Narodziny okrętu

Autor: Wła-49. Fot. Włodzimierz Amerski

W Gdańsku zbudowano żaglowiec dla Marynarki Wojennej Algierii

1000. wodowanie w stoczniowej Grupie Kapitałowej Remontowa Holding

Uroczyste wodowanie żaglowca szkolnego budowanego dla Marynarki Wojennej Algierii odbyło się w sobotę 7 listopada w Gdańskiej Stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Fot. W+éodzimierz Amerski 109

Było to wydarzenie bez precedensu, bo w stoczni posiadającej 70-letnią tradycję, zwodowano tysięczną jednostkę pływającą. Tym razem z pochylni spłynęła nowoczesna fregata trzymasztowa.

Fot. W+éodzimierz Amerski 125(Fot. 125)

To już typowe dla gdańskiej stoczni dynamiczne wodowanie boczne, jak zawsze stanowiło wspaniałe i spektakularne widowisko dla wszystkich uczestników tego wydarzenia. Oglądały go tysiące widzów, którzy zajęli wszystkie wolne miejsca na nabrzeżach, pobliskich statkach, dźwigach, a także na pontonowym moście w ciągu ulicy Na Ostrów.

Fot. W+éodzimierz Amerski 177
Sygnał do wodowania fregaty dał prezes stoczni Andrzej Wojtkiewicz (na powyższym zdjęciu) Udzielając licznych wypowiedzi przedstawicielom mediów, powiedział m.in. – Wodowanie tak pięknego żaglowca, to dla nas dodatkowe poczucie zadowolenia i satysfakcji. Zwłaszcza w roku jubileuszu 70-lecia naszej stoczni, Remontowa Shipbuilding niejednokrotnie już udowodniała, iż z powodzeniem buduje nowoczesne statki nasycone najnowocześniejszą technologią dla armatorów z całego świata. Budowa pierwszego w naszej historii żaglowca wprowadza nas do elitarnego grona stoczni budujących nie tylko statki innowacyjne ale również prestiżowe.

Fot. W+éodzimierz Amerski 124
Zwodowany żaglowiec wkrótce otrzyma nazwę „El-Mellah”, co w języku arabskim oznacza „Żeglarz”. Zgodnie z nazwą służyć on będzie kadetom algierskiej Wyższej Szkoły Morskiej w doskonaleniu rzemiosła morskiego i nawigacyjnego. Dodatkowo, jak większość statków żaglowych, ma pełnić funkcje reprezentacyjne za granicą oraz uczestniczyć w zawodach i regatach międzynarodowych.
Fot. W+éodzimierz Amerski 126
Poza budową statku, kontrakt obejmuje również szkolenie członków załogi i kadetów, które przeprowadzone będzie we współpracy z Akademią Morską w Gdyni. Termin dostawy statku przewidziany jest koniec 2016 roku. Żaglowiec będzie eksploatowany na wszystkich dostępnych akwenach żeglugowych świata. Parametry statku, stawiają go w gronie największych i najszybszych żaglowców szkolnych na świecie.
Fot. W+éodzimierz Amerski 166
Autorem koncepcji i projektu technicznego statku jest inżynier Zygmunt Choreń, uznawany za jednego z najwybitniejszych konstruktorów statków żaglowych na świecie. W swoim dorobku ma kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich tak słynne, jak „Alexander von Humboldt”, „Dar Młodzieży”, „Fryderyk Chopin”, „Mir” czy „Pogoria”. Jego najnowsze dzieło ma długość kadłuba wraz z bukszprytem 110 metrów. Jest więc o ponad metr dłuższe od „Daru Młodzieży”, reprezentacyjnej fregaty Akademii Morskiej w Gdyni. Przypomnijmy, to na niej jako trzecim w historii polskiego szkolnictwa morskiego dużym żaglowcu szkolnym, po „Lwowie” i „Darze Pomorza”, 4 lipca 1982 roku przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni podniesiono biało-czerwoną banderę. Obecny był wówczas na tej uroczystości prezes Rady Ministrów PRL Wojciech Jaruzelski.
Fot. W+éodzimierz Amerski 163
Udzielając wywiadu Telewizji Trwam Zygmunt Choreń powiedział m.in. iż na algierskim żaglowcu, najwyższy maszt od linii wody będzie miał 54 metry. A jeden z trzech masztów, w ramach już popularnych rozwiązań konstrukcyjnych, będzie jednocześnie kominem. W ten sposób zniknie uciążliwy dla załogi problem odprowadzania spalin poprzez boczne wydechy. Nowa fregata będzie mogła pływać z prędkością około 18 węzłów. Na jej pokładzie mają się szkolić kadry dla marynarki wojennej Algierii. W ponad dwustuosobowej załodze ma się też znaleźć 40 kobiet.
Fot. W+éodzimierz Amerski 079
W gdańskiej uroczystości udział wzięli przedstawiciele algierskiej Marynarki Wojennej i Akademii Morskiej w Gdyni.
Fot. W+éodzimierz Amerski 080
To właśnie na gdyńskiej uczelni prawie przez cały rok szkolić się będzie algierska załoga żaglowca. – Część szkoleniowa już sie rozpoczęła. Mamy wystarczająco czasu, aby dobrze wyszkolić załogę, powiedział prorektor uczelni prof. Henryk Śniegocki.

Fot. W+éodzimierz Amerski 082
Uroczystość uświetnił występ Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej RP.

Fot. W+éodzimierz Amerski 058
Okazjonalne znalezienie się na terenie gdańskiej stoczni i udział w uroczystości tysięcznego wodowania, telefonicznymi aparatami uwieczniało wiele osób, natychmiast przesyłając pamiątkowe zdjęcia w świat do znajomych.
Fot. W+éodzimierz Amerski 101
Podczas uroczystości, ale jeszcze przed zwodowaniem, jedno metalowe rusztowanie, ze specjalnie zmontowanego podestu celem oglądania wodowania, z powodu nadmiernego obciążenia, nieznacznie się przechyliło i zapadło. Cudem, że tylko jedna osoba została lekko ranna. Po tym incydencie wynajęta ochrona wszystkie osoby wyprosiła z rusztowania.
Fot. W+éodzimierz Amerski 055
Stocznia z okazji jubileuszu 70-lecia istnienia zaprosiła w swoje progi i dla wyjątkowo licznych gości przygotowała moc atrakcji i niespodzianek. Przy wejściu dzieci otrzymywały reklamowe baloniki.
Fot. W+éodzimierz Amerski 144
Po uroczystości wodowania, w dwóch rozstawionych dużych namiotach, można było się posilić.
Fot. W+éodzimierz Amerski 149
Można było skonsumować serwowaną z polowej kuchni wojskowej grochówkę i bigos, a także ciastka i herbatę.
Fot. W+éodzimierz Amerski 153
Na prowizorycznej scenie ustawionej też na rusztowaniach, wystąpił zespół muzyczny. Wyjazd z terenu stoczni bramą od ul. Swojskiej po jubileuszowej imprezie był bardzo utrudniony, bo tak wielu było zmotoryzowanych gości.
Autor: Wła-49. Fot. Włodzimierz Amerski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *