Wymyślony w USA Washington Business Week stał się wzorem do naśladowania w Polsce
Wojny w przyszłości: boje biznesowe na wirtualne pieniądze
Przyszłe wojny nie będą prowadzone przy pomocy armat, czołgów, ludzi ginących na frontach. Bez udziału dronów. Przyszłe starcia nie będą miały nic albo miały niewiele z dzisiejszych działań militarnych. Będą to wojny finansowe; na pieniądze wirtualne. Bojownicy już nam rosną i są doskonale wyszkoleni. Dowodem jest to, co pokazali na Gdańsk Business Week. Przyszłe wojny to zmagania intelektualne najwybitniejszych finansistów świata.
To oczywiście wizja, trochę żartobliwa, i jeśli miałaby się urzeczywistnić, to nieprędko. Jednak przedstawiony rozwój świata w tym kierunku jest możliwy. Gdy bowiem ktoś, kto ukończył gimnazjum, potrafi już stać się dobrym biznesmenem i prowadzić przedsiębiorstwo, analizując sytuację finansową na świecie, kursy akcji, zna się na marketingu (marketing to „rynkowanie”, czyli zarządzanie firmą poprzez rynek zbytu towarów, który firma produkuje, czyli przez odpowiednie oddziaływanie na ten rynek, albo dopasowywanie się do panującej na nim sytuacji), to po ukończeniu studiów stanie się jeszcze sprawniejszym w tych działaniach.
Do takiego postępowania na przyszłym polu walki intelektualnej najmądrzejszych finansistów, przygotowują się nie tylko młodzi ludzie z dużych metropolii. Nawet w niewielkich wioskach już w tym kierunku młodzież się doskonali. Wzorem do naśladowania stał się wymyślony w USA Washington Business Week. Biorą zeń wzór edukacyjne środowiska biznesowe nie tylko w dużych miastach, np. Gdańsku czy w Gdyni. Podobne działania są organizowane na przykład w Bolesławowie – niewielkiej miejscowości w gminie Skarszewy, na Kociewiu.
Bolesławowo Business Week od pięciu lat odbywa się w Zespole Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Bolesławowie. Tegoroczny, tamtejszy Tydzień Biznesowy dla młodzieży miał miejsce w pierwszej połowie lipca.
Natomiast tegoroczny Gdańsk Business Week '2015 (GBW) zakończył się 24 lipca. Uczestniczyło w nim blisko stu młodych ludzi, w wieku 15 – 19 lat ze szkół ponadgimnazjalnych. Ich dokonania oceniało ponad 30 sędziów. Było to 6 dni intensywnych zajęć i wykładów, rozmowy po angielsku z przedstawicielami takich światowych gigantów jak Boeing; pobudzanie kreatywności i przedsiębiorczości; dawka solidnej wiedzy biznesowej – wynika z informacji, które przekazała nam Alicja Woźniak, senior account manager w firmie Personal PR.
Była to piąta edycja Gdańsk Business Week. Organizatorem jest Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER współpracując z Miastem Gdańsk i Washington Business Week. Partnerami Złotymi wydarzenia byli InvestGDA i ZKM Gdańsk. Młodzi, pod okiem menedżerów z dużych międzynarodowych korporacji takich jak np. Boeing, uczyli się przedsiębiorczości. W role mentorów wcielili się menedżerowie z trójmiejskich firm, m.in. InvestGDA, Kemira, Speednet, YDP i Neoteric.
Najpierw uczestnicy GBW rozwiązywali testy na kreatywność – tworzyli produkty z najróżniejszych, dostępnych na sali przedmiotów (Hunk of Junk). Podczas następnych dni planowali wydawanie pieniędzy na reklamę produktu, uczestniczyli w symulacjach biznesowych oceniających dokonane w firmie wybory i wyznaczających kolejne zadania rynkowe.
Podsumowanie odbyło się podczas tzw. Dnia Sędziowania – w Gdańskim Liceum Autonomicznym, gdzie w trakcie Stockholder Presentations młodzi ludzie przedstawili swe tygodniowe osiągnięcia we własnych przedsiębiorstwach. Udowadniali, że jako osoby zarządzające, są w stanie utrzymać oraz rozwinąć firmę; przekonać do siebie inwestorów (reprezentantów trójmiejskich firm, lokalnych władz i instytucji otoczenia biznesowego) przedstawiając przemyślany plan sprzedaży produktu podczas targów przedsiębiorstw (tzw. Trade Show). Każdy z sędziów miał do rozdysponowania sztapel banknotów. Jurorzy z pieniędzmi wchodzili pojedynczo na salę w której witali ich młodzi biznesmeni. Następnie, rozpoczęło się namawianie sędziów do zainwestowania w konkretny, zaproponowany przez młodych ludzi, pomysł. Sala sportowa liceum stała się miejscem targów przedsiębiorstw. Uczniowie grupach przygotowali stanowiska, na których pokazywali swoje innowacyjne produkty – i zachęcali bogatych sędziów do inwestowania.
Oto produkty powstałe na potrzeby Trade Show – targów przedsiębiorstw podczas Gdańsk Business Week:
Firma Alt + Ealtenative Energy zaproponowała Solar Phone Charger – ładowarkę do telefonu na energię słoneczną. Produkt grupy Banana to Cupana – specjalna butelