Smart specialisations in Poland, in Pomorskie region. Rusza pomorski projekt Smart Progress  – wzmocnienie kompetencji firm. Mówiono o tym podczas SeaTech – międzynarodowej konferencji dotyczącej przyszłości gospodarki morskiej na świecie. Przedstawiono też następstwa ewentualnego breksitu.

Fot. Kazimierz Netka.

Porty bez portowców? Statki bez kapitanów i marynarzy?

 

Fot. Kazimierz Netka

„Bezludne” porty morskie – tak można określić przyszłą wizję najważniejszych ogniw transportowych w handlu światowym. Pracownicy znikną z tych przedsiębiorstw. Statki, bezzałogowe, będą same „wprowadzać się” do miejsc cumowania. Takie wizje przedstawiano we wtorek, 18 marca, w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości „Starter”, podczas II edycji międzynarodowej konferencji SeaTech, poświęconej tematyce branży morskiej i logistycznej.

 

Fot. Kazimierz Netka

W Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER spotkali się na niej środowiska przedsiębiorców, startupów, innowatorów, inwestorów, administracji publicznej  i nauki – eksperci w dziedzinie rozwijania, wdrażania, a także komercjalizacji innowacyjnych technologii morskich.

 

Fot. Kazimierz Netka

Oto organizatorzy owego wydarzenia: Rada Inteligentnych Specjalizacji Pomorza, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER. Patronatu udzieliło Stowarzyszenie Pracodawcy Pomorza.

Bezzałogowe statki, porty bez pracowników, dokerów, bez pilotów wprowadzających statki, to brzmi jak niedorzeczność, herezja, czyli zaprzeczenie temu, na co wskazuje zdrowy rozsądek; temu, co jest od tysięcy lat uznawane za normalne. Można by powiedzieć, że Polacy zwariowali, snując wizje takiej przyszłości. Rzecz w tym, że wspomniana konferencja miała o wiele większy zakres niż krajowy; miała rangę światowego wydarzenia, bo przecież takie scenariusze – ze statkami autonomicznymi – mogą zaistnieć na całym globie.

Zautomatyzowanie działalności portów, wprowadzanie bezzałogowych jednostek pływających, może mieć duże znaczenie dla utrzymania dotychczasowego tempa obsługi towarów i osób przemieszczanych statkami. Teraz, przy transporcie morskim w obrębie rynku Unii Europejskiej, niektórych inspekcji , kontroli, nie trzeba przeprowadzać, co czyni transport morski szybszym, sprawniejszym i tańszym, a przez to bardziej konkurencyjnym. Po breksicie, może się to zmienić, zwłaszcza na niekorzyść Wielkiej Brytanii. Dlatego, autonomiczne jednostki pływające oraz ich samoobsługa w portach może mieć dodatnie znaczenie dla Wielkiej Brytanii, bo pozwoli na unikniecie przestojów potrzebnych do przeprowadzania kontroli.

 

Fot. Kazimierz Netka

Statki autonomiczne, bezzałogowe już istnieją Na przykład w podboju Kosmosu mają niebagatelny udział. Do tego, by zaczęły pływać samodzielnie po morzach i oceanach planety Ziemia, niewiele więc brakuje.

Porty staną się platformami internetowymi – mówił gospodarz konferencji, Tomasz Szymczak – prezes zarządu Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości.

Konferencja została zorganizowana w ramach spotkań dotyczących inteligentnych specjalizacji Pomorza (ISP), a zwłaszcza ISP nr 1: Technologie offshore i portowo-logistyczne. Spotkanie było okazją do dyskusji eksperckiej na temat wyzwań stojących przed szeroko rozumianą branżą morską oraz do zapoznania się z prezentacjami startupów działających w obszarach: offshore, logistyka, stocznie i porty.

 

Fot. Kazimierz Netka

Gości powitał Tomasz Szymczak – prezes zarządu Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości (GFP), przedstawiając tę Fundację, a także Gdański Inkubator Przedsiębiorczości „Starter, będący częścią GFP – instytucji edukacyjnej. Drugim filarem tej fundacji jest technologia pod hasłem „Starter”, w którym GFP stara się łączyć to, co najlepsze na świecie.

Blisko współpracujemy w ramach różnych partnerstw w obszarze Bałtyku, a zdobywanie doświadczeń spoza tego regionu też jest istotne – mówił prezes Tomasz Szymczak. – Chcę podziękować Urzędowi Marszałkowskiemu za „oliwienie” mechanizmu inteligentnych specjalizacji. To jest pomysł Unii Europejskiej i wszystkie regiony w UE muszą mieć tzw. smart specialisations. Bogu dzięki jest ich 4 w Pomorskiem, a nie czternaście, bo to musi być policzalna ich liczba, z której coś wynika. I nie przypadkiem ISP num er jeden dotyczy transportu i logistyki czyli spraw morskich, które są bardzo nam bliskie jeśli chodzi o rynek pracy. Niełatwo w tradycyjnym biznesie zaszczepić nowoczesną technologię, bo są przedsiębiorstwa zastałe o dużych załogach, czasem roszczeniowych, i gdzie trudno czasami tam mówić o technologii, natomiast jest to jedyna droga, która może nas na tak trudnym rynku pracy doprowadzić do konkurencyjności międzynarodowej. Uczymy się od najlepszych Nie jest to ostatnia konferencja, to jest kolejna w cyklu, już następne są planowane; zawsze one m będą miały zasięg międzynarodowy i aspekt polemiczny, żeby zadawać trudne pytania i szczerze na nie odpowiadać – mówił prezes Tomasz Szymczak.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Samorząd województwa, a dokładnie Departament Rozwoju Gospodarczego „naoliwia” mechanizm inteligentnych specjalizacji Pomorza – potwierdziła Karolina Lipińska – zastępca dyrektora tego Departamentu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. – Dziękuję za to fajne określenie. Żeby ten mechanizm jeszcze lepiej „chodził”, uruchamiamy w przyszłym tygodniu projekt Smart Progress, mający na celu animację dużej sumy środków na to, żeby powstały konsorcja, grupy interesów, wokół konkretnych produktów i usług – miejmy nadzieje innowacyjnych na skale globalną, dlatego, że bardzo dużą częścią tego projektu będzie internacjonalizacja potencjału pomorskiego, który udało się nam zbudować. Konsekwentnie będziemy budować system ekoinnowacji. Chcę zaprosić do współpracy przy tym projekcie, zaprosić dlatego, żebyście państwo pokazywali swe potrzeby, kierunki działań. Ostatnio wiele takich modnych haseł się pojawia. Chciałabym, żeby to były nie tylko hasła: statki autonomiczne, tylko rzeczywiście żeby bez kompleksów budować – bo wierzę, że mamy ogromny potencjał – takie konkurencyjne produkty, żebyśmy mogli wpuszczać nasze firmy w pewne łańcuchy produkcji wartości.

Badania i rozwój absolutnie muszą być „zielone”. Taka też myśl na pewno będzie przyświecała nowej strategii województwa, nad którą obecnie pracujemy. Zachęcam do konstruktywnej krytyki, jeśli będzie potrzebna. Powinniśmy czerpać doświadczenia z krajów, regionów, które idą w kierunku innowacji zielonych i takich które przestaną niszczyć naszą planetę i niwelować negatywne skutki, z którymi mieliśmy dotychczas do czynienia. Chcę powiedzieć, że rzeczywiście, jak pan prezes Tomasz powiedział na początku: inteligentne specjalizacje to platforma współpracy, otwarta dla wszystkich. Cały czas zachęcamy państwa do tego byście państwo mówili jakie są te potrzeby. Na pewno weźmie je pod uwagę Rada inteligentnych specjalizacji, której przewodniczy obecnie Morski Port Gdańsk razem z Morskim Portem Gdynia, a Starter jest liderem tej specjalizacji, można powiedzieć. Zachęcamy do kontaktu, jesteśmy otwarci na propozycje, w szczególności w tym okresie, dlatego że za 2 lata będziemy mieli nową perspektywę unijną i jeszcze więcej środków na innowacje. Spożytkujmy ten czas dobrze, by wykorzystać pomysły i z silnym impetem wystartować o środki, żeby wartość dodana dla regionu nie tylko pomorskim ale Morza Bałtyckiego, czy być może jeszcze dalej, były jak najlepsze dla nas, dla państwa – zachęcała dyrektor Karolina Lipińska.

