Na zdjęciu: Centrum Gdańska zimą. Fot. Kazimierz Netka.
Źródło: http://kurier.pap.pl/
Urzędnicy radzą, na co zwrócić uwagę, nabywając samochód. Jak rozpoznać ten, który został zakwalifikowany jako nadający się tylko na złom?
Fachowcy radzą, na co zwrócić uwagę, kupując pojazd i jak zmniejszyć tym samym ryzyko pojawienia się ewentualnych problemów z jego rejestracją w przyszłości. Porady powstały w oparciu o doświadczenia pracowników Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa związane z procesem rejestracji pojazdów i wynikają bezpośrednio z prowadzonych przez nich postępowań w tym zakresie.
Kupując pojazd zwróć uwagę na:
1. Sposób, w jaki zawierasz transakcję zakupu pojazdu. Nie podpisuj umowy, która jest już wypełniona i zawiera podpis sprzedającego, wręczaną Ci przez tzw. pośrednika. Pamiętaj, że powinieneś sprawdzić tożsamość osoby z którą zawierasz transakcję i mieć pewność, że umowę faktycznie podpisał ostatni właściciel pojazdu. Jeśli kwestię tę zaniedbasz, może się okazać, że otrzymałeś sfałszowana umowę. W rezultacie Wydział Komunikacji może odmówić rejestracji pojazdu na podstawie tego dokumentu a udowodnienie w razie ewentualnej sprawy sądowej, że zachowałeś szczególną staranność przy zawieraniu transakcji niemożliwe.
2. Nie pozwól, aby osoba, z którą zawierasz transakcję, była dla Ciebie anonimowa. Sprawdź tożsamość, poproś o numer telefonu i zadbaj o to, abyś w razie problemów dysponował tymi danymi. Tłumaczenie później, że dokumenty dostałeś od „bruneta z Allegro” nie ułatwi pracy policji, gdyby okazało się, że pojazd pochodzi z kradzieży.
3. Kupując pojazd sprowadzony z zagranicy, zamiast korzystać z usług pośrednika, który może okazać się nieuczciwy, wybierz polską firmę, która ma zarejestrowaną działalność w zakresie handlu pojazdami. Taka firma może wystawić dla Ciebie fakturę VAT i nie musi przekazywać poprzednich dowodów własności. Tym samym ryzyko, że otrzymasz sfałszowana umowę sprzedaży zmaleje do zera.
4. Jeżeli kupujesz pojazd pochodzący z innego kraju członkowskiego UE, sprawdź, jak powinien wyglądać jego dowód rejestracyjny i z ilu części się składa. Wzory dowodów z poszczególnych krajów UE odnajdziesz na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Pamiętaj, że powinieneś otrzymać od sprzedającego wszystkie części dokumentu. Nie kupuj pojazdu, jeżeli zauważysz, że na dowodzie rejestracyjnym lub amerykańskim certyfikacie widnieje adnotacja: „do złomowania”, „for junk”, „for scrap”, „for scraping”, „non-rebuildable”, „non-repairable”, „Verwetungnachweis lag vor”. Pamiętaj, że w przypadku brytyjskich i amerykańskich pojazdów nie są akceptowane certyfikaty o nazwie „Certificate of Destruction”. Pojazdy, których dokumenty oznaczono wyżej wymienionymi adnotacjami lub dla których wystawiono „Certificate of Destruction” są traktowane przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska jako opady i nie mogą być rejestrowane.
5. Przed zakupem pojazdu sprowadzonego z terytorium USA, jego historie możesz sprawdzić przez amerykańską stronę internetową Carfax. Znajdziesz tam informacje, gdzie dokładnie pojazd był rejestrowany, który stan wydał „Certificate of Title” lub „Salvage Certificate”. Jeśli pojazd miał zostać złomowany, również tam mogą pojawić się wpisy: „for junk”, „non-rebuildable”, „non-repairable”, „for scrap”, „for scraping” lub informacje o wystawieniu „Certificate of Destruction”. To może być sygnał, że pojazd stanowi odpad i może nie nadawać się do rejestracji w Europie.
6. Udając się po auto do Niemiec, korzystaj z firm i salonów, które maja swoje strony internetowe i publikują wszystkie dane kontaktowe. Unikaj przypadkowych handlarzy, których danych nie ma na stronach internetowych. Może się bowiem okazać, że firma taka nie istnieje, a handlarz posłużył się sfałszowaną pieczątka.
7. Kupując auto już wyposażone w instalację gazową, sprawdź czy w dowodzie rejestracyjnym występuje informacja o takiej instalacji. Pamiętaj, że w Polsce nie uzupełnisz brakującego wpisu na podstawie zagranicznych dokumentów.
8. Jeśli masz jakieś wątpliwości, kontaktuj się bezpośrednio z właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania Wydziałem Komunikacji i zapytaj. Zrób to, zanim kupisz pojazd.
9. Chociaż polskie przepisy nie wymagają przedłożenia Opinii Rzeczoznawcy Samochodowego potwierdzającej brak ingerencji w pole numerowe nadwozia VIN i oryginalności montażu tabliczki znamionowej celem rejestracji pojazdu, możesz o opinię taką wystąpić. Rzeczoznawca bez problemu zauważy przebity numer VIN lub nieoryginalną tabliczkę znamionową. Nie kupuj pojazdu, który ma tego typu wadę, bo oznacza to, że najprawdopodobniej pochodzi z kradzieży.
Źródło: UM Kraków
Źródło: http://kurier.pap.pl/
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl
(K.N.)