Trójmiasto będzie miało bezpośrednie połączenie z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Czas dojazdu z Gdańska: około 2 godzin. Ale, lotnisko CPK będzie mogło też przyjąć 200 000 żołnierzy NATO w ciągu doby…

Na zdjęciu, od lewej: Poseł Marcin Horała, Kacper Płażyński, wiceminister Mikołaj Wild, poseł Magdalena Błeńska. Fot. Kazimierz Netka.

Przy okazji budowy CPK trzeba zintegrować trzy systemy kolejowe, powstałe w czasie zaborów…

Spoglądając na mapę linii kolejowych w Polsce, wyraźnie widać, jak przebiegały granice zaborów. W jednym sieć torów się zagęszczała, bardziej niż w innych. 100 lat mija od odzyskania przez Polskę niepodległości, a te różnice nadal są widoczne i… odczuwalne. Kto podróżuje pociągami, może odnieść wrażenie, że do niektórych, nawet dużych miast, dojazdy pociągami są coraz trudniejsze. Sytuacje tę ma zmienić budowa centralnego portu komunikacyjnego (CPK) czyli lotniska o randze międzynarodowego węzła lotniczego z bezpośrednimi połączeniami kolejowymi z tym portem nie tylko największych miast.

 

Fot. Kazimierz Netka

W piątek, 28 września 2018 roku, twórca koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild przedstawił więcej informacji na temat koncepcji budowy tego hubu komunikacyjnego, o podwójnym znaczeniu, czyli nie tylko cywilnym, ale też militarnym. W Gdańsku, spotkanie informacyjne – konferencja prasowa, odbyła się w Olivia Business Centre. Uczestniczyli w niej: Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP; Magdalena Błeńska – poseł na Sejm; Marcin Horała – poseł na Sejm, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdyni; Kacper Płażyński – kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdańska.

 

Fot. Kazimierz Netka

Centralny Port Komunikacyjny ma być portem lotniczym. To istotny cel, ale nie jedyny. Ma służyć poprawie podróżowania Polakom, ale też innym mieszkańcom Europy. W infrastrukturze lotniskowej Europa środkowowschodnia stanowi białą plamę. Tymczasem, lotniska na zachodzie Europy są coraz bardziej przepełnione – mówił Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

 

Fot. Kazimierz Netka

Według Komisji Europejskiej, brak odpowiedniej infrastruktury lotniskowej jest jedną z trzech najistotniejszych, wręcz gigantyczną barierą w rozwoju komunikacji lotniczej w Europie. Jeśli Europejczycy nie zrobią niczego w celu poprawienia tej sytuacji do 2035 roku, to nie będzie mogło odbyć się około 8 milionów podróży lotniczych. W Polsce procentowy wzrost liczby obsłużonych pasażerów z roku na rok jest dwucyfrowy, podczas gdy w Europie zachodniej mówi się o wzroście nie sięgającym 5 procent.

Pierwszym celem budowy CPK jest stworzenie okna na świat dla obywateli Rzeczypospolitej i Europy środkowowschodniej. Jednocześnie, Port Solidarność – system oparty na Centralnym Porcie Komunikacyjnym, to coś daleko więcej. Polska „kolejowo” jeszcze jest pod zaborami.

 

Źródło ilustracji: Przedsiębiorstwo Państwowe Komunikacji i Łączności. Fot. Kazimierz Netka

Linie magistrali kolejowych w Polsce wiodą do stolic trzech nieistniejących już zaborów. Brakuje integracji sieci. Na pokonanie 600 km potrzebujemy kilkunastu godzin. Dlatego, równie istotna jest rozbudowa sieci kolejowej, mająca na celu zintegrowanie trzech pozaborowych systemów w jeden. Przywrócić trzeba dostępność kolejową do wielu miast, obecnie jej pozbawionych.

 

Fot. Kazimierz Netka

Około 100 polskich miast liczących każde ponad 10 000 mieszkańców, pozbawionych jest dostępu do kolei. Centralny Port Komunikacyjny nie jest więc przedsięwzięciem związanym wyłącznie z segmentem lotniczym, ale też z rozbudową sieci kolejowej i likwidacją barier. Wciąż naszym zamiarem jest pobudzenie gospodarki, aby mieszkańcy Polski mogli lepiej, łatwiej, szybciej i wygodniej podróżować po Rzeczypospolitej. Uważamy, że przyszłość transportu w Polsce jest w transporcie publicznym, w kolei – mówił Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

 

Źródło ilustracji: Przedsiębiorstwo Państwowe Komunikacji i Łączności. Fot. Kazimierz Netka

Centralny Port Komunikacyjny to więc z jednej strony przebudowa systemu komunikacji lotniczej nad Polską ale jednocześnie połączone jest to z rozbudową systemu kolejowego dla Rzeczypospolitej.

Chodzi też o to, by Centralny Port Komunikacyjny z na przykład z Gdańska był osiągalny pociągami w czasie krótszym niż dwie godziny. Z Gdańska do Krakowa pojedzie się 3 godziny. Przedsiębiorcy z Gdańska dzięki temu będą mogli szybciej podróżować, utrzymywać szybkie, intensywne relacje gospodarcze z południem kraju. W jeden dzień załatwią interesy w innych regionach Polski, korzystając z połączeń lotniczych, które będzie oferował Centralny Port Komunikacyjny. Odpowiednie zaplanowanie systemu kolejowego pozwoli włączyć w system kolejowy 13 milionów pasażerów mieszkających w 130 miastach. Nie wystarczy wybudować nowe trasy kolejowe. Musimy nabyć nowy tabor; przeszło 130 nowych składów pociągowych, zrealizować inwestycje dworcowe, by zapewnić pasażerom możliwości odprawiania się, tak, jak to ma miejsce na niektórych niemieckich lotniskach – powiedział Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP. Część z tych inwestycji będzie prowadzonych przez przedsiębiorców, oczekujących finansowej stopy zwrotu. Nie będzie się to wiązało z wydatkowaniem środków publicznych.

Nowa trasa kolejowa z Gdańska do Centralnego Portu Komunikacyjnego (planowanego do zbudowania w gminie Baranów między Łodzią i Warszawą) ma być wytyczona przez m.in. Grudziądz, i Płock.

Droga dojazdowa do portu w Gdyni to „pomyłka”. Tam dojazdu nie ma…

Gdańsk to miasto oparte na tradycjach kupieckich, gdzie czas to pieniądz. Nie musimy gdańszczan przekonywać, że budowa CPK to inwestycja w ich przedsiębiorstwa. Dotychczasowe działania w tym zakresie były trochą atrapą; nie wychodziły naprzeciw ich potrzebom – mówiono podczas konferencji prasowej.

 

Fot. Kazimierz Netka

CPK ma być także portem wojennym, czyli będzie to lotnisko i dla cywilów i dla wojska. Może stanowić dla wojsk NATO wspaniały port wejścia na wypadek konfliktu zbrojnego, ale nie musi być bazą wojskową. Zapewni możliwość przemieszczenia do Polski około 200 000 żołnierzy w ciągu doby. W tym zakresie CPK może stanowić instalację dual use, czyli podwójnego zastosowania – powiedział Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

Przed wojną Gdynia była takim centralnym portem komunikacyjnym, morskim. Teraz też śmiałe projekty mają nas wynieść na wyższy poziom cywilizacyjny – tak, jak inżynier Eugeniusz Kwiatkowski miał śmiałość budować port w Gdyni. Na 100-lecie Gdyni Estakada Kwiatkowskiego ma być estakadą z prawdziwego zdarzenia.

 

Fot. Kazimierz Netka

Linia kolejowa z Trójmiasta do CPK będzie zbudowana m.in. przez Grudziądz i Płock, ale pociągi będą się zatrzymywać także w Tczewie. Po tej trasie będą kursowały pociągi z prędkością 250 km na godzinę – z taką, jaką osiągają pociągi Pendolino. Planowane jest też wprowadzenie na te linii,e pociągów regionalnych, chociaż może się to wydawać godzeniem ognia z wodą i jest wyzwaniem organizacyjnym, to możemy zagwarantować możliwość bezkolizyjnego ruchu pociągów regionalnych i dużych prędkości po tych samych torach – powiedział wiceminister.

Inwestycje w rozbudowę sieci kolejowej nie są nastawione na zysk. Jednocześnie jest tak, że rozwój kolei nie jest celem wyznaczanym tylko na poziomie regionalnym, krajowych, ale też w ramach Unii Europejskiej. Wspieranie kolei i uczynienie z niej alternatywnego, konkurencyjnego dla komunikacji samochodowej środka transportu jest jednym z celów zakładanych przez Unię Europejska, dlatego UE w sposób szczególny wspiera budowę połączeń kolejowych. Do wykorzystania są takie programy finansowego wsparcia jak CEF – Connecting Europe Facility (Łącząc Europę). Oczekujemy, że znaczna część finansowania tych szlaków będzie pochodziła z funduszy unijnych, przyznanych Polsce. Mamy duże szanse na redukcję emisji CO2, bo kolej jest najczystszym środkiem transportu. Chcemy, aby inwestycje w prace przygotowawcze do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego były sfinansowane jeszcze w tej perspektywie finansowej, natomiast budowa w następnej. Na początku przyszłego roku będą rozpisane przetargi, umożliwiające przygotowanie dokumentacji pod tego rodzaju inwestycje – mówił Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *