Pomorska kultura innowacyjności. Rewelacyjne inicjatywy prozdrowotne podejmowane są w branży kosmetyczno – medycznej. Dotyczą one m.in. cukrzycy i… wszawicy.
Międzynarodowy „ocean” produktów dla piękna i zdrowia powstał między łanami rzepaku, traw, zbóż z makami i modrakami.
Był rok 1982… W Polsce rozwijał się stan wojenny. Tak się złożyło, że wtedy zaczęła się tworzyć unikatowa firma rodzinna. W Pomorskiem. Różnie bywało w tym stanie wojennym… Ale, dzisiaj, przedsiębiorstwo rodzinne, liczące ponad 30 lat, eksportuje towary z Pomorza, z unikatowego rejonu – ze strefy czystej ekologicznie; wysyła swe wyroby w różne rejony świata, na przykład na Bliski Wschód, na Daleki Wschód. To rodzinny „ocean” pomysłów, inicjatyw, działalności charytatywnej, powstawania miejsc pracy, wynalazków. To element pomorskiej kultury innowacyjności.
Współtwórcą jest Ignacy Zenon Soszyński… Ten wynalazca, biznesmen, już latach 60. ubiegłego wieku podbijał europejskie rynki zbytu, działając w… Maroku, w Casablance! Zdobywane przez lata zagraniczne doświadczenia biznesowe były wykorzystywane przez rodzinę państwa Soszyńskich przy zakładaniu firm m.in. w Sopocie, Trąbkach Małych. Teraz, z fabryki w tych Trąbkach Małych znajdujących się niedaleko Gdańska, produkty eksportowane są na Daleki Wschód. Niebawem – prawdopodobnie także do Wietnamu! To niezwykła historia rozwoju biznesu, opartego na polskim kapitale. Szczęście mają ci, którym dane było bliżej poznać tę drogę do sukcesu. A jest ona godna naśladowania.
Program zaproszenia był następujący: spotkanie przed siedzibą główną Oceanic SA w Sopocie. Przejazd autokarem do Fabryki Oceanic w Trąbkach Małych, pod Gdańskiem. Prezentacja firmy, krótki film o firmie. Zwiedzanie Laboratorium Naukowo Badawczego, linii produkcyjnych (wytwarzanie kosmetyków, dermokosmetyków oraz wyrobów medycznych i leków), Centrum Logistyczno-Dystrybucyjnego. Spotkanie z prezesem firmy, Leszkiem Kłosińskim. Informacji o firmie udzielają nam także Magda Burgiel – kierownik Działu Reklamy i PR; PR&Advertising Manager w Oceanic SA./Euro Fragrance oraz Monika Dzięgielewska – kierownik Działu Naukowo – Szkoleniowego firmy Oeanic.
Na zdjęciu: Fabryka Oceanic. Początek miała w… Maroku.
Na podstawie wiadomości, które uzyskujemy, można powiedzieć, że to… Ocean zdrowia i urody.
– Jesteśmy w 28 krajach – mówią o firmie panie. – Oceanic zdobywa nowe rynki zbytu. Dopasowuje swe produkty do etapów życia ludzi. Myślimy o odległej przyszłości, o tym, jak teraz i za kilkadziesiąt lat zmniejszać dolegliwości, które będą ogarniać coraz znaczniejszą liczbę mieszkańców Ziemi. Obecnie, około 30 procent z nas cierpi z powodu uczuleń na oddziaływanie różnych substancji. Za 20 lat alergie będą dawać się we znaki połowie mieszkańców naszego globu. Chcemy konkretów, skutecznego działania produktów mających neutralizować dyskomfort. Kobiety w Polsce chcą nie tylko słuchać o bezpieczeństwie. One pragną widzieć efekty.
– Nasze produkty muszą być sprawdzone. Przygotowywane są wspólnie m.in. z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym – mówią panie Magda i Monika.
Poznajemy historię firmy.
W 1982 roku powstaje Laboratorium Farmaceutyczno-Kosmetyczne Oceanic w Sopocie. Wkrótce są narodziny marki AA – pierwszej linii „pomarańczowej” do skóry wrażliwej i alergicznej. W 1990 roku trwa konsekwentne budowanie unikatowej specjalizacji. Coraz szersze jest portfolio produktów hipoalergicznych dostępnych na rynku masowym. W 2003 roku firma zdobywa certyfikat ISO 9001:2000, zatwierdzony przez Lloyd’s Register Quality Assurance. Uzyskuje też zezwolenie na wytwarzanie produktu leczniczego zgodnie z farmaceutycznymi standardami GMP. W 2004 roku niedaleko Gdańska powstaje, w strefie czystej ekologicznie, fabryka o najwyższych standardach bezpieczeństwa. Dwa lata później – zaczyna się nowy kierunek dystrybucji i początek produkcji preparatów farmaceutycznych na rynek apteczny. Wkrótce dochodzi do rozszerzania oferty o hipoalergiczne preparaty AA Prestige Institute – dla gabinetów kosmetycznych i ośrodków SPA.
Na zdjęciu: Wejście do Wydziału Kosmetyków fabryki w Trąbkach Małych.
Rok 2009 przynosi rozwój kompetencji logistycznych: powstaje nowoczesne centrum logistyczno – dystrybucyjne i system zarządzania przedsiębiorstwem SAP. W 2011 roku pojawia się rewolucyjna oferta kosmetyków naturalnych AA ECO bezpiecznych, także dla skóry wrażliwej i alergicznej. W 2012 roku – zgłoszenie patentowe innowacyjnego systemu MLS. Natomiast AA kreuje nowy trend na rynku: pielęgnacja antyaging z podziałem na grupy wiekowe, która staje się z czasem standardem na rynku.
