Fot. z Archiwum ZMPGdańsk S.A.
Można kupić spółkę PGE S.A. z nowym żurawiem i nie tylko…
Nowoczesny żuraw jest przystosowany do obsługi zarówno kontenerów jak i ładunków masowych. Nowa maszyna ma maksimum udźwigu do 125 ton i maksymalny wysięg 48 m. Rozstaw podpór wynosi 13,5 m – wynika z informacji, które przekazała nam Anna Drozd – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Oto ciąg dalszy:
Liebherr LHM 550 to nowy żuraw, którego zakup został sfinansowany przez Agencję Rozwoju Przemysłu już niebawem pojawi się na nabrzeżach Basenu Górniczego Portu Gdańsk. To urządzenie przeładunkowe zakupił Port Gdański Eksploatacja S.A. (PGE), największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu.
Fot. z Archiwum ZMPGdańsk.
PGE S.A. prowadzi działalność na ponad 89 ha. To wyjątkowo atrakcyjny teren o znacznym potencjale inwestycyjnym. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A., spółka realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach – Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym, w ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha). Tereny, na których min. prowadzi działalność PGE S.A., zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPGdańsk, a współfinansowanym ze środków unijnych.
PGE obsługuje przeładunki głównie: węgla i koksu, drobnicy i drewna, wyrobów stalowych, złomu, konstrukcji, maszyn, pojazdów i samochodów oraz nawozów. W 2019 r. spółka obsłużyła 559 statków i przeładowała łącznie 3,2 mln ton ładunków. W 2020 roku zanotowała 20 proc. wzrost przeładunków r/r. przeładowując łącznie 3,75 mln ton. Plany na rok bieżący ma równie ambitne.
Akcje na sprzedaż
– Cieszą nas inwestycje naszych kontrahentów. Często podkreślamy, że port i kontrahenci to naczynia połączone, także pod kątem realizowanych inwestycji, które muszą wzajemnie się dopełniać. Dzięki nim zwiększa się nie tylko potencjał przeładunkowy naszych operatorów, ale ma to wpływ na konkurencyjność całego portu. Efekt synergii, który osiągamy poprzez inwestycje ZMPG S.A., jak i inwestycje naszych kontrahentów to cel, który nam przyświeca. – wyjaśnia Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Kolejnym krokiem do budowy konkurencyjności PGE S.A. są inwestycje w suprastrukturę. Spółka ostatnio aktywnie inwestuje. Zakupiła m.in. dwie ładowarki Volvo L260H, koparkę długoramieniową placową Liebherr LH40m, Loco-traktor 9C 160 Orion do poprawy bezpieczeństwa w zakresie manewrów i szybkiego przemieszczania się pomiędzy nabrzeżami. Spółka zmodernizowała też kolejne place przeładunkowe w ramach terenu obejmującego cały Basen Górniczy. I tam właśnie trafi żuraw Liebherr LHM550. Urządzenie będzie pracować na nabrzeżu Rudowym oraz nabrzeżu Dworzec Drzewny. Dzięki temu zwiększą się możliwości przeładunkowe. Wzrost rat przeładunkowych pozwoli zwolnić nabrzeże na kilkanaście dni w miesiącu, a co za tym idzie będzie możliwe zakontraktowanie dodatkowych jednostek.
Fot. z Archiwum ZMPGdańsk.
– Działania te stanowią odpowiedź na potrzeby klientów w zakresie jakości i szybkości obsługi jednostek na nabrzeżach, co z kolei wpływa na wyższą zdolność operacyjną. Ważne jest, aby obecny trend inwestycyjny i operacyjny, wykorzystać do realizacji zadań, które stoją przed nami w najbliższym okresie co zamierzamy uczynić – zapewnia Radosław Stojek, prezes PGE S.A.
W marcu br. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. rozpoczął poszukiwania inwestora dla spółki PGE. Procedura ruszyła z chwilą ogłoszenia zaproszenia do negocjacji w sprawie zbycia pełnego pakietu akcji przedsiębiorstwa. Potencjalni inwestorzy zainteresowani udziałem w negocjacjach na złożenie odpowiedzi, mają czas do 4 maja 2021 r.
Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15 proc. wzrostem – poinformowała Anna Drozd – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Basen Górniczy to dawniejszy Port Wisłoujście. Przed II wojną światową ta część gdańskiego portu była przeznaczona do obsługi przeładunków w handlu zagranicznym węgla i rudy żelaza na potrzeby Polski.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl