Wielkie otwarcie dla polskich portów i stoczni

W Gdyni obradowała Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej

Będzie kanał przez Mierzeję. Odżyje Elbląg. Ożywcze impulsy dotrą w całym kraju do zakładów kooperujących z przemysłem okrętowym. Przyjęto dezyderat w sprawie Portu Gdynia. Władze zadecydowały: pomożemy stoczniom i portom. Wiele jednak zależy od Komisji Europejskiej.

Śmiałą próbę wzmocnienia naszej gospodarki morskiej podejmują polski parlament i rząd. Jeśli się powiedzie, nasze stocznie i morskie bramy na świat staną się silniejsze i bardziej konkurencyjne. Mają być stworzone im lepsze warunki rozwoju, a także w pełni wykorzystany potencjał.

DSCN2222Na zdjęciu: Paweł Brzezicki – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej omawia stan polskich stoczni. Fot. Kazimierz Netka.

O szczegółach mówiono w poniedziałek, 22 lutego 2016 roku, w Urzędzie Morskim w Gdyni – podczas posiedzenia wyjazdowego Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Gości powitał kpt.ż.w. Tadeusz Hatalski – dyrektor tego Urzędu. Obradami kierowała poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk – przewodnicząca Komisji. Wypowiadali się parlamentarzyści, naukowcy, reprezentanci portów i stoczni, samorządowcy, reprezentanci związków zawodowych oraz inni – dyskutując o problemach i perspektywach rozwoju budowy statków. Omówiono też kwestie rozwoju portów wschodniego wybrzeża, zaniedbania i najpilniejsze plany inwestycyjne, problemy z dostępnością od strony lądu.

DSCN2239Na zdjęciu, od lewej: Dariusz Drelich – wojewoda pomorski; Krzysztof Zaremba – poseł, Marek Gróbarczyk – minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej (MGMiŻŚ); Dorota Arciszewska – Mielewczyk – poseł, przewodnicząca Komisji; Tadeusz Aziewicz – poseł; Kazimierz Smoliński – poseł, wiceminister infrastruktury; Paweł Brzezicki – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Fot. Kazimierz Netka.

Wzmocnienie mają otrzymać nie tylko duże, strategiczne porty. Nowy impuls do rozwoju dostanie też morski port w Elblągu, Zyskać maja nie tylko stocznie cywilne, ale również Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Wraz ze stworzeniem lepszych warunków rozwoju dla budowy statków nad Bałtykiem, zyska cały przemysł na terenie kraju, produkujący dla morskich stoczni. Takie są założenia, a główna pomoc ma polegać na odpowiedniej polityce podatkowej wobec stoczni. Te kwestie trzeba bezie jednak uzgodnić z Komisją Europejska, bo proponowane przez rząd działania, mogą zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczną.

DSCN2325Na zdjęciu: O portach mówi Katarzyna Krzywda – dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ. Fot. Kazimierz Netka.

W nowej polityce wobec stoczni, chodzi te z o wyrównanie dysproporcji w rozwoju przemysłu okrętowego w Szczecinie i w Trójmieście, Stocznie na zachodzie naszego kraju są w gorszej sytuacji niż stocznie trójmiejskie. Jednak, zadłużenie stoczni wschodniego wybrzeża, czyli w Pomorskiem, sięga 400 milionów złotych.

DSCN2410Na zdjęciu: O przekopaniu mierzei mówi Katarzyna Krzywda – dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MGMiŻŚ. Z prawej: Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Fot. Kazimierz Netka.

Jak wzmocnić port w Elblągu? Poprzez otwarcie go na Bałtyk. Poprzez kanał, zbudowany w poprzek m Mierzei Wiślanej. Jak powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, pierwsze statki przez kanał w Mierzi Wiślanej (najprawdopodobniej powstanie w miejscowości Nowy Świat) popłyną w 2022 roku. Oczywiście, budowa tego kanału też jest uzgadniana z Komisją Europejską.

Prof. Marek Grzybowski, pracownik naukowy Akademii Morskiej w Gdyni, przewodniczący zarządu Polskiego Klastra Morskiego zgłosił postulat, by projektowane przedsięwzięcia związane z rozwojem przemysłu stoczniowego znalazły się w Polityce Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej.

Niezwykle ważne było przyjęcie przez członków sejmowej komisji dezyderatu w sprawie zapewnienia Morskiemu Portowi Gdynia łączności z zapleczem lądowym. Teraz sytuacja jet taka, że gdyby Inspekcja Transportu Drogowego zechciała rygorystycznie egzekwować prawo, to byłyby olbrzymie kłopoty z wywozem kontenerów z portu Trasą Kwiatkowskiego.

DSCN2553Na zdjęciu: Uczestnicy posiedzenia Komisji podczas wizyty przy budowanym ORP Ślązak – w Stoczni Marynarki Wojennej. Fot. Kazimierz Netka.

Uczestnicy spotkania uczestniczyli też w podróży poznawczej po Morskim Porcie w Gdyni. Odwiedzili również Stocznię Marynarki Wojennej, gdzie obejrzeli budowę okrętu „Ślązak”. We wtorek 23 lutego 2016 roku, na posiedzeniu komisji omawiana będzie sprawa stoczni.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.