani do tego, by rozmawiać na tematy ważne, aktualne, a takim jest problem migracji. Prezydent Adamowicz podziękował młodzieży, że realizuje tę misję. Wspomniał, że Gdańsk od wieków słynął z gościnnego przyjmowania imigrantów, o czym świadczą nazwy, np. Nowe Szkoty, Stare Szkoty. Dzięki przybyszom z innych krajów, uchodzącym przed prześladowaniami, Gdańsk jest teraz taki piękny.
Fot. Kazimierz Netka
Tolerancja jest ważna dla istnienia ludzkości – mówiła Monika Kończyk – pomorski kurator oświaty. Pani kurator podkreśliła, że Gala Erasmus+ to bardzo ważne spotkanie. Podziękowała młodzieży z Polski, Finlandii, Niemiec za zaangażowanie w projekt. Taka współpraca pomaga bowiem w czynieniu nauki bardziej efektywnej, interesującej, łatwiejszej. Uczymy się nowych rzeczy, jeden od drugiego. Same słowa to za mało, a mamy te same problemy, marzenia przyjaźnie – mówiła pomorska kurator oświaty Monika Kończyk, na koniec dodając: Witam w naszym nowym, polskim domu!
Fot. Kazimierz Netka
Uczniowie przygotowali debatę oxfordzką na temat: „Migracja to wyzwanie i szansa dla współczesnej Europy”. Swe osiągnięcia w projekcie przedstawili goście z Finlandii oraz z Niemiec. Na zakończenie podsumowano całe międzynarodowe przedsięwzięcie, którego koordynatorem było Gymnasium Ernestinenschule z Lubeki w Niemczech.
Projekt „Migration – Challenge, Change and Chance” („Migracja – wyzwanie, zmiana i szansa”), realizowany w ramach unijnego programu Erasmus+, przewidywał przygotowanie i ewaluację kwestionariusza dotyczącego postawy wobec migrantów na początku oraz na koniec trwania projektu; zorganizowanie wystawy zdjęć i rysunków pt.: “Migranci”; przygotowanie słownika fińsko – niemiecko – polskiego z najpotrzebniejszymi zwrotami; zorganizowanie panelu dyskusyjnego, Tygodnia Wielokulturowego; opracowanie i wystawienie sztuki teatralnej pt. „Dzień z życia imigranta” – napisano na stronie internetowej http://www.2lo.gda.pl/ .
Jak napisano na stronie internetowej www.frse.org.pl – Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji – Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Jego całkowity budżet wynosi 14,7 mld euro. Erasmus+ opiera się na osiągnięciach europejskich programów edukacyjnych, które funkcjonowały przez 25 lat, i jest wynikiem połączenia europejskich inicjatyw realizowanych przez Komisję Europejską w latach 2007-2013.
Erasmus+ składa się z trzech akcji: Mobilność edukacyjna, Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk oraz Wsparcie reform w obszarze edukacji. Każda z akcji obejmuje projekty zdecentralizowane, o których realizacji decydują narodowe agencje programu Erasmus+, oraz projekty i programy scentralizowane, zarządzane przez Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w Brukseli. Nad całością realizacji programu czuwa Komisja Europejska, która na bieżąco zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria.
W Polsce Narodową Agencją programu Erasmus+ jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która realizuje akcje zdecentralizowane w ramach pięciu programów sektorowych: Erasmus+ Edukacja szkolna, Erasmus+ Szkolnictwo wyższe, Erasmus+ Młodzież, Erasmus+ Edukacja dorosłych oraz Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe. Sektory te wspierają działania, z których większość do 2013 r. finansowana była w ramach programów „Uczenie się przez całe życie”, „Młodzież w działaniu”, Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink oraz programów współpracy z krajami uprzemysłowionymi w dziedzinie szkolnictwa wyższego – napisano na stronie internetowej Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Kazimierz Netka