Nasz wkład w budowanie Europy. Dwa pomorskie dokonania za europejskie pieniądze – w gronie 60 najlepszych w kraju. Chodzi o lotnisko i trolejbusy.

Sukcesy w rozwoju komunikacji publicznej z napędem elektrycznym w Gdyni wywołują entuzjazm i chęć sięgania po następne dotacje. W Gdańsku, na lotnisku już myślą o kolejnej rozbudowie. Lotnisko w Gdańsku, Trolejbusy w Gdyni zachwycają swymi dokonaniami.

Fundusze europejskie na rezygnację z szelek i dodawanie skrzydeł.

Tytuł ten może być zagadką: na co wydano unijne dotacje? Drugi wyraz sugeruje, że chodzi o lotnisko. A kto ma szelki? Otóż, są to nie tylko podtrzymywacze spodni. Pełnia one bardzo ważną ole w ekologicznej komunikacji miejskiej. Jest tylko kilka miast w Polsce, używających szelek w transporcie zbiorowym, To miejscowości, w których kursują trolejbusy.
Gdyńska komunikacja jest, dzięki funduszom europejskim,coraz bardziej elektryfikowana. Cały zaś region, czyli województwo pomorskie z przyległościami, ma coraz więcej… skrzydeł do komunikowania si,e ze światem. Obydwa te sposoby wykorzystania unijnych dotacji, zostały docenione w ramach krajowego plebiscytu, organizowanego w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich (DOFE), jakie odbędą się w dniach 18 – 21 maja w całej Polsce. Wspomniane projekty oras zaplanowane sposoby ich pokazania, znalazły się wśród 60 najlepszych w ramach DOFE. Oto one:
1. Dzień Otwarty Zajezdni Trolejbusowej w Gdyni.
2. Poznaj Port Lotniczy Gdańsk od kuchni
Nagrodą za znalezienie się wśród owej sześćdziesiątki w plebiscycie jest promocja w mediach.
– Spośród prawie 800 przesłanych zgłoszeń wyróżniliśmy 60 projektów – informują organizatorzy na stronie internetowej https://dniotwarte.eu/aktualnosci/10/znamy-wyniki-plebiscytu-na-najciekawszy-projekt-dni-otwartych-funduszy-europejskich. – Kluczem wyboru była przede wszystkim atrakcyjność i oryginalność zgłoszonych wydarzeń. Wybraliśmy projekty, które poprzez swoją działalność przyczyniają się najbardziej do szeroko rozumianego rozwoju – miejscowości, kraju lub rozwoju osobistego.
Plebiscyt miał na celu docenienie zaangażowania beneficjentów w akcję, jak również zwrócenie uwagi społeczeństwa na to, jak wiele przedsiębiorczych inicjatyw realizowanych jest dzięki wsparciu Funduszy Europejskich. Postaraliśmy się wyróżnić kreatywnych ludzi, którzy sięgnęli po Fundusze Europejskie realizując swoje cele, plany i wizje – napisano na wspomnianej stronie internetowej.

Fot. Kazimierz Netka

Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT) w Gdyni, to laureat ogólnounijnego konkursu Regio Stars 2014. PKT nagrodzone zostało za umiejętne wykorzystywanie unijnych funduszy w latach 2007 – 2013. I na tym sięganie po wsparcie z unijnego budżetu się nie kończy. Miasto Gdynia które jest właścicielem Przedsiębiorstw: Komunikacji Trolejbusowej, Komunikacji Miejskiej i Komunikacji Autobusowej, zamierza zdobyć 150 mln złotych z zarządzanego centralnie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 na kupno 55 autobusów i 30 trolejbusów – powiedział nam Tomasz Labuda – wiceprezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. W tym ma być 16 trolejbusów przegubowych.
– Poprawi się znacznie komfort podróżowania. Nowe pojazdy będą klimatyzowane – mówi Tomasz Labuda – zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. – Generalnie, PKT, wykorzystuj,ac unijne dotacje w latach 2014 – 2020 chce rozwijać siew kierunku trolejbusów elektromobilnych, czyli w znacznym stopniu niezależnych od pobierania prądu z przewodów. W tym celu pojazdy wyposażane są w wydajne baterie.. Warto wiedzieć, że PKT częściowo obsługuje także Sopot. Na teren tego miasta – uzdrowiska, Perły Bałtyku – wjeżdżaj,a trolejbusy nr 21 i 31.

Na zdjęciu: Trolejbus w zajezdni w Gdyni. „Szelki” to dwa drążki wystające z dachu pojazdu i sięgające do przewodów elektrycznych. Fot. Kazimierz Netka

Stawianie na elektromobilność, oznacza stopniowe rezygnowanie z „szelek” – łączników, pobieraczy prądu z przewodów rozciągniętych nad ulicami. Dzięki nowoczesnym pojemnym bateriom – magazynom prądu, gdyńskie trolejbusy będą mogły dojeżdżać tam, gdzie trakcyjnej linii trolejbusowej nie zbudowano.
Obecnie w Polsce 3 miasta posiadają komunikację trolejbusową: Tychy, Lubin i Gdynia. Rocznie, z komunikacji trolejbusowej w Gdyni korzysta około 26 milionów osób.
W Gdyni rezygnują z „szelek” w komunikacji, a w Gdańsku, na lotnisku, dodają Pomorzanom… skrzydeł.

Fot. Kazimierz Netka

Właśnie w poniedziałek, 15 maja 2017 roku byliśmy świadkami tego procesu. Zainaugurowane zostało połączenie samolotowe Gdańsk – Amsterdam, a dokonał tego KLM – Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze. Gdyby nie unijne dotacje, takie przyciągnięcie przewoźnika o randze międzynarodowej byłoby bardzo trudne. Podobnie jak w Gdyni,tak i na lotnisku w Gdańsku, już planują sięganie po następne unijne wsparcie.
– Dotychczas pozyskaliśmy z budżetu Unii Europejskiej około 300 milionów złotych – mówi Tomasz Kloskowski – prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk. – Bez tego wsparcia rozbudowa lotniska nie byłaby możliwa, mimo że jesteśmy firmą rentowną, a roczny zysk wynosi około 20 milinów złotych.
Dla prezesa Tomasza Kloskowskiego, olbrzymie znaczenie ma doświadczenie jakie pan prezes i jego zespół zdobyli podczas pozyskiwania, wykorzystywania unijnych funduszy, a potem rozliczania się z ich zużycia.
– Teraz wiemy, jak się w tej problematyce poruszać, jak pozyskiwać unijne wsparcie. Wiemy też, kiedy pieniędzy unijnych nie ma i że nie warto się spinać. Już myślimy o następnej perspektywie finansowej. Planujemy rozbudowę lotniska w kierunku Banina – mówi Tomasz Kloskowski – prezes zarządu gdańskiego lotniska.
Warto zajrzeć do gdańskiego lotniska i do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni: Poznaj Port Lotniczy Gdańsk od kuchni. Adres: ul. Słowackiego 210A, 80-298 Gdańsk. Termin: 19 maja 2017 r., w godz. 12:00 – 16:00; wcześniej trzeba się zapisać. Dzień Otwarty Zajezdni Trolejbusowej w Gdyni. Adres: Zakręt do Oksywia 1, 81-244 GDYNIA . Termin: 21 maja 2017 r., w godz. 10:00 – 15:00.
Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.