Fot. Kazimierz Netka
Wygodniej będzie pasażerom z krajów spoza układu Schengen; pojawią się urządzenia do automatycznej kontroli paszportowej; niewykluczone, że za kilka lat znowu gdańskie lotnisko zostanie powiększone
Fot. Kazimierz Netka
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO umowę dotyczącą powiększenia terminalu pasażerskiego. Powstanie pirs – przedłużenie istniejącego terminalu T2 w kierunku zachodnim. Budowa ma potrwać 26 miesięcy.
Fot. Kazimierz Netka
Podpisanie dokumentów odbyło się 15 października 2019 roku na terenie terminalu pasażerskiego T2. Umowę podpisali: Tomasz Kloskowski – prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Karol Zduńczyk – prezes DORACO i Radosław Preiss – członek zarządu DORACO.
Fot. Kazimierz Netka
W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele samorządów województwa pomorskiego i Trójmiasta, reprezentujący właścicieli gdańskiego lotniska – napisano w komunikacie, który przekazali nam Michał Dargacz – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk i Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji, Dział Analiz Ekonomicznych i Marketingu, Port Lotniczy Gdańsk Sp.z o.o. Komunikat zawiera też następujące wypowiedzi:
„Po wybudowaniu pirsu Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni, dzięki której pasażerowie będą mogli podróżować w jeszcze bardziej komfortowych warunkach. To dla nas absolutny priorytet.
Fot. Kazimierz Netka
Nasi pasażerowie uznali nasze lotnisko za jedno z najlepszych na świecie, w rankingu AirHelp 2019 umieścili nas na 5 miejscu w globalnym rankingu lotnisk, biorąc pod uwagę punktualność, jakość obsługi i ofertę handlową. To ogromne wyróżnienie, za które bardzo dziękujemy. Ale to także wielkie zobowiązanie. Dlatego, mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym i inwestycyjnym, zdecydowaliśmy się rozpocząć i zrealizować to ważne i ambitne zadanie, jakim jest rozbudowa terminalu pasażerskiego” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Fot. Kazimierz Netka
„Gdańsk się rozwija, a wraz z nim Port Lotniczy i DORACO. Kiedy w 1996 roku rozpoczynaliśmy budowę terminalu T1, byliśmy niewielką gdańską firmą, która w konsorcjum realizowała pierwszą dużą inwestycję dla lotniska. W 2011 roku gdański port był na 4 miejscu pod względem liczby obsłużonych pasażerów wśród portów lotniczych w Polsce, a DORACO w konsorcjum realizowało nowoczesny terminal T2. Aktualnie rozpoczynamy rozbudowę terminalu T2, już samodzielnie, jako generalny wykonawca, a Port Lotniczy w Gdańsku jest na 3 miejscu pod względem liczby obsłużonych pasażerów w Polsce i jednocześnie na 5 miejscu wśród najlepszych lotnisk na świecie. Jako gdańszczanie jesteśmy dumni, że jesteśmy zaangażowani w tę inwestycję, która znacząco wpłynie na rozwój naszego regionu jak i naszego inwestora. Dla DORACO będzie to ważna pozycja w portfolio zrealizowanych projektów” – powiedział Karol Zduńczyk prezes Korporacji Budowlanej DORACO.
Fot. Kazimierz Netka
Po rozbudowie terminalu pasażerskiego, w nowym pirsie portu będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen. Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Dzięki powiększonej powierzchni terminalu, zwiększona zostanie strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa i paszportowej, a także hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa. Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.
DORACO ma wybudować pirs wraz z pełnym wyposażeniem. Za tę realizację Port Lotniczy Gdańsk zapłaci 255 229 228 zł netto. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. W ramach inwestycji, DORACO przebuduje wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów. Zgodnie z umową, budowa pirsu ma potrwać 26 miesięcy i powinna się zakończyć w III kwartale 2021 roku. Następnie odbędą się wymagane odbiory i po 1-2 miesiącach Port Lotniczy Gdańsk powinien uzyskać pozwolenia na użytkowanie.
Fot. Kazimierz Netka
Generalny wykonawca lotniskowego pirsu, Korporacja Budowlana DORACO była wykonawcą terminali T1 i T2 gdańskiego lotniska, a także największego w tej części Europy Centrum Wystawienniczo–Kongresowego AmberExpo w Gdańsku. We wrześniu 2019 roku DORACO zakończyło realizację nowoczesnego budynku Instytutu Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego. W Warszawie przebudowywało kultowy dom towarowy Cedet (dawniej SMYK) i wybudowało Centrum Marszałkowska (kiedyś Sezam). Aktualnie DORACO buduje Centrum Szkolenia Dzieci i Młodzieży wraz ze stadionem w Szczecinie oraz nowy obiekt Polsko–Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Spółka realizuje ponadto szereg prac hydrotechnicznych w portach w Gdańsku i Gdyni, w tym ostatnim nowy terminal promowy.
Fot. Kazimierz Netka
Podstawowe zmiany po wybudowaniu pirsu w PLG:
– centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenia liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
– punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie z 6 do 10 przejść
– gate’y (bramy wyjściowe) odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
– punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
– odbiór bagażu – zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9
Liczba kondygnacji: 3 nadziemne, w tym antresola, 1 podziemna. Wysokość zadaszenia: ok. 15,7 m. Długość elewacji: od strony podjazdu: 413,38 m, od strony płyty: 413,38 m, od strony szczytowej: 83,06 m. Powierzchnia zabudowy: 8076,00 m kw; powierzchnia całkowita łącznie 19105 m kw.; powierzchnia użytkowa łącznie 16341 m kw.; kubatura łącznie 98574 m. sześc.
Fot. Kazimierz Netka
Aktualna siatka połączeń z Gdańska 2019/2020
Londyn-Luton, Londyn-Gatwick, Liverpool, Doncaster–Sheffield, Edynburg (od 19.12.2019), Wiedeń, Billund, Turku, Paryż-Beauvais, Kutaisi, Barcelona-El Prat, Eindhoven, Rejkiawik, Brema, Dortmund, Kolonia-Bonn, Hamburg, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Tromso, Bodo, Trondheim, Alesund, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Molde (od 27.10.2019), Aberdeen, Sztokholm–Skavsta, Goteborg, Malmo, Kijów, Charków, Lwów, Odessa (od 2.11.2019), Bergamo, Bari (od 1.06.2020) (Wizz Air);
Londyn-Stansted, Manchester, Newcastle, Birmingham, Bristol, Leeds-Bradford, Aarhus, Ateny, Barcelona-Reus, Alicante, Dublin, Belfast, Cork, Malta, Oslo-Torp, Kraków, Wrocław, Edynburg, Sztokholm–Skavsta, Vaxjo, Kijów, Odessa (od 29.10.2019), Bergamo, Piza, Kopenhaga (od 27.10.2019), Goteborg (od 27.10.2019), Hamburg (od 27.10.2019) (Ryanair);
Kopenhaga, Oslo-Gardermoen, Sztokholm-Arlanda (SAS); Frankfurt, Monachium (Lufthansa); Amsterdam (KLM); Zurych (Swiss); Tel Awiw, Warszawa, Kraków (LOT); Helsinki (Finnair); Ryga (airBaltic); Dusseldorf (Eurowings) (od 27.10.2019); Helsinki, Oslo-Gardermoen, Bergen (od 27.10.2019) (Norwegian); Berlin (easyJet) – napisano w komunikacie.
Na rozpoczętej we wtorek, 15 października 2019 roku rozbudowie Portu Lotniczego w Gdańsku, się nie skończy. Gdy zajdzie potrzeba – dworzec lotniczy pasażerski w stolicy województwa pomorskiego może jeszcze bardziej się rozrosnąć. Zarówno w kierunku zachodnim, jak i wschodnim – dowiedzieliśmy się od Tomasza Kloskowskiego – prezesa zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl