18 autobusów elektrycznych MAN – standardowych i przegubowych – w przyszłym roku dotrze do Gdańska. Wcześniej, bo już wkrótce po tym mieście zaczną kursować trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric

Fot. Kazimierz Netka.

Wozić nas będą autobusy na baterie. Cicho, bez spalin, bardziej komfortowo

Kto, jeśli nie mieszkańcy Gdańska – stolicy województwa pomorskiego, jednocześnie stolicy Żuław – miałby być wzorem do naśladowania w trosce o czyste powietrze? Wszak nadmorskie położenie, międzynarodowe kontakty zobowiązują do wytyczania szlaków rozwoju – tak, jak przed wiekami, społeczność Gdańska pokazywała, jak można z terenów bagnistych uczynić jedne z najżyźniejszych w Europie ziemie: Żuławy i budować tam miasta. Na tych Żuławach powstał m.in. Gdańsk – stolica tego unikatowego pod względem przyrodniczym i działań ludzi, regionu u ujścia Wisły.

Fot. Kazimierz Netka.

Dzisiaj owa stolica Żuław – Gdańsk – znowu może światu pokazać, jak dbać o środowisko. I pokazuje. Ważne wydarzenie w tym zakresie miało miejsce 2 sierpnia 2022 roku, na terenach byłej Stoczni Gdańskiej, oczywiście na Żuławach (stocznia znajduje się na Żuławach właśnie), na ulicy Elektryków. Tam podpisano umowę, dotyczącą dostawy dla Gdańska autobusów elektrycznych. Dzięki wprowadzeniu takich pojazdów, stan powietrza w Gdańsku będzie jeszcze lepszy.

Elektryczne autobusy będą mogły w przyszłości obsługiwać linie daleko sięgające na Żuławy. Na przykład do Przegaliny. W 2027 roku, w pobliżu Przegaliny, na Wyspie Sobieszewskiej, odbędzie się światowy zlot skautów: Jamboree 2027. Jeśli do tego czasu udałoby się na trasę nr 112 do Przegaliny przez Wyspę Sobieszewską wprowadzić elektryczne autobusy kursujące w miejskiej komunikacji zbiorowej, byłaby to wspaniała światowa promocja Gdańska i Żuław.

Fot. Kazimierz Netka.

Na podpisanie umowy, przy ulicy Elektryków w Gdańsku, licznie przybyli reprezentanci różnych środowisk. Uroczystość prowadziła Paulina Chełmińska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Powitani zostali m.in.:

Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska, Kamila Błaszczyk – wiceprzewodnicząca klubu radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska, Bogdan Oleszek – radny klubu Wszystko dla Gdańska, Maciej Lisicki – prezes zarządu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT), Jolanta Ostaszewska – wiceprezes do spraw ekonomicznych GAIT, Jerzy Wiatr – wiceprezes do spraw operacyjnych GAiT, Wojciech Siółkowski – zastępca dyrektora ds. operacyjnych Zakładu Transportu Miejskiego (ZTM), Michał Fiuta – dyrektor finansowy firmy MAN, Olga Żarkowska – dyrektor do spraw produktu i sprzedaży autobusów firmy MAN, Piotr Kwiatkowski – przedstawiciel handlowy do spraw sprzedaży autobusów miejskich firmy MAN, Łukasz Bejm i Michał Hajduk – radni z klubu KO.

Fot. Kazimierz Netka.

– Jakiś czas temu obiecywaliśmy państwu, że zmienimy naszą komunikację publiczną, że idziemy w rewolucję, że nigdy więcej nie będziemy kupowali dizlów i nasze słowa nie są tylko słowami rzucanymi na wiatr, ale po testach, różnych próbach, ale przede wszystkim po postępowaniu przetargowym, dzisiaj nastąpi podpisanie umowy – mówiła Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska. – W ciągu 14 miesięcy – mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany, bo jako mieszkańcy czekamy na nową flotę – zostanie dostarczone do Gdańska 18 autobusów w pełni elektrycznych. 10 z nich – takie jaki widzimy za naszymi plecami, 8 to większe tak zwane przegubowe. To wszystko kosztuje nas 62 miliony złotych. Zmienia się komunikacja publiczna, zmienia się nasze podejście do przyszłości, do solidarności z przyszłymi pokoleniami. Jak państwo wiedzą, w czerwcu testowaliśmy także autobus wodorowy. Być może niebawem także na naszych ulicach się pojawi. Dzisiaj kluczowe jest to, żebyśmy dywersyfikowali napędy, na których komunikacja publiczna się porusza. To jest pierwszy ale nie ostatni krok, żeby na ulicach Gdańska pojawiły się właśnie nowoczesne, superwyposażone elektryczne autobusy.

Ważne, że będą ładowane w zajezdni a nie tarasie – dodała Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska. Są w stanie przejechać 300 – 400 kilometrów dziennie. Dziękuję zarządowi Gdańskich Autobusów i Tramwajów, że skutecznie posłuchali nie tylko mojej prośby ale też wielu gdańszczan. Gratuluję firmie MAN, która dostarczy do dumnego miasta Gdańska autobusy. Jak zauważyłam, jako symbol firmy także mają lwa i mam nadzieję, że będą waleczni; że dotrzymają terminów, harmonogramów i budżetu. Dziękuję bardzo.

