Polska jest w czołówce, jako państwo, pod względem wielkości przeładunków w portach w 2018 roku na Bałtyku.  Port Gdański – na 4 miejscu wśród portów, a do skarbu państwa dał około 25 miliardów złotych, to jest 6 procent krajowego budżetu.

Fot. Kazimierz Netka.

Portowe rekordy w 2018 roku

 

Fot. Kazimierz Netka

Inwestycje, realizowane obecnie w gdańskim porcie morskim można porównać do tak wielkiego przedsięwzięcia, jakim była budowa Portu Północnego w latach 70. ubiegłego stulecia. Mimo takiego obciążenia, dynamika wzrostu przeładunków w 2018 roku (w porównaniu do stanu z 2017 roku) w gdańskim porcie morskim była najwyższa spośród wszystkich portów nad Bałtykiem – takie są wstępne ustalenia, dokonane przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. O szczegółach poinformowano 22 stycznia 2019 roku, podczas konferencji prasowej. O sukcesach gdańskiego portu i planach na najbliższe lata mówili m.in. Marcin Osowski – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPGdańsk) ds. infrastruktury oraz Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPGdańsk.

 

Fot. Kazimierz Netka

Port gdański znowu odnotował rekordowy wzrost przeładunków – wynika z wypowiedzi prezesa Marcina Osowskiego i dyrektora Adama Kłosa. Jednak, mówiąc o dokonaniach przeładunkowych, trzeba mieć na uwadze również to, że w gdańskim porcie morskim realizowany jest wielki proces inwestycyjny, co wiąże się z koniecznością uwzględnienia funkcjonowania firm budowlanych na terenie portu. Szacuje się, że w ubiegłym roku wydano w gdańskim porcie morskim ponad 100 milinów złotych, na inwestycje, w tym na realizację projektów z udziałem finansowego wsparcia z budżetu Unii Europejskiej. Oprócz kilku wielkich budów, przeprowadzanych jest około 200 przedsięwzięć remontowych.

 

Fot. Kazimierz Netka

Modernizacja, rozbudowa gdańskiego portu morskiego, wiąże się z przeładunkami dużych ilości kruszyw – kamieni, żwiru. Materiał ten pochodzi z Ławicy Słupskiej – powiedział nam Marcin Osowski – wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. Ławica Słupska znajduje się w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku.
Realizacja planów budowlano – remontowych i jednocześnie duże osiągnięcia we wzroście przeładunków to dobre przygotowanie do jednej z największych inwestycji, jakie będą realizowane w Polsce: do budowy w Gdańsku Portu Centralnego.

Osiągnięcia przeładunkowe oraz inwestycyjne mają konkretne efekty we wpływach do budżetu państwa. Szacuje się, że za 2018 rok te wpływy wyniosą około 25 miliardów złotych (wpłaty np. z tytułu: ceł, podatku VAT i akcyzy od towarów przeładowywanych w gdańskim porcie). To około 6 procent krajowego budżetu rocznego.

W takiej sytuacji można śmiało powiedzieć, że Port Gdańsk zakończył rok 2018 z rekordowym wynikiem przeładunków. Informację na ten temat oraz infografiki przekazała nam Agata Kupracz – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, w swym komunikacie podając też wypowiedzi:

Port Gdańsk w 2018 roku przeładował niemal połowę towarów, które przetransportowano przez wszystkie polskie porty. Dzięki temu jest coraz bliżej podium największych bałtyckich portów.

 

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył rok 2017 z historycznym rekordem: przeładowano 40,6 mln ton towarów – wcześniej żaden polski port tej bariery nie przekroczył. W roku 2018 Gdańsk pobił własny rekord: przez gdańskie nabrzeża i terminale przeszło ponad 49 mln ton. Wzrost o 20,7 procent to najwyższa dynamika na polskim wybrzeżu.

– W ciągu ubiegłego roku nasi kontrahenci przeładowali 9 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Zrobili to nie tylko korzystając ze starej infrastruktury, ale także w czasie toczących się prac budowlanych na terenie całego Portu. To ogrom skomplikowanej pracy, dlatego gratulacje należą się przede wszystkim naszym operatorom – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Ostateczny wynik przeładunków w Porcie Gdańsk jest o prawie 17 procent wyższy niż planowano.

Szczególnie wysoki wzrost Port zanotował w węglu. Przeładowano go 7,2 mln ton, czyli o 41 procent więcej niż w ubiegłym roku. Wynik ładunków drobnicowych wzrósł o ponad 18 procent – 21,5 mln ton.

 

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA

– Samych kontenerów w Porcie Gdańsk przeładowano prawie 20 mln ton, co daje 21-procentowy wzrost roczny. W ubiegłym roku przeładowaliśmy około 87 tysięcy nowych aut handlowych, a to o 13 procent więcej niż w 2017 roku. Rosną nie tylko przeładunki, ale także liczba statków handlowych, które wchodzą do Portu.  W 2018 roku mieliśmy o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej – tłumaczy Adam Kłos, dyrektor handlowy w ZMPG.

Kolejny wzrost przeładunków Port Gdańsk notuje w paliwach. W ciągu ostatniego roku przeładowano ich 18% więcej – 15,5 mln ton. Grupa inne masowe (m.in. kruszywa) zamknęła rok z wynikiem 3,9 mln ton, czyli o prawie 14% lepszym niż w 2017.

 

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA

Tak wysoka dynamika i ilość przeładowanych towarów sprawiły, że w zestawieniu największych portów na Bałtyku Port Gdańsk ostatecznie przesunął się z 6. na 4. pozycję, wyprzedzając port w Kłajpedzie.

– Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję. Obecnie zajmuje ją rosyjski Primorsk, w którym przeładowano ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Jestem przekonany, że przy takim nakładzie pracy Port Gdańsk w przyszłym roku będzie na podium – mówi Łukasz Greinke.

Podczas konferencji prasowej podkreślano znaczący wzrost ilości przeładowanego węgla w gdańskim porcie. Jak się dowiedzieliśmy, jest to węgiel z importu. Eksport polskiego węgla przez port w Gdańsku prawie nie istnieje, a eksportuje się tamtędy koks. Gdański port morski zamierza lepiej przystosować się do importu węgla, m.in. przebudować taśmociąg w Porcie Północnym, zbudowany wyłącznie po to, by sprawnie ładować polski węgiel na statki.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.