Ważne nie tylko dla przyszłości ludzi, wydarzenie w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim: Polaqua zobowiązała się do wybudowania w ciągu 3 lat ponad 20 km szosy ekspresowej, bezkolizyjnych skrzyżowań oraz innych urządzeń.

Fot. z Archiwum Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego

Jest umowa na wykonawstwo szosy Szemud – Gdynia

Budowę 20 km drogi ekspresowej, trzech węzłów drogowych i rozbudowę fragmentu istniejącej obwodnicy Trójmiasta przewiduje podpisana 26 marca 2018 r., w obecności wiceministra infrastruktury Marka Chodkiewicza, umowa na realizację drogi ekspresowej S6 z Szemudu do Gdyni. Droga ma być gotowa w wakacje 2021 roku – poinformował nas Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, w swym komunikacie przekazując też wypowiedź:

– Droga ekspresowa S6 jest już budowana od strony Szczecina. Dzisiaj rusza realizacja od strony Trójmiasta. To ważny projekt, który ułatwi komunikację samochodową na Pomorzu – powiedział wiceminister Chodkiewicz.

 

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury

Wykonawca inwestycji, firma Polaqua, będzie miał 34 miesiące (bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca) na zaprojektowanie i wybudowanie trasy, za co otrzyma nieco ponad 817 mln zł. Przez najbliższe 1,5 roku zostanie przygotowany projekt budowlany i wykonawczy. Wówczas będzie można złożyć do wojewody pomorskiego wniosek o wydanie decyzji zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Po jego otrzymaniu wykonawca będzie mógł rozpocząć prace budowlane. Droga powinna być gotowa na przełomie lipca i sierpnia 2021 r.

 

Fot. z Archiwum Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego

Trasa połączy Szemud z istniejącą obwodnicą Trójmiasta poprzez węzeł Gdynia Wielki Kack. Powstanie łącznie 20 kilometrów drogi ekspresowej wraz z trzema węzłami: mniejszym w Koleczkowie i dwoma dużymi, zespolonymi w Chwaszczynie oraz Gdyni Wielkim Kacku. Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, a na odcinku Chwaszczyno – Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Na odcinku S6 Szemud – Gdynia przewidziano budowę 37 obiektów inżynierskich, w tym: mostu, estakady, 22 wiaduktów, 2 przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Realizacja trasy to nie tylko budowa drogi, ale i m.in. przejazdów oraz wjazdów awaryjnych, systemu odwodnienia drogi, budowa i przebudowa sieci energetycznych, wodociągowych, gazowych, ciepłowniczych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, a także przebudowa fragmentu trakcji trolejbusowej w Gdyni. Ochronie środowiska będzie służyło 28 różnej wielkości przejść dla zwierząt, w tym jedno górne dla zwierząt dużych w pobliżu Szemudu. Ponadto zostaną zbudowane urządzenia do podczyszczania wód opadowych, a przed hałasem zabezpieczą ekrany akustyczne o łącznej długości 11,9 km.

W trakcie postępowania przetargowego są jeszcze dwa kolejne odcinki Trasy Kaszubskiej: z Bożegopola do Luzina i z Luzina do Szemudu.

 

O drodze ekspresowej S6

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury

Podstawowym celem budowy drogi ekspresowej S6 jest stworzenie bezpiecznego i sprawnego połączenia aglomeracji Trójmiasta ze Szczecinem, przebiegającego z zachodu na wschód, równolegle do wybrzeża Bałtyku. Odcinek między Szemudem a Gdynią będzie stanowił jej ważny fragment ze względu na długość, ilość węzłów i połączenie z obwodnicą Trójmiasta.

Dzięki budowie drogi ekspresowej poprawi się płynność ruchu, skróci czasu przejazdu, odciążony zostanie układ dróg i ulic lokalnych, poprawi się stan bezpieczeństwa ruchu oraz zmniejszy jego uciążliwość dla otoczenia. Po zrealizowaniu inwestycji osiągnięte zostaną następujące korzyści: stworzenie wygodnego i bezpiecznego ciągu komunikacyjnego; odciążenie z ruchu samochodowego miejscowości leżących przy drodze krajowej nr 6, szczególnie: Wejherowa, Redy, Rumi; ułatwienie tranzytu dla ruchu ciężkiego i turystycznego; wzrost bezpieczeństwa ruchu; poprawa przepustowości drogi i swobody ruchu; zmniejszenie szkodliwego oddziaływania drogi na środowisko naturalne; rozwój regionu poprzez polepszenie poziomu obsługi transportowej – Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

 

Fot. z Archiwum Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego

Podpisanie umowy odbyło się w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, w obecności m.in. wiceministra Marka Chodkiewicza i wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha i parlamentarzystów pomorskich. Umową podpisali: dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Radosław Kantak i jego zastępca – Ryszard Wasiołek, a ze strony wykonawcy – Marek Sobiecki z firmy Polaqua – napisano na stronie internetowej www.gddkia.gov.pl .

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.