 

Fot. Kazimierz Netka

O otwarcie konferencji poproszono Tadeusza Aziewicza – posła ziemi pomorskiej wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej.

– Cieszę się, że mogę wystąpić w zaszczytnej roli „otwieracza” – mówił poseł Tadeusz Aziewicz. – cieszę się z dyskusji na temat inteligentnych specjalizacji, ponieważ jest to nasza przyszłość – zwiększanie konkurencji naszych przedsiębiorstw gospodarki morskiej, ale w takich sposób, jaki jest adekwatny do wyzwań, jakie stoją przed gospodarką XXI wieku. A rzecz dotyczy sektora, w którym ciągle dominuje myślenie przeniesione z trochę innych czasów. mam na myśli etatyzm z początku XX wieku czy czasy jeżeli chodzi o przemysł stoczniowy, w którym nasze stocznie funkcjonowały na potrzeby ZSRR w zupełnie innych warunkach bez rachunku ekonomicznego. Widmo tamtych czasów ciągle wisi nad gospodarką morską – stwierdził poseł Tadeusz Aziewicz.

 

Fot. Kazimierz Netka

Założenia Pomorskiego Brokera Eksportowego przedstawił broker Michał Szaraniec.

GOŚĆ SPECJALNY: Mark Simmonds, Head of Policy & External Affairs at British Ports Association, przestawił problemy, jakie mogą wyniknąc po brewksicie, czyli wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, zwłaszcza w razie tzw. breksitu bezumownego.

 

Fot. Kazimierz Netka

Temat wystąpienia Marka Simmondsa brzmiał: „Maritime and logistics industries in the time of Brexit”.

 

Fot. Kazimierz Netka

Potem odbyła się DEBATA EKSPERTÓW, pt. „Future vision of port industry”. Jej moderatorem był Tomasz Szymczak – prrezes Zarządu Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości. W debacie uczestniczyli: Wim Stubbe, Business Development Manager at Haven Oostende, NV van publiek recht; Mark Simmonds – Head of Policy & External Affairs at British Ports Association; Bogdan Ołdakowski – Secretary General at Baltic Port Organization; prof. Maciej Matczak – Gdynia Maritime University; Marcin Osowski – VP Infrastructure at Gdansk Port’; Grzegorz Bławat – Dyrektor w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia; Ari Huczkowski – CEO at Lumintel.

 

Fot. Kazimierz Netka

DO PANELU EKSPERTÓW „Technologiczne aspekty w polskiej branży morskiej”, którego moderatorem był Mateusz Kowalewski z Portalu Gospodarka Morska, zostali zaproszeni: Jowita Zielinkiewicz – Dyrektor ds. innowacji i pozyskiwania funduszy w Zarząd Morskiego Portu Gdańsk; Maciej Krzesiński – Dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą w Zarząd Morskiego Portu Gdynia; dr inż. Bohdan Pac – WSB, Bałtycki Ośrodek Logistyki Stosowanej; Michał Laskowski – Menadżer ds. Rozwoju Biznesu w Morskiej Agencji Gdynia; Inacio Golebski – Dyrektor Działu Klasyfikacji DNV-G; Grzegorz Kilarski – członek zarządu w NNT Lab.

Podsumowanie konferencji powierzono Maciejowi Brzozowskiemu, przedstawicielowi Portu Hamburg w Polsce.

Cztery inteligentne specjalizacje Pomorza (ISP)

Źródło ilustracji: Prezentacja przedsięwzięcia strategicznego „Animacja rozwoju obszarów Inteligentnych Specjalizacji Pomorza jako element Procesu Przedsiębiorczego Odkrywania”, autor: Karolina Lipińska – Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *