Przebudowa rzeki Elbląg – wprowadzającej statki morskie do portu w Elblągu, a turystyczne – na unikatowy kanał Elbląski. Będzie też otwarcie nowej drogi morskiej do Fromborka – miasta Mikołaja Kopernika. Jest umowa dotycząca regulacji nurtu i lądowych układów komunikacyjnych

Na zdjęciu: widok na rzekę Elbląg. Fot. Kazimierz Netka.

Umowa na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską podpisana!

Źródło ilustracji: Urząd Morski w GdyniAutor wizualizacji:  arch. Mateusz Mielewczyk.

20 kwietnia 2021 r. została zawarta umowa na wykonanie robót w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część II” – poinformował Szymon Huptyś – Rzecznik Prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Wydarzenie to miało miejsce w Elblągu. Oto ciąg dalszy komunikatu:

– Dzisiaj podpisujemy kolejną ważną umowę, która pozwoli nam na kontynuowanie prac przy drodze wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanej i w Elblągu. Inwestycja ta jest niezwykle istotna dla przyszłości Polski – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Przekop Mierzei stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów. Dzięki podpisanej dzisiaj umowie zostanie zmodernizowany tor wodny rzeki Elbląg oraz wybudowany zostanie most obrotowy w Nowakowie – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, a także budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Fot. Kazimierz Netka

– Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu. W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest  szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

 Kontrakt zawarty między Urzędem Morskim w Gdyni a firmą Budimex SA obejmuje:

– przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów,

– wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb,

– umocnienie brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km,

– umocnienie brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km,

– budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.

Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki mające 100 m długości i 20 m szerokości oraz 4,5 m zanurzenia – dla jednostek jednokadłubowych oraz 180 m długości dla zastawu pchacz plus dwie barki przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.

Wartość umowy wynosi około 574 mln. zł, a czas przewidziany na jej realizację to 24 miesiące – poinformował Szymon Huptyś – Rzecznik Prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło ilustracji: Urząd Morski w GdyniAutor wizualizacji:  arch. Mateusz Mielewczyk.

Warto wiedzieć, że Polska budując kanał w polskiej części Mierzei Wiślanej, uniezależnia się od Rosji, która ostatnio blokuje szlaki żeglugowe na Morzu Czarnym. Podobnie może stać się niedostępna dla Żeglugi Cieśnina Pilawska w Obwodzie Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. Cieśnina ta jest jedynym bezpośrednim łącznikiem Zalewu Wiślanego z Bałtykiem. Pod tym względem Polska uniezależnia również żeglugę Unii Europejskiej i całego świata od utrudnień politycznych lub militarnych w rejonie Zalewu Wiślanego.

Polska droga wodna przez Nowy Świat bezpośrednio z morza do Elbląga umożliwi turystom wodniakom, swobodniejsze dotarcie do unikatowego na skalę świata Kanału Elbląskiego.

Modernizacja rzeki Elbląg, wzmocnienie jej brzegów, zwiększy ochronę przed powodziami wielu miejscowości, między innymi Nowakowa.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *