Na zdjęciu: Osoby, oprowadzające po budowie Forum Gdańsk. Fot. Kazimierz Netka.
Królewski Trakt w Gdańsku (Długi Targ i ulica Długa) zostanie przedłużony na zachód, aż za Kanał Raduni. Połączy Zieloną Bramę, która była rezydencją królów, z najnowszym centrum kulturalno – handlowym.
Stolica Włoch: Rzym, posiada Forum Romanum. W starożytności owo Forum było centrum życia politycznego, religijnego, towarzyskiego; tam odbywały się ważne uroczystości publiczne. Stolica województwa pomorskiego będzie miała Forum Gdańsk – centrum kultury, rozrywki, spotkań, uroczystości, wypoczynku, relaksu, zakupów. Forum Gdańsk będzie też pomorską Agorą – tak w starożytnej Grecji nazywano miejsce spotkań.
Fot. Kazimierz Netka
Forum Gdańsk będzie nie mniej bogate jak starorzymski jego odpowiednik, czy antyczne greckie miejsca publicznego pokazywania się elit. W Forum Gdańsk zaprojektowano teatr, a raczej amfiteatr. Schody teatralne są już prawie gotowe. Będą też ogrody, a woda deszczowa, zamiast spływać bezużytecznie, zostanie wykorzystana do celów sanitarnych. Pod kasztanowcem, posadzonym nad Kanałem Raduni ponad wiek temu, będzie można się zaręczać i brać ślub. I niech nikt się nie boi, że pogoda nie dopisze. Nad tym dziełem Krzyżaków – Kanałem Raduni montowany jest dach – łączący budynki Forum, już wznoszone po obydwu stronach Kanału. Zbudowany zostanie Kunszt Wodny.
Fot. Kazimierz Netka
Godnym uwagi jest te z liczący ponad sto lat, jesion. W dawnym klasztorze Sióstr Elżbietanek powstanie hotel.
Wszystko to zostanie połączone z najważniejszymi ulicami Gdańska: ul. Długą i Długim Targiem – dzięki przedłużeniu tego Traktu Królewskiego, aż za ulicę Okopową.
O szczegółach poinformowali w środę, 07 września 2017 roku, przedstawiciele władz miasta i budowniczych Forum Gdańsk ze spółki Multi. Inwestor zaprosił reprezentantów redakcji oraz organizacji pozarządowych na zwiedzanie budowy. Stowarzyszenie FRAG – Forum Rozwoju Aglomeracji Miejskiej – ma zastrzeżenia do planów przykrycia Kanału Raduni. Była to więc dobra okazja do wyjaśnienia wątpliwości.
Fot. Kazimierz Netka
Przewodnikami byli m.in.: Magdalena Gibney – dyrektorka Forum Gdańsk, architekt Michał Kotala z pracowni projektowej SUD Architekt, która stworzyła projekt budowlany, Aleksandra Szymańska – dyrektorka Instytutu Kultury Miejskiej, który będzie miał swoją siedzibę na terenie Forum, Grzegorz Sulikowski – miejski konserwator zabytków, Romuald Nietupski – członek zarządu Forum Gdańsk sp. z o.o.
O szczegółach dotyczących budowy, dowiadujemy się też z komunikatu, który przekazali nam Alina Geniusz-Siuchnińska i Maciej Kuźmicz z Biura Prasowego spółki Forum Gdańsk. W komunikacie podano też wypowiedzi realizatorów Forum Gdańsk, które jest wyjątkowym w skali Europy, projektem.
Dlaczego wyjątkowym? Bo na niezagospodarowanej przez wiele lat powierzchni powstaje plac miejski, bulwar nad Kanałem Raduni, butikowy hotel, restauracje i kawiarnie, jest przestrzeń przeznaczona na cele kulturalne, biurowe oraz handlowo – usługowe.
Fot. Kazimierz Netka
– Forum jest jednym z niewielu takich projektów w Europie – mówi architekt Michał Kotala. – Przestrzeń publiczna ukształtowała tu przestrzeń handlową, a nie odwrotnie.
Ponad 20 tys. metrów kwadratowych (ponad 40 proc. powierzchni działki) będzie nowoczesną, ogólnodostępną przestrzenią dla Gdańszczan, mieszkańców Trójmiasta i okolic oraz odwiedzających miasto turystów. Planowane są liczne wydarzenia kulturalne, społeczne oraz wszelkiego rodzaju przedsięwzięcia integrujące lokalną społeczność.
W ramach inwestycji przy Targu Rakowym, został zbudowany także budynek w partnerstwie publiczno – prywatnym, w którym znajdzie się makieta Gdańska oraz siedziba Instytutu Kultury Miejskiej.
Fot. Kazimierz Netka
– Jako Instytut Kultury Miejskiej, będziemy przyglądać się przestrzeni publicznej między Forum a Kunsztem Wodnym, chętnie włączymy się w działania zmierzające do tego, aby ta przestrzeń odpowiadała oczekiwaniom i potrzebom mieszkańców – mówi Aleksandra Szymańska – dyrektorka Instytutu. – Niekoniecznie chodzi o to, aby animować życie kulturalne. Raczej chodzi o przyjrzenie się, kto jest użytkownikiem tego miejsca, dostrzeżenie funkcji, których ludzie potrzebują.
– Forum Gdańsk ma być miejscem, w którym ludzie dobrze się czują chętnie spędzają czas. Zakupy są ważną składową naszego życia, ale miejsce, w którym kupujemy, musi być wyjątkowe. Forum takie jest – mówi Magdalena Gibney, dyrektorka Forum Gdańsk.
– Tak się dziś robi na świecie. Dlatego bardzo zależało nam na dużych, interesujących przestrzeniach publicznych, miejscu, w którym można posiedzieć, wziąć udział w wydarzeniu kulturalnym czy rozrywkowym – dodaje.
Nowa część miasta
Forum Gdańsk staje się istotnym elementem miasta. Nie tylko poprzez zastosowanie wyjątkowego projektu architektonicznego, w którym przenikają się tradycja z nowoczesnością. Mieszkańcom służyć będą:
Węzeł przesiadkowy Śródmieście – zintegrowany węzeł umożliwiający szybką komunikację pomiędzy przystankami tramwajowymi, autobusowymi oraz SKM Śródmieście. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkańcy południowej części Gdańska będą mogli dużo łatwiej i sprawniej zmienić środek transportu, niż ma to miejsce w okolicach Dworca PKP na Podwalu Grodzkim. Dodatkowo – powstaną 4 węzły ze stojakami dla rowerów oraz sieć ścieżek wokół Forum.
Tarasy zieleni – wzdłuż ulicy Okopowej powstają znaczących rozmiarów tarasy ze specjalnie wyselekcjonowaną roślinnością. Miejsca te zdecydowanie podnoszą atrakcyjność estetyczną, jak również przyczyniają się do ochrony środowiska – woda deszczowa pozyskiwana z tych terenów zostanie użyta m.in. do spłukiwania toalet w centrum.
Taras widokowy – ogólnodostępny, zlokalizowany po stronie ulicy Okopowej z niepowtarzalnym widokiem na panoramę Głównego Miasta z zupełnie innej perspektywy.
Instytut Kultury Miejskiej (IKM) – powstanie nowej przestrzeni dla rozwoju miejskich inicjatyw kulturalnych.
Parking miejski – w ramach inwestycji powstaje parking na ponad 1000 samochodów – w bezpośrednim sąsiedztwie Urzędu Miejskiego, sądu, pobliskiego szpitala. Zdecydowanie poprawi to sytuację kierowców w tej okolicy, którzy na co dzień mają trudności ze znalezieniem miejsca parkingowego.
Fot. Kazimierz Netka
Bulwar nad Kanałem Raduni – nakładka na 90 metrach długości kanału, pozwoli na utrzymanie kontaktu wzrokowego z wodą. Jest to zgodne z opinią Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Prace wokół Kanału mają odtworzeniowy charakter, na podstawie archiwalnych rycin z przełomu XIX i XX wieku – wszystkie prace prowadzone w uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Przeszklone zadaszenie nad częścią bulwaru pozwoli na aktywności nad kanałem bez względu na pogodę.
Forum Gdańsk – FAKTY I LICZBY
Wcześniej na obszarze Forum były tory kolejowe oraz pozostałości po zamkniętej 6 lat temu Gildii – pawilonach handlowych z lat ’90 ub. stulecia.
Fot. Kazimierz Netka
– Dzięki budowie otworzy się nowy przejazd tunelem pod Forum Gdańsk: przedłużenie ulicy Podwale Grodzkie;
– Obszar Forum Gdańsk wynosi łącznie ponad 56 tys. m.kw., ponad 40 proc. stanowi przestrzeń publiczną, włączając w to powierzchnię Instytutu Kultury Miejskiej.
– W Forum Gdańsk będzie pracowało ok. 2 tys. osób.
– Bulwar nad Kanałem Raduni będzie dostępny przez całą dobę.
– W Forum Gdańsk znajduje się mobilna profesjonalna scena, która może służyć do występów zespołów muzycznych i teatralnych, oraz kino z 9 salami.
– W części Kanału Raduni znajdzie się multimedialna ścieżka edukacyjna, informująca o historii kanału.
– Bruk, którym zostanie wyłożony jeden z brzegów bulwaru, został pozyskany w wyniku prac archeologicznych prowadzonych na Targu Siennym.
– Powstaną 4 węzły ze stojakami dla rowerzystów oraz sieć ścieżek rowerowych naokoło Forum. Będą one połączone ze ścieżkami istniejącymi w Gdańsku.
– Forum Gdańsk powstaje w formule PPP – partnerstwa publiczno – prywatnego stworzonego przez międzynarodowy koncern Multi Poland wspólnie z Miastem Gdańsk.
Fot. Kazimierz Netka
Multi.eu
Multi to jeden z największych właścicieli, zarządców oraz deweloperów wysokiej jakości centrów handlowych w Europie oraz Turcji. Realizowane przez firmę projekty stają się często katalizatorem rozwoju ekonomicznego i społecznego miast i regionów. Od swojego powstania w 1982 roku, Multi zajmowało się ponad 180 projektami – informują Alina Geniusz-Siuchnińska i Maciej Kuźmicz z Biura Prasowego spółki Forum Gdańsk.
Jednym z najbardziej niezwykłych przedsięwzięć w ramach budowy Forum Gdańsk, jest zakrycie betonową płytą wąwozu z torami międzynarodowej trasy kolejowej E65, pomiędzy Huciskiem i al. Armii Krajowej. To razem daje około 15 000 metrów kwadratowych do zabudowania, a Gdańsk uzyska pierwszy odcinek „metra” – podziemnej kolei, ze stacją o nazwie: Gdańsk Śródmieście.
Warto wiedzieć, że ten przystanek SKM był zaplanowany już w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku i jest jednym z najważniejszych elementów węzła transportowego – przesiadkowego – powstającego na bezkolizyjnym skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z torami międzynarodowej linii kolejowej E65 (Gdańsk – centrum kraju). Z tego węzła będzie wejście do Forum Gdańsk, przez całą dobę.
Kazimierz Netka