Rok 2014 charakteryzuje się rekordową liczbą wdrożeń, w tym linii kosmetyków inspirowanych najnowszymi osiągnięciami medycyny estetycznej.
Misją tego rodzinnego „Oceanu” jest pomoc osobom z wrażliwą i skłonną do alergii skórą – pomoc poprzez tworzenie bezpiecznych, skutecznych i nowoczesnych kosmetyków, które umożliwiają komfortowe życie, bez odczuwania dolegliwości alergicznych.
Na zdjęciu: Promocja misji firmy. Jej twórcy przygotowują się do tego, czego ludzie będą potrzebować np. za 20 lat.
Oceanic realizuje swoją misję konsekwentnie i z wielką pasją, koncentrując się na: skutecznej profilaktyce antyalergicznej; wspieraniu terapii u osób z alergiami skórnymi.
Takie działanie jest możliwe dzięki trwającej ponad 30 lat niezmiennej specjalizacji; szerokiemu gronu lojalnych odbiorców; inwestowaniu w badania; zmodernizowaniu fabryki oraz centrum logistycznego.
Sukces jest możliwy dzięki zespołowi ponad 400 specjalistów z różnych dziedzin. Firma posiada własne Laboratorium Badawczo-Wdrożeniowe. Ma profesjonalne archiwum próbek.
Zespół badawczo – wdrożeniowy to ponad 30 specjalistów z dziedziny chemii, biotechnologii, mikrobiologii, farmacji i kosmetologii. Gwarantem powodzenia jest też ścisła współpraca z uczelniami i placówkami naukowymi w Polsce i na świecie, w tym z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym, z Politechniką Gdańską, z Centrum Zdrowia Dziecka.
Współpraca z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym obejmuje m.in. dwuetapowe testy: dermatologiczne – z udziałem 50 osób, w tym 50% to alergicy; aplikacyjne – 30 osób, 100% alergików; wykluczające możliwość wystąpienia jakiegokolwiek podrażnienia lub reakcji alergicznej. Dopiero wówczas preparat trafia do ponownych prac laboratoryjnych.
Teraz, Oceanic ma odbiorców swych produktów w takich krajach jak np.: Węgry, Białoruś, Litwa, Słowacja, Turcja, Hiszpania, Wlk. Brytania, Grecja, Portugalia, Rumunia, Armenia, USA, Kanada, Japonia, Korea Płd., Kazachstan, Rosja, Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Na zdjęciu: jeden z aparatów do mieszania.
Linii społecznie odpowiedzialne w tej firmie to m.in.: jedyna na polskim rynku kompleksowa linia pielęgnacyjna dla diabetyków; linia kosmetyków dla pacjentów onkologicznych (po radio- i chemioterapii) zrealizowana w ramach projektu unijnego „Innowacyjna Gospodarka”.
– Uczestniczyliśmy w programie promocyjnym Ministerstwa Gospodarki pt. „Made in Poland” – mówią panie Magda Burgiel i Monika Dzięgielewska, która rozpoznawała niedawno rynek zagraniczny, przebywając w Wietnamie. To nam dużo dało. Chodziło o promocję polskich firm na targach zagranicznych. Występowaliśmy na wspólnym stoisku. Okazuje się, że w jedności siła.
Panie wspominają niewesołą sytuację z 2013 roku: Mieliśmy występować na targach w Bolonii. Nagle splajtowała firma, która przygotowywała nam stoisko. Już byliśmy gotowi nasze produkty pokazywać na pudłach. Na szczęście, szybko udało się zaangażować polską firmę. Aktynie działamy m.in. na terenie Afryki Północnej, na Bliskim oraz Dalekim Wschodzie, To obszary, na których chcemy się umacniać. Brandem Oceanic jest symbol AA = Antyalergeny. Właścicielami ciągle jest rodzina państwa Soszyńskich. To zapewnia stabilizację firmy, co jest bardzo ważne. Dlatego, nawet do Wietnamu sięgamy. To efekt uczestniczenia w targach. 10 procent produktów powstających w Trąbkach Małych trafia na eksport. Na rynku polskim 50 procent kosmetyków mają polskie firmy Drugą część posiadają koncerny.
Najnowszą propozycją Oceanic jest szampon zapobiegający wszawicy. Można go stosować u dzieci od 3 roku życia.
Na zdjęciu: Jedno z laboratoryjnych pomieszczeń firmy w Trąbkach Małych. Tu jest nadzieja dla wielu cukrzyków.
W Trąbkach Małych powstaje wielka rzecz dla cukrzyków. Tam wytwarzane są kosmetyki do pielęgnacji ciała dla osób z cukrzycą, pomagające goić rany, najbardziej kompleksowo oddziałujące na schorzenie zwane stopą cukrzycową. Teraz leczenie jest bardzo kosztowne; w związku z tym często dokonuje się amputacji stopy. Preparat z Trąbek Małych może to zmienić!
Pomorskie stawia na rozwój kultury innowacyjności. Aby móc w przyszłości mówić o takiej kulturze biznesu Pomorza, samorząd województwa podejmuje konkretne działania, zmierzające do utworzenia regionalnego systemu wsparcia innowacji, opartego na współpracy w ramach „złotego trójkąta” – przedstawicieli biznesu, nauki i administracji, przy udziale instytucji otoczenia biznesu – czytamy na stronie internetowej http://innopomorze.pomorskie.eu . Aby zrealizować te plany, samorząd województwa od 1 stycznia 2009 roku realizuje cykl edycji projektu pt. „INNOpomorze – kampania promującą przedsiębiorczość, innowacyjność i kreatywność na Pomorzu”. Dokonania firmy Oceanic mogą być przykładem urzeczywistniania, wspierania tych planów samorządu regionu.
Kazimierz Netka