Fot. Kazimierz Netka.

– Ja się cieszę, że po raz kolejny tak naprawdę wiatr zmian wieje znów z Gdańska – powiedziała Kamila Błaszczyk – wiceprzewodnicząca klubu radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. – Przecież już minęło trochę lat odkąd Gdańsk jako pierwszy wprowadzał ten trend aby wszystkie autobusy były niskopodłogowe. Dziś idziemy znów z trendem, z nowoczesnością i chcemy sprawić, żeby wszystkie autobusy gdańskie były zeroemisyjne albo jak najmniej emisyjne. To jest kolejny kroczek, tak jak autobusy wodorowe, tak te autobusy elektryczne w nowoczesnej technologii wprowadzą nas ku temu celowi. Co ważne, to jest pojazd wyposażony w najnowsze technologie, zarówno ułatwiające życie pasażerom jak i kierowcom. Dlatego, cieszymy się, że takie pojazdy będą kursować po naszym mieście, co więcej one pewnie sprawią, że komunikacja publiczna stanie się dużo bardziej atrakcyjna dla pasażerów. To pewnie komfort, bezpieczeństwo i punktualność sprawia, że chcemy wybrać komunikację publiczną zamiast samochodu. Unowocześniony tabor z pewnością się do tego przyczyni, i liczę na to, że odsetek mieszkańców Gdańska korzystających z komunikacji publicznej i tych wspaniałych autobusów będzie wtedy dużo większy – stwierdziła Kamila Błaszczyk – wiceprzewodnicząca klubu radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.

Fot. Kazimierz Netka.

– Chciałoby się powiedzieć: gratulacje dla tych, którzy podjęli decyzje o zakupie tego autobusu, bo on jest rzeczywiście wyśmienity – ocenił Bogdan Oleszek – radny klubu Wszystko dla Gdańska. – Poczytałem trochę danych technicznych. Uważam, że to jest naprawdę wielki krok ku temu, żeby zmniejszać emisyjność, hałas, ale tak, jak powiedziała koleżanka, on będzie służył wszystkim, tym którzy będą wsiadali czyli pasażerom, bo rzeczywiście warunki będą luksusowe; osobom niepełnosprawnym i to nawet niedowidzącym. Do tego jeszcze obsługujący kierowcy będą mieli luksus. Kierowanie tym pojazdem to jest czysta przyjemność, wyobrażam sobie. Gratulacje, myślę, że on będzie służył, myślę, że to początek tego, żeby tych autobusów było więcej, myślę, że stajemy się miastem ekologicznym w pełnym tego słowa znaczeniu – podsumował Bogdan Oleszek – radny klubu Wszystko dla Gdańska.

– Pani prezydent, szanowni państwo, ten egzemplarz, który państwo widzicie, autobusu MAN, 18-metrowego, to jest pierwszy autobus, jaki zszedł tego typu z taśm firmy MAN i to, co może jest najciekawsze: ten autobus wczoraj na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska – poinformował Maciej Lisicki – prezes zarządu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje:

Fot. Kazimierz Netka.

– To pokazuje, jak się zmieniła technologia w ciągu ostatnich lat. Prawdopodobnie za kilka lat będziemy operować już tylko autobusami bateryjnymi oraz autobusami na wodór. Ładowanie na mieście prawdopodobnie przejdzie do historii, ponieważ zasięgi i możliwości technologiczne nowych pojazdów na to już nam dzisiaj pozwalają. Pamiętajmy, że ten autobus daje szansę, ponieważ jest niezwykle elastyczny. Ładowany tylko raz, w zajezdni, wolnym prądem, w godzinach nocnych po czym przez cały dzień może operować, tak jak dzisiaj operują autobusy o napędzie dizlowskim, czyli on nie musi być przypisany do konkretnej trasy. Może być praktycznie w zależności od potrzeb wyznaczany na obsługę tej linii, która w danym momencie wymaga podstawienia takiego, a nie innego sprzętu. Naprawdę witamy w Gdańsku sprzęt najwyższej jakości, dobrze obwarowany gwarancjami umownymi i mam nadzieję, że będzie służył mieszkańcom przez wiele lat. Dziękuję bardzo – powiedział Maciej Lisicki – prezes zarządu GAiT.

Oto szczegóły zawarte w komunikacie, który przekazała nam Paulina Chełmińska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:

Elektryczne lwy dla Gdańska

Już w przyszłym roku do gdańskiej floty autobusowej dołączy 18 autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych marki MAN Lion’s City E. We wtorek, 2 sierpnia odbyło się uroczyste podpisanie umowy na dostawę autobusów elektrycznych dla Gdańska.

Fot. Kazimierz Netka.

W uroczystości udział wzięli: Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, miejscy radni, przedstawiciele zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Zarządu Transportu Miejskiego oraz przedstawiciele firmy MAN.

Podczas spotkania zaprezentowany został 18-metrowy autobus przegubowy MAN Lion’s City E, czyli model pojazdu, który już w przyszłym roku dołączy do gdańskiej floty.

Fot. Kazimierz Netka.

– Zmienia się komunikacja publiczna, zmienia się nasze podejście także do przyszłości, zgodnie z ideą solidarności z przyszłymi pokoleniami. Zeroemisyjne pojazdy to wyraz naszej dbałości o środowisko. To jest pierwszy, ale nie ostatni krok, żeby na ulicach Gdańska pojawiły się właśnie nowoczesne, przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami autobusy – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii.

– Ładowanie na mieście prawdopodobnie przejdzie do historii, ponieważ zasięgi i możliwości technologiczne nowych pojazdów na to pozwalają. Ten autobus, który jest dziś prezentowany, daje Gdańskowi tę szansę, ponieważ jest niezwykle elastyczny, ładowany tylko raz w zajezdni wolnym prądem w godzinach nocnych, po czym przez cały dzień może operować tak, jak dzisiaj operują autobusy o napędzie dieslowskim. Nie musi być więc przypisany do konkretnej trasy, może być praktycznie z dnia na dzień, w zależności od potrzeb, przeznaczony na obsługę tej linii, która w danym momencie wymaga podstawienia takiego sprzętu – tłumaczy Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Fot. Kazimierz Netka.

Jak podkreślają producenci, gdańskie autobusy elektryczne na tle innych pojazdów obecnych na rynku będą wyróżniały się również stylistyką i aranżacją wnętrza pojazdu, za co producent był wielokrotnie nagradzany, m.in. w tak prestiżowych konkursach jak IF, czy Reddot Award. Szczególnie imponująco wygląda wnętrze pojazdów. Zastosowane zostały wysokiej jakości materiały, a znacznie większa powierzchnia okien i brak wieżowej zabudowy silnika w środku daje poczucie przestronności i dobrego doświetlenia – zaznaczają producenci.

– Wiatr zmian ponownie wieje z Gdańska. Jako piersi wprowadzaliśmy trend, aby wszystkie autobusy były niskopodłogowe. Dziś chcemy sprawić, by wszystkie autobusy były zeroemisyjne albo jak najmniej emisyjne. Zarówno autobusy wodorowe, jak i te autobusy elektryczne w nowoczesnej technologii prowadzą nas ku temu celowi. Liczymy na to, że unowocześniony tabor przyczyni się do zwiększenia liczby mieszkańców Gdańska korzystających z komunikacji publicznej – mówiła Kamila Błaszczyk, wiceprzewodnicząca Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska.

– Zakup tego typu autobusów, to wielki krok ku zmniejszeniu emisyjności, ograniczeniu hałasu, a także zwiększenie ilości pasażerów, którzy postawią na komunikację miejską zamiast na samochody. Pojazdy będą przystosowane także dla osób z niepełnosprawnościami, szczególnie dla osób niedowidzących. Mam nadzieję, że w przyszłości będzie takich autobusów tylko więcej. Myślę, że stajemy się miastem ekologicznym w całym znaczeniu tego słowa – dodaje Bogdan Oleszek, radny Klubu Wszystko dla Gdańska.

Komfortowe i bezpieczne

Fot. Kazimierz Netka.

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane będą  do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować będzie się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w  wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED będzie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.

Pierwsze elektryczne autobusy już niebawem

Wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o  na realizację zamówienia, czyli dostawę 18 autobusów elektrycznych będzie mieć 14 miesięcy. Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto.

Fot. Kazimierz Netka.

18 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych do Gdańska dotrze w przyszłym roku. A już niebawem do gdańskiej floty dołączą  trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną także trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.

– W imieniu firmy MAN bardzo cieszymy się, że Gdańsk będzie kolejnym miastem, w którym znajdą się autobusy zeroemisyjne, wyprodukowane w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na całym świecie i również dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk, jako jeden z pionierów wprowadzających zielone rozwiązania w komunikacji miejskiej, będzie miał je w swojej flocie – mówiła Olga Żarkowska, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów.

Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu – napisano w komunikacie, który przekazała nam Paulina Chełmińska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Fot. Kazimierz Netka.

– Szanowna pani prezydent, szanowni państwo, jest mi niezmiernie miło powitać wszystkich w tym nasiąkniętym historią miejscu i bardzo dziękujemy za zaufanie jakim wykazał się Urząd Miasta Gdańska, przyznając nam kontrakt na autobus elektryczny – dodał Michał Fiuta – dyrektor finansowy firmy MAN. – Jest to dla nas najfajniejsze zamówienie, natomiast jako MAN posiadamy doświadczenie: już 700 autobusów elektrycznych, z tego pierwsze też dotarły do Polski, a konkretnie do Kędzierzyna-Koźla. Mamy też doświadczenie w zakresie budowy pojazdów dostawczych elektrycznych. Mamy zakład w Polsce, a konkretnie we Wrześni pod Poznaniem. MAN planuje produkcję własnych baterii. To wszystko pokazuje, że MAN stawia bardzo mocno na elektromobilność, a autobusy miejskie są filarem strategii, jeśli chodzi o zieloną przyszłość naszych miast.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *