Na swe 100-lecie Port Gdynia otwiera się na największe statki. W Uniwersytecie Morskim podpisano umowę dotyczącą pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum pod przewodnictwem PRCiP

Fot. Kazimierz Netka.

W Uniwersytecie Morskim w Gdyni w niezwykły sposób (kolejnym impulsem rozwojowym) uczczono 102 rocznicę zaślubin Polski z morzem

Fot. Kazimierz Netka.

102 lata temu, północna część ówczesnej II Rzeczypospolitej zaczęła wkraczać w nowy, lepszy etap życia. Ten fragment Europy, wcześniej zaniedbany, w 1920 roku, dzięki Polsce, rozpoczął nowe życie. Zyskali na tym przede wszystkim Kaszubi, którym Polacy wybudowali nowe porty, letniska, dali kadry morskie. Na Kociewiu powstała Szkoła Morska. Teraz, w 102 lata od zaślubin Polski z morzem, pomorska ziemia otrzymuje kolejny polski impuls do rozwoju: znowu zwiększy się znaczenie Morskiego Portu w Gdyni: zostanie on pogłębiony tak, że będą mogły doń zawijać znacznie większe statki niż dotychczas. O tym oraz o wyzwaniach związanych z koniecznością ochrony klimatu na Ziemi, mówiono podczas seminarium pt. „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”, w Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Poniżej – nieco wiadomości o przebiegu tej konferencji:

Fot. Kazimierz Netka.

Poglądy na przyszłość żeglugi w związku z koniecznością zmniejszenia emisji CO2, można było poznać podczas seminarium, które 10 lutego 2022 roku odbyło się w Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Państwa należące do Unii Europejskiej UE mają do 2030 roku zmniejszyć emisje dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych o 40% w porównaniu do stanu emisji w 1990 roku. Teraz plany są jeszcze ostrzejsze. Padła propozycja, by ta redukcja wyniosła aż 55 (stąd nazwa: FitFor55 – gotowi na 55) procent i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Jest to zadanie bardzo trudne do zrealizowania i kosztowne. Jak bardzo – o tym też mówiono podczas seminarium w Uniwersytecie Morskim w Gdyni.

Spotkanie zorganizowano w dniu niezwykłym, bo akurat w 102 lata od zaślubin Polski z morzem, w 1920 roku. O tym, oraz o innych rocznicach przypomniał w swym wystąpieniu, witając gości, rektor Uniwersytetu Morskiego, prof. Adam Weintrit.

Fot. Kazimierz Netka.

Obchodzimy 100-lecie portu w Gdyni. Nasza uczelnia ma historię nieco dłuższą, ponieważ zaczynaliśmy w Tczewie. Wielu z nas, dzisiejsi prezesi, być może w tej sali zdawali najważniejsze egzaminy w życiu. Tematyka, którą dzisiaj będziemy poruszali, jest szczególna, bo to tematyka przyszłości. Będziemy rozmawiać o sprawach, które będą nas dotyczyły przez najbliższe kilkadziesiąt lat. Uniwersytet Morski w Gdyni jest naturalnym zapleczem dla wszelkich badań w tym zakresie, a nasi absolwenci będą zasilali przedsiębiorstwa – mówił rektor prof. Adam Weintrit. Przygotowaliśmy nowa ofertę dydaktyczną na naszych studiach – dodał pan profesor.

Fot. Kazimierz Netka.

Miłym akcentem były chrzciny książki pt. „Od Szkoły Morskiej w Tczewie do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Ludzie w służbie Uczelni”, powstałej pod redakcją dr Agnieszki Czarneckiej Publikację ochrzcił wiceminister Marek Gróbarczyk.

Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tych uroczystościach. Seminarium prowadził red. Mateusz Kowalewski – prezes, redaktor naczelny portalu gospodarkamorska.pl O szczegółach seminarium informuje też Marcin Wojciechowski – kierownik Biura Marketingu, Marketing Bureau Manager Polskiego Rejestru Statków S.A. – jednego z organizatorów seminarium:

10 lutego 2022, Polski Rejestr Statków (PRS) S.A. i Uniwersytet Morski w Gdyni zorganizowali seminarium pod hasłem „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa klimatu i Środowiska. Patronat medialny sprawowały portale gospodarkamorska.pl i zielonagospodarka.pl.

Seminarium otworzyli rektor Uniwersytetu Morskiego – prof. dr hab. Inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit; prezes PRS – dr hab. inż. kpt. ż. w. Henryk Śniegocki; minister Marek Gróbarczyk – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Fot. Kazimierz Netka.

Prezes Polskiego Rejestru Statków SA, Henryk Śniegocki witając gości powiedział: Oczekuje się, że dzięki wprowadzeniu omawianego pakietu nastąpi ograniczenie zmian w klimacie oraz degradacji środowiska. Gospodarki krajów unii europejskiej będą bardziej nowoczesne, zasobniejsze i konkurencyjne. Liczę, że dzisiejsza dyskusja przyczyni się do wypracowania najkorzystniejszych rozwiązań korzystnych dla całej branży morskiej. Wspomniał również, że PRS działa w oparciu o ustawę, w którą to wpisane jest zadanie dbania o bezpieczeństwo oraz środowisko naturalne na morzu. Wpasowuje się to w zarówno w tematykę seminarium, jak i ogólnoświatowe założenia do zeroemisyjności i neutralności klimatu.

Minister Marek Gróbarczyk w swoim wystąpieniu podkreślił, że temat regulacji pakietu „Fit for 55” jest niezwykle ważny, bo te regulacje są wyzwaniem dla gospodarki morskiej:

Fot. Kazimierz Netka.

„Istotne by rozwiązania jakie zostaną zaproponowane dziś podczas seminarium, zostały wypowiedziane przez ekspertów z branży morskiej tu na Uniwersytecie Morskim, który jest kuźnią kadr morskich. Liczę, że dzisiejsza dyskusja dostarczy kolejnych wniosków by nasze stanowisko było najlepsze dla polskiej gospodarki.”

Podczas Seminarium została podpisana umowa dotycząca pogłębienia toru podejściowego do gdyńskiego portu.

Fot. Kazimierz Netka.

Za 10 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie 130 metrów szerszy i o 3 metry głębszy. W czwartek, 10 lutego Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na realizację zadania pn. „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II – Pogłębienie toru podejściowego”. Przedsięwzięcie zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400m, szerokości 58m i zanurzeniu do 14,5m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.

– Projekt realizowany wspólnie przez administrację morską i podmiot zarządzający portem jest dobrym przykładem skutecznego działania na rzecz rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Infrastruktura dostępowa od strony wody, za którą odpowiadają urzędy morskie, oprócz bezpieczeństwa nawigacyjnego, daje bezpośrednią korzyść dla budżetu państwa. Jej modernizacja wprost zwiększa potencjał przeładunkowy, co wyraźnie widoczne jest w corocznych rekordach odnotowywanych przez nasze porty – zaznacza wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jest to jeden z trzech etapów projektu, prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Pozostałe dwa etapy, realizowane przez ZMPG S.A to:

· rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego

· pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.

Fot. Kazimierz Netka.

– Obecne do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Realizacja naszego przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez Zarząd Portu, wpłynie na jeszcze większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków. Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Bardzo dziękujemy Centrum Unijnych Projektów Transportowych za przyznawanie dofinansowania dla naszych inwestycji w tym zakresie – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Wartość projektu wynosi 126 965 798,95 PLN, w tym wysokość dofinansowania przez Unię Europejską to 107 904 065,97 PLN.

– Port Gdynia, będący częścią transeuropejskiej sieci transportowej biegnącej miedzy Bałtykiem a Morzem Adriatyckim, dostosowuje swoją infrastrukturę do zmieniających się wymagań armatorów i firm z branży morskiej. Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych – mówi prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Jacek Sadaj.

Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosi 3,5 mln m3, z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski, w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Przebudowana zostanie również Głowica Falochronu na wejściu głównym w części południowej i północnej. Wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP) Sp. z o.o. – Lider, Rohde Nielsen A/S – Partner i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. – Partner.

Fot. Kazimierz Netka.

„Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. pod koniec lat 90-tych było Wykonawcą prac czerpalnych na torze dojściowym do Portu Gdynia. Obecnie mamy przyjemność być liderem konsorcjum w którego skład wchodzą partnerzy Rohde Nielsen A/S z siedzibą w  Kopenhadze Dania i Van den Herik Kust z siedzibą w Sliedrecht Holandia. Cieszymy się bardzo, iż to właśnie nam przypadło wykonanie tego jak ważnego zadania ponieważ nasza spółka jest największym przedsiębiorstwem pogłębiarskim w Polsce istniejącym już ponad 75 lat. „Na pewno w takim zespole jestem w stanie Państwu przyrzec ,że wykonamy te inwestycje w terminie 20 miesięcy od momentu  podpisania dzisiejszego kontraktu” zgodnie ze sztuką budowlaną oraz będziemy przestrzegać zasad realizacji robót w sposób umożliwiający utrzymanie ciągłości pracy i ruchu w Porcie Gdynia.”- powiedział przedstawiciel Konsorcjum Prezes PRCiP Zbigniew Barański.

Realizacja projektu przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zapewnienie warunków do zrównoważonego rozwoju handlu opartego na transporcie wodnym i tym samym zwiększenie przeładunków ekspediowanych śródlądową droga morską.

Fot. Kazimierz Netka.

W panelu I pt. „Czy Unia Europejska i Międzynarodowa Organizacja Morska mówią jednym głosem?” jako pierwszy głos zabrał Dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Marcin Białek, który przedstawił regulacje pakietu Fit for 55 i stanowisko Polski wobec AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).

Fot. Kazimierz Netka.

Następnie Grzegorz Pettke, Dyrektor Pionu Okrętowego PRS S.A., przedstawił założenia pakietu Fit for 55 – Gotowi na 55 jako części Zielonego Ładu EU omawiając cele, założenia oraz niezbędne zmiany legislacyjne.

Fot. Kazimierz Netka.

Po nim wystąpiła Karolina Sypion-Babś z Ośrodka ds. IMO przy PRS S.A., która zaprezentowała Wstępną Strategię Redukcji Gazów Cieplarnianych IMO i jej odniesienia do Fit for 55. Podsumowując powiedziała, że prace prowadzone przez IMO i UE są w pewnych miejscach podobne (np. cykl życia paliw), a w innych rozbieżne (np. system raportowania o zużyciu paliw), ale ogólna intencja obu instytucji jest taka sama (ochrona przed zmianami klimatu, ograniczenie emisji), tylko podejmowane przez nie środki i koncepcje różnią się.

Podsumowując ten panel można powiedzieć, że Unia Europejska i IMO mówią wspólnym głosem, różniąc się w szczegółach dochodzenia do wspólnego celu jakim jest dekarbonizacja transportu morskiego.

Dwa kolejne panele stanowiły pole dyskusji przedstawicieli branży morskiej.

W panelu II polscy armatorzy i stocznie mieli okazję zaprezentować swoje podejście do wymagań pakietu Fit for 55. Głos zabrali reprezentanci Lotos Petrobaltic, PŻM, Remontowej Shipbuilding, Stena Line i Stoczni Remontowej Nauta. Odpowiadając na pytanie „Czy armatorzy i stocznie są gotowi na wymagania pakietu Fit for 55” wszyscy stwierdzili, że są przygotowani teoretycznie, ale w praktyce zweryfikuje to rynek, dostęp do technologii oraz w największym stopniu dostęp do zasobów paliw ekologicznych lub technologii wytwarzania tych paliw.

Fot. Kazimierz Netka.

Trzeci panel skupił się na rozważaniach nad rodzajami paliw, jakie mogą zastąpić obecne paliwa węglowodorowe. W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele Man Energy Solutions Poland Sp. z o.o., Remontowej Marine Design Consulting Sp. z o.o., SeaTech Engineering, Wärtsilä, Uniwersytetu Morski w Gdyni i PRS. W podsumowaniu dyskusji można wysnuć konkluzję, że temat jest ciągle otwarty, bo mówimy o różnych możliwościach. Jednak wydaje się, że wodór i amoniak to najbardziej prawdopodobne z paliw przyszłości w żegludze.

Seminarium podsumował moderator seminarium Mateusz Kowalewski, prezes, redaktor naczelny portalu gospodarkamorska.pl , mówiąc, że żegluga zaczęła się od wioseł, przez wiatr, silniki na paliwa kopalne ciekłee, a teraz mówi się o powrocie do wiatru. Wyraził nadzieję, że w najbliższej perspektywie nie wrócimy znowu do wioseł.

W seminarium uczestniczyło ponad 300 osób (na miejscu i online). Ogromnie cieszy tak liczna obecność, co świadczy, że temat dążenia do zeroemisyjności w transporcie morskim jest ważny i wymaga szerokiej dyskusji w branży.

PRS otwiera tym samym cykl merytorycznych dyskusji na temat propozycji Unii Europejskiej zawartych w Pakiecie FitFor55, by przedstawić decydentom wnioski płynące od podmiotów, które będą beneficjentami zaproponowanych zmian – poinformował Marcin Wojciechowski – kierownik Biura Marketingu, Marketing Bureau Manager Polskiego Rejestru Statków S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

Miłym akcentem były chrzciny – wodowanie – najnowszej publikacji, poświęconej dziejom polskiego szkolnictwa morskiego. Zaczęło się ono rozwijać ponad 100 lat temu w Tczewie na Kociewiu, a teraz jest kontynuowane przez Uniwersytet Morski w Gdyni. Publikację pt. „Od Szkoły Morskiej w Tczewie do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Ludzie w służbie Uczelni”, powstałej pod redakcją dr Agnieszki Czarneckiej, ochrzcił różą wiceminister Marek Gróbarczyk – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Książka o twórcach Uczelni to opowieść o ludziach, którzy mieli odwagę zmieniać swój świat. Znajdują się w niej biogramy legendarnych twórców polskiego szkolnictwa morskiego od Karola Olgierda Borchardta, Antoniego Ledóchowskiego, Konstantego Maciejewicza, Antoniego Garnuszewskiego, poprzez rektora trzech kadencji w latach 1972-1981 Daniela Dudę aż do Janusza Zarębskiego i Adama Weintrita – rektorów ostatnich dwóch kadencji – napisano na stronie internetowej https://umg.edu.pl/aktualnosci/2022/wodowanie-ksiazki-ludzie-w-sluzbie-uczelni-od-szkoly-morskiej-w-tczewie-do .

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *