Ponad połowa zadań z Programu budowy 100 obwodnic skierowana do wykonawstwa! Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego

Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji dla obwodnicy Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45. Oznacza to, że od momentu ogłoszenia listy zadań w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, do realizacji skierowanych została już ponad połowa zadań z Programu – wynika z informacji, które przekazał nam dr Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

 W województwie łódzkim w ramach Programu powstaną ponadto obwodnice Błaszek w ciągu DK 12, Brzezin w ciągu DK 72, Łowicza w ciągu DK 14, 70 i 92 oraz Srocka w ciągu DK 12 i 91.  Wszystkie inwestycje zaplanowane do realizacji województwie łódzkim, o łącznej długości 45,5 km, mają już zatwierdzone Programy inwestycji.

–  Nie tak dawno temu, na początku lutego tego roku, ogłosiliśmy Program budowy 100 obwodnic. Dzisiaj przekroczyliśmy już półmetek uruchomionych do realizacji zadań. Dotychczasowe tempo prac kolejny raz potwierdza, że dotrzymujemy słowa i uruchamiamy inwestycje, na które Polacy czekali przez długie lata. Dzięki nowym obwodnicom zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejszy zanieczyszczenie powietrza, a kierowcy nie będą tracili czasu w zatorach drogowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obwodnica Wielunia

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury

Planowana długość obwodnicy to ponad 10 km. Dla obwodnicy Wielunia dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze. Dzięki zatwierdzonemu Programowi inwestycji będą mogły rozpocząć się prace niezbędne do określenia wariantów przebiegu tej ważnej obwodnicy.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Wielunia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 45. W ostatnich latach oddano obejście Wielunia w osi wschód-zachód, w ciągu drogi krajowej nr 74. Oddanie drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łodzią a Wrocławiem spowodowało znaczący wzrost ruchu w osi północ-południe. Planowana inwestycja ma za zadanie przenosić rosnące potoki ruchu z i do drogi ekspresowej S8. Na południe od Wielunia ruch rozdziela się na drogi krajowe nr 43 i 45 prowadzące do Częstochowy i autostrady A1 oraz Kluczborka i korytarza drogi krajowej nr 11, planowanej do rozbudowy do parametrów drogi ekspresowej S11.

Dzięki realizacji inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości ruchu w Wieluniu.

 Ogłoszenie przetargu zostało zaplanowane na III kw. 2024 r., a realizacja prac budowlanych na lata 2027-2029.

100 obwodnic

W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury

W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.

Dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną.

Dla 2 obwodnic ogłoszono już postępowania przetargowe na roboty. Są to obwodnice Lipska i Wąchocka o łącznej długości około 18 km.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-100-obwodnic-na-lata-2020—2031

Zadania skierowane do realizacji

Dotychczas do realizacji zostały skierowane obwodnice o łącznej długości ponad 400 km:

Województwo dolnośląskie

·        Międzyborza w ciągu drogi krajowej nr 25,

·        Milicza w ciągu drogi krajowej nr 15,

·        Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94.

Województwo lubelskie

·        Dzwoli w ciągu drogi krajowej nr 74,

·        Gorajca w ciągu drogi krajowej nr 74,

·        Janowa Lubelskiego w ciągu drogi krajowej nr 74,

·        Łęcznej w ciągu drogi krajowej nr 82,

·        Szczebrzeszyna w ciągu drogi krajowej nr 74,

·        Zamościa w ciągu drogi krajowej nr 74.

Województwo lubuskie

·        Strzelec Krajeńskich w ciągu drogi krajowej nr 22.

Województwo łódzkie

·        Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12,

·        Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72,

·        Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92,

·        Srocka w ciągu drogi krajowej nr 12 (91),

·        Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45.

Województwo mazowieckie

·        Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,

·        Łącka ciągu drogi krajowej nr 60,

·        Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53

·        Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,

·        Sokołowa Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 62 i 63,

·        Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.

Województwo opolskie

·        Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39,

·        Lędzin w ciągu drogi krajowej nr 46,

·        Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41,

·        Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46.

Województwo podkarpackie

·        Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9,

·        Nowej Dęby w ciągu drogi krajowej nr 9,

·        Przemyśla w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77,

·        Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 (II etap).

Województwo podlaskie

·        Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8,

·        Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8,

·        Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8.

Województwo pomorskie

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury

·        Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25.

Województwo śląskie

·        Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46,

·        Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78,

·        Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78,

·        Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78.

Województwo świętokrzyskie

·        Chmielnika w ciągu drogi krajowej nr 73/78,

·        Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79,

·        Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42.

Województwo warmińsko-mazurskie

·        Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65,

·        Olsztyna wraz z Dywitami w ciągu drogi krajowej nr 51,

·        Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51,

·        Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53, 57 i 58.

Województwo wielkopolskie

·        Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12,

·        Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15,

·        Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32,

·        Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32.

Województwo zachodniopomorskie

·        Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31,

·        Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13,

·        Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20,

·        Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20.

– poinformował dr Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.