Na zdjęciu: Zbiornik w Nadleśnictwie Kluczbork, niedaleko ośrodka hodowli dziko żyjących zwierząt leśnych. Fot. Kazimierz Netka.
Wejście w życie nowego prawa zapewnieni nam pełną zgodności z dyrektywami unijnymi – Ramową Dyrektywną wodną i tzw. dyrektywą azotanową. Pozwoli to spełnić warunki ex ante i umożliwi wykorzystanie 3,5 miliarda euro z funduszy europejskich.
Wody polskie muszą być lepiej chronione przed marnotrawstwem.
Nasz kraj ma znacznie niższe niż średnia w Europie zasoby wody przypadające na jednego mieszkańca. Nowe przepisy mają dać nam możliwość lepszego gospodarowania zasobami – informuje Zespół komunikacji medialnej Ministerstwo Środowiska, przekazując też wypowiedź wiceszefa resortu:
– Wprowadzenie nowego Prawa wodnego nie przewiduje skokowych podwyżek opłat za pobór wody dla mieszkańców. Pozostaną one na niezmienionym poziomie do 2019 r. Jeżeli zajdzie taka konieczność to będą one wzrastały stopniowo, po wykonaniu analiz społeczno – ekonomicznych. Nowe prawo wprowadza jedynie opłatę stałą w celu racjonalnego wykorzystania zasobów wodnych. Z tego tytułu koszty roczne dla 4 osobowej rodziny wzrosną maksymalnie o 20 zł rocznie” – podkreśla Mariusz Gajda, wiceminister środowiska.
Zgodność z unijnymi dyrektywami
Projekt nowej ustawy – Prawo wodne zakłada, przede wszystkim, pełne wdrożenie Ramowej Dyrektywy Wodne (RDW). Oznacza to m.in., że gospodarowanie wodami musi uwzględniać zasadę pełnego zwrotu kosztów za usługi wodne.
Wejście w życie nowego prawa zapewnieni nam pełną zgodności z dyrektywami unijnymi – Ramową Dyrektywną wodną i tzw. dyrektywą azotanową. Pozwoli to spełnić warunki ex ante i umożliwi wykorzystanie 3,5 miliarda euro z funduszy europejskich.
Stawki opłat bez zmian
W trakcie prac na projektem ustawy, w związku z postulatami wyrażanymi przez przedstawicieli sektorów gospodarki, stawki opłat za pobór wód zostały wielokrotnie zmniejszone, zaś stawki opłat za ścieki pozostały na niezmienionym poziomie (tj. ich jednostkowa wysokość pokrywa się z aktualnie stosowaną).
Zgodnie z decyzją Rady Ministrów z 18 października 2016 r., istniejące stawki zostały utrzymane bez zmian dla sektorów, które takie opłaty już wnoszą (zgodnie z projektem rozporządzenia dołączonym do projektu ustawy). Stawki za wodę dla przemysłu pozostaną na takim samym poziomie jak w 2016 roku co najmniej do 2018 r., natomiast dla ludności do 2019 r. Trudno zatem mówić o skokowym zwiększeniu stawek opłat.
Nowe Prawo wodne także w służbie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego
Nowe Prawo wodne ma się przyczynić m.in. do poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w Polsce. Projekt ustawy proponuje utworzenie jednolitej struktury służb gospodarki wodnej na terenie całego kraju – Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”. W imieniu Skarbu Państwa będzie ono pełniło rolę gospodarza na wszystkich wodach publicznych. Pozwoli to m.in. na sprawniejsze zarządzanie zasobami wodnymi (rzeka i wały w jednych rękach) i bardziej racjonalne wydatkowanie środków publicznych (możliwość planowania inwestycji wieloletnich, a nie w ujęciu budżetu jednorocznego).
Powołanie PGW Wody Polskie umożliwi lepsze zarządzanie nie tylko wałami przeciwpowodziowymi, ale także urządzeniami melioracyjnymi. A to w efekcie zwiększy bezpieczeństwo przeciwpowodziowe obywateli.
***
Fot. Kazimierz Netka
Polska ma znacznie niższe niż średnia w Europie zasoby wody przypadające na jednego mieszkańca. Susza w 2015 roku pokazała, że bez poważnych zmian w gospodarowaniu najważniejszym zasobem dla kraju nie mamy szans na zaspokojenie wszystkich potrzeb gospodarki. Dlatego niezbędne jest racjonalne wykorzystanie wody nie tylko przez mieszkańców, ale przede wszystkim przemysł – informuje Zespół komunikacji medialnej Ministerstwo Środowiska.
Leśnicy na Śląsku wskazują na skutki suszy sprzed kilku lat. Niektóre obszary leśne mogą znacząco ucierpieć. Straty będą odczuwalne przez wiele lat.
(K.N.)