Na zdjęciu: Budynek WFOŚiGW w Gdańsku – nad Kanałem Raduni. Na ścianie – panele fotowoltaiczne. Fot. Kazimierz Netka
Zmieniając swoje nawyki dotyczące korzystania z zasobów wody i surowców naturalnych, możesz zmniejszyć zużycie energii i zadbać o przyrodę
Przez trzy lata Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku realizował kampanię edukacyjną pt. „Poczuj klimat”. Dotyczyła ona problemów wpływu naszych codziennych nawyków, zachowań i wyborów konsumenckich na środowisko. Bohaterami kampanii uczyniliśmy Rodzinę Pomorskich, czyli mieszkańców województwa pomorskiego – poinformowała nas Urszula Pakulska – starszy inspektor ds. promocji i informacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Gdańsku ma swą siedzibę przy ul. Rybaki Górne. Budynek, w którym mieści się ta instytucja, jest wzorem godnym naśladowania; wyposażono go bowiem w najróżniejsze urządzenia, pokazujące jak korzystać z dobrodziejstw natury, jak oszczędzać jej dary. Warto tam przyjechać i obejrzeć owo wyposażenie. Pracownicy WFOŚiGW w Gdańsku zadbali również o to, by wiedzę dostarczać do domów mieszkańców regionu, do wiosek, osiedli, do miejscowości nawet bardzo odległych od Trójmiasta. Jak to się odbywało? Jakie są efekty? Oto ciąg dalszy relacji, którą przygotowała Urszula Pakulska – starszy inspektor ds. promocji i informacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku:
Warunki życia na Ziemi stają się coraz trudniejsze. Wciąż docierają do nas informacje o kolejnych gatunkach zagrożonych wyginięciem, o ekstremalnych upałach, huraganach, suszach i nawalnych deszczach, o pływających wyspach śmieci na oceanach i o tym, że już niedługo w morzach i oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Do większości niekorzystnych zmian w środowisku przyczynia się człowiek. Czy poprzez nasze działania możemy je zatrzymać? Zatrzymać pewnie nie, ale możemy je ograniczyć.
Źródło ilustracji: WFOŚiGW w Gdańsku
Bohaterami kampanii uczyniliśmy Rodzinę Pomorskich, czyli mieszkańców województwa pomorskiego. Pomorscy na co dzień stają przed wyborami mającymi wpływ na środowisko. Zmieniając swoje nawyki dotyczące racjonalnego korzystania z zasobów wody i surowców naturalnych, mają możliwość ograniczenia zużycia energii i dbania o zachowanie rodzimej przyrody.
Źródło ilustracji: WFOŚiGW w Gdańsku
Kampania „Poczuj klimat” poruszała tematykę gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli promowała taki model postępowania, w którym odpady z jednych produktów są używane jako surowce w wytwarzaniu innych, co oszczędza zasoby naturalne i energię. Warto sprawdzać z czego został wyprodukowany przedmiot, który chcemy kupić. Warto też dawać rzeczom drugie życie. Może uda się coś naprawić, przerobić, oddać innej osobie, która będzie z tego korzystać?
Źródło ilustracji: WFOŚiGW w Gdańsku
Ważnym tematem jest kwestia zakupów. Namawiamy, żeby je ograniczyć do towarów, które są nam niezbędne. Zwracajmy uwagę z czego są wykonane produkty, które zamierzamy nabyć, jak są opakowane, skąd pochodzą i jaką przebyły drogę.
Osobnym tematem jest kupowanie żywności. Z dostępnych danych wynika, że Polacy marnują 9 mln ton żywności rocznie. Bardzo często nie kupujemy produktów lokalnych, sezonowych, nieprzetworzonych, a sięgamy po te, przywiezione z daleka, co wpływa na środowisko, ale też na nasze zdrowie.
Pomorscy namawiają do codziennego oszczędzania energii elektrycznej i wody, podróżowania rowerem lub środkami komunikacji publicznej zamiast jazdy samochodem.
Źródło ilustracji: WFOŚiGW w Gdańsku
W ostatnim roku kampanii skupiliśmy się na ochronie różnorodności biologicznej. Mamy na to ogromny wpływ. Wciąż musimy się uczyć jak ważne są np. torfowiska, nieuregulowane rzeki, aleje drzew, miejsca zostawione przyrodzie, w których człowiek nie powinien ingerować. Warto pogłębiać swoją wiedzę np. o tym, dlaczego powinniśmy usuwać obce gatunki – inwazyjne, a promować te rodzime; dlaczego należy zostawiać stare dziuplaste drzewa, sadzić w ogródku rośliny, które są potrzebne do życia owadom, ptakom, drobnym ssakom; dlaczego musimy budować przejścia dla zwierząt przez szosy… Tematyka jest bardzo bogata, bo też sposobów ograniczania naszego negatywnego oddziaływania na otoczenie jest bardzo dużo.
W celu dotarcia do jak największej liczby odbiorców, utworzyliśmy stronę internetową www.poczujklimat.pl , a także profile na Facebooku i Instagramie. Zamieszczamy tam poradniki, quizy i gry, a także na bieżąco informujemy o różnych wydarzeniach oraz ogłaszamy konkursy.
Fot. z Archiwum WFOŚiGW w Gdańsku
Opracowaliśmy kilkadziesiąt artykułów odnoszących się do problemów poruszanych w kampanii. Wyprodukowaliśmy filmy i animacje, które są dostępne na kampanijnym profilu YouTube, a emitowane były również w lokalnej telewizji, kinach, centrach handlowych i medycznych. Na wiatach autobusowych i przystankach SKM rozwiesiliśmy plakaty promujące kampanię. Reklama widoczna była też w autobusach m.in. w Słupsku, Chojnicach, Lęborku.
Fot. z Archiwum WFOŚiGW w Gdańsku
W ramach kampanii została zaprojektowana i wykonana interaktywna wystawa plenerowa. Ekspozycja TA w prosty sposób wyjaśnia zjawiska przyrodnicze. Składa się z trzech dużych brył, na każdej zamontowane zostały interaktywne gry i zabawy. Wszystko po to, aby edukować w sposób ciekawy i niebanalny. Wystawa została pokazana w 25 miejscowościach województwa pomorskiego i wszędzie cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Fot. z Archiwum WFOŚiGW w Gdańsku
Spotykaliśmy się też z mieszkańcami naszego województwa i turystami przy okazji różnych imprez plenerowych. Specjalne stoisko „Rodziny Pomorskich” składało się ze stref: informacji, gier i zabaw oraz odpoczynku. W trochę luźniejszej atmosferze rozmawialiśmy o środowisku, opowiadaliśmy o tym, jak można zmienić zachowania, by chronić Ziemię, odpowiadaliśmy na pytania, udzielaliśmy informacji. Odwiedziliśmy w tym celu 24 miejscowości. W spotkaniach udział wzięło około 2 500 osób; każdy mógł uczestniczyć w różnych grach, rozwiązać zagadkę lub porozmawiać z edukatorem.
Kampania „Poczuj klimat” powoli się kończy, ale to nie znaczy, że rozstajemy się z Rodziną Pomorskich. W tym roku odbędzie się konferencja, podczas której podsumujemy efekty naszych działań. Podzielimy się doświadczeniami z realizacji kampanii, opowiemy o trudnościach jakie napotkaliśmy i o dobrych praktykach, które ktoś może wykorzystać. Zastanowimy się jak najskuteczniej realizować edukację ekologiczną – informuje Urszula Pakulska – starszy inspektor ds. promocji i informacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl