Na zdjęciu: Po podpisaniu Listu Intencyjnego. Fot. Kazimierz Netka.
Miasto Tczew i Grupa Energa podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju elektromobilności.
Tczew – miasto słynące m.in. z pierwszej w II Rzeczypospolitej polskiej szkoły morskiej, posiadające pierwsze w świecie muzeum rzeki: Muzeum Wisły, staje się liderem w rozwoju nowoczesnego transportu. Elektrycznego transportu lądowego. Wspólnie z Grupą Energa i z miastem Toruń współtworzy projekt Wisła w elektromobilności. Niewykluczone, że wespół z Klastrem Logistyczno-Transportowym Północ-Południe, wprowadzi pojazdy elektryczne także na Wisłę…
Zaczęło się od wydarzenia, jakie miało miejsce 20 lutego 2017 roku w Warszawie. Wówczas, listy intencyjne dotyczące rozwoju zbiorowego transportu elektrycznego w Polsce podpisali przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Energii, Polskiego Funduszu Rozwoju, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz samorządowcy z 41 polskich miast i gmin, reprezentujący niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce. Inicjatywę objął swoimi auspicjami Związek Miast Polskich. Z województwa pomorskiego tylko Tczew podpisał wówczas list intencyjny. Teraz jest ciąg dalszy.
Energa doda energii tczewskiej elektromobilności
Liczba samorządowych partnerów współpracujących z Energą na rzecz rozwoju elektromobilności stale rośnie. Po Toruniu do tego grona dołączył także Tczew.
Fot. Kazimierz Netka
– Tczew, czwarte co do wielkości miasto na Pomorzu, dołączył dziś do budowanego przez Energę samorządowego partnerstwa na rzecz elektromobilności. Współpracę firmy z tczewskim magistratem zainicjowało podpisanie listu intencyjnego. Parafowali go – w obecności posła Kazimierza Smolińskiego – wiceministra infrastruktury i budownictwa: Daniel Obajtek, prezes zarządu Energa SA, oraz Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa – informuje Adam Kasprzyk – rzecznik prasowy Grupy Energa, przytaczając w komunikacie wypowiedzi:
– Elektromobilność to jeden z najważniejszych obecnie tematów, nie tylko dla naszej spółki, która zajmuje się wytwarzaniem, dystrybucją i sprzedażą energii elektrycznej. To bardzo istotne rozwiązanie dla mieszkańców. Śliczne miasto Tczew zamierza inwestować w zakup pojazdów elektrycznych. Chcielibyśmy uczestniczyć w tym dziele, w tworzeniu infrastruktury stacji ładowania akumulatorów pojazdów, nie tylko autobusów, ale także samochodów osobowych. Elektromobilność to jednak nie tylko biznes i infrastruktura, to też kampania uświadamiająca mieszkańcom, że warto inwestować w pojazdy z napędem elektrycznym, nie tylko ze względu na korzyści dla ochrony środowiska czy dla zdrowia i komfortu tczewian. Musimy bowiem pamiętać, że e-autobusy nie tylko nie emitują spalin, ale też ich praca jest znacznie cichsza, niż pojazdów z silnikami spalinowymi. Ponadto, pojazdy te są znacznie tańsze w bieżącej eksploatacji – podkreślał prezes Daniel Obajtek.
Tczew to drugie po Toruniu miasto poza Trójmiastem, z którym Energa podpisała list intencyjny na rzecz rozwoju gminnej elektromobilności. Tak, jak w tamtym przypadku, współpraca z tczewskim samorządem będzie ukierunkowana na stworzenie optymalnej koncepcji elektrycznego transportu publicznego oraz na wsparcie miasta w opracowaniu programu jego rozwoju. Eksperci Energi dokonają analizy aktualnych tras i rozkładów jazdy autobusów. Będą przy tym współpracować z miejskim przewoźnikiem i odpowiednimi jednostkami gminnymi odpowiedzialnymi za nadzór nad transportem publicznym. Pozwoli to opracować plan najbardziej optymalnego rozmieszczenia infrastruktury do ładowania akumulatorów pojazdów elektrycznych.
W lutym Tczew jako jedyne miasto na Pomorzu podpisał list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności. Sygnatariuszami było łącznie 41 samorządów, a także resorty rozwoju i finansów oraz energii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Polski Fundusz Rozwoju i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z kolei 30 czerwca w zakresie rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego władze miasta podpisały z NCBR indywidualne porozumienie. Współpraca z Energą jest więc dla miasta kolejnym krokiem w kierunku elektryfikacji miejskiego taboru.
Fot. Kazimierz Netka
– W nowym przetargu na komunikację miejską, który ogłosimy w przyszłym roku, będziemy wymagać, aby przewoźnik dysponował autobusami elektrycznymi. Oczywiście nie chodzi o wymianę całego taboru, ale o sukcesywne wprowadzanie autobusów z napędem elektrycznym. Tczewianie mieli niedawno okazję przetestować pierwszy autobus elektryczny, który nasz przewoźnik na próbę wprowadził do miejskiej komunikacji. Testy wypadły pomyślnie. Autobusy elektryczne są bardziej ekologiczne, tańsze w utrzymaniu i ciche, co szczególnie podkreślali pasażerowie. Wprowadzenie autobusów z napędem elektrycznym do komunikacji miejskiej jest kolejnym przedsięwzięciem samorządu miasta Tczewa zmierzającym do poprawy jakości powietrza w mieście – zaznaczał Mirosław Pobłocki, prezydent miasta Tczewa.
Energa, poprzez zależną spółkę Enspirion, sukcesywnie gromadzi doświadczenie oraz wiedzę z zakresu elektromobilności. Oferta doradztwa dla samorządów w planowaniu infrastruktury pod elektryczny transport publiczny to kolejny krok gdańskiej grupy energetycznej na drodze do pozycji lidera na polskim rynku e-mobility. Wcześniej w ramach samodzielnie prowadzonego programu badawczo – rozwojowego zbadała zachowania użytkowników samochodów elektrycznych wśród mieszkańców Gdańska, Gdyni i Sopotu. Było to możliwe dzięki udostępnieniu pilotażowej sieci ładowania pojazdów napędzanych elektrycznie. Aktualnie Grupa Energa obsługuje siedem ogólnodostępnych, czasowo bezpłatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Fot. Kazimierz Netka
– Bardzo cieszy mnie, że mogę być świadkiem dzisiejszego spotkania. Tego typu inicjatywy pozwalają nam wierzyć, że już wkrótce elektryczne pojazdy krążyć będą nie tylko po drogach Tczewa, ale także w całym kraju, jak to zakładają rządowe strategie. Tczew daje też nadzieję, że nie będzie to zasługa jedynie elektrycznych autobusów, ale także osobowych e-aut. Chciałbym w związku z tym pogratulować zarówno miastu, jak i Enerdze odwagi w podejmowaniu wyzwań elektromobilności i mam nadzieję, że obie strony wyciągną ze współpracy jak najwięcej korzyści, zarówno biznesowo, jak i społecznie – mówił Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa, również obecny przy podpisaniu listu, poseł Ziemi Gdańskiej, mieszkaniec Tczewa.
W bliskiej przyszłości firma planuje jednak wyjść poza rolę konsultanta i zaproponować samorządom i mieszkańcom polskich gmin szerszą paletę produktów. Wśród nich znaleźć się mogą m. in. wynajem flot e-aut dla jednostek samorządowych czy budowa punktów ładowania na zamówienie lokalnych firm. Co więcej, już teraz atrakcyjne rozwiązania dla samorządów wprowadza spółka Energa Oświetlenie. Chodzi m. in. o technologię inteligentnych parkingów (których prototyp powstał w tym roku w leżącym niedaleko Tczewa Pelplinie), czy inteligentnych przejść dla pieszych.
Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje dystrybucję, wytwarzanie oraz obrót energią elektryczną. Dostarcza i sprzedaje prąd 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa Energa jest trzecim największym zintegrowanym operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD) w Polsce pod względem wolumenu dostarczanej energii. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju – informuje Adam Kasprzyk – rzecznik prasowy Grupy Energa.
Fot. Kazimierz Netka
W rozwój elektromobilności oraz innowacyjności włączają się także spółki Energa Obrót i Energa Oświetlenie – poinformowali, podczas konferencji w Tczewie, Jarosława Wittstock – wiceprezes spółki Energa Obrót i Michał Bełbot – prezes spółki Energa Oświetlenie. Na przykład, w maju w Pelplinie na Pomorzu ruszył pilotażowy inteligentny system parkowania. Ułatwia on kierowcom znalezienie wolnego miejsca parkingowego, redukuje zbędny ruch pojazdów i powstawanie korków. W Skarszewach, Grupa Energa tworzy 10 smart przejść.
Dzięki tego rodzaju innowacjom, realizowanym, wdrażanym przez Grupę Energa oraz miasta: Tczew Toruń oraz inne, spaliny zamieniane są na czystą energię elektryczną. Powstaje projekt Wisła w elektromobilności. To wpisywanie się w najnowsze tendencje światowe. Na przykład, koncern Volvo zamierza zrezygnować z produkcji aut na silniki spalinowe.
W Tczewie komunikację zbiorową zapewnia teraz około 25 autobusów. Miasto zamierza kupić 6 – 10 autobusów elektrycznych – powiedział Mirosław Pobłocki – prezydent Tczewa. W tej sprawie została zawarta umowa z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Mają to być autobusy nie tylko elektryczne, ale też bardzo innowacyjne, specjalnie zaprojektowane i wyprodukowane w polskim przedsiębiorstwie. Powstanie ekosystem, który przyczyni się do zaistnienia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld złotych rocznie i stworzenia około 5 tysięcy miejsc pracy. Elektryczne autobusy będą jeździć w Tczewie najprawdopodobniej po 2020 roku.
Już była próba kursowania elektrycznego autobusu w Tczewie. W czerwcu, na krótko, wprowadziła ten pojazd na trasy miejskie firma, świadcząca teraz usługi przewozowe.
Polski, innowacyjny autobus elektryczny ma kosztować około 2 milionów złotych. Na kupno tych pojazdów będzie można uzyskać dotację za pośrednictwem NCBR – z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w wysokości 60 procent kosztów. 40 procent musi wyłożyć miasto; będzie to równowartość autobusu spalinowego.
Grupa Energa zamierza na innowacje przeznaczać co roku około 40 mln złotych. Utworzone w Grupie Energa Centrum Badawczo_Rozwojowe (CBR) będzie poszukiwać najlepszych stacji ładowania dla miast – nie tylko dla autobusów, ale też dla aut prywatnych. Tak również będzie w Tczewie – zapewniał Daniel Obajtek – prezes zarządu Grupy Kapitałowej Energa. Wszystko to ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i spalin. Pochodzę z małopolski, wiem co to znaczy smog – powiedział prezes Daniel Obajtek. Centrum Badawczo-Rozwojowe Grupy Energa współpracuje m.in. z Politechniką Gdańską. W CBR Grupy Energa trwają prace nad skonstruowaniem polskiej baterii – magazynu prądu.
Kazimierz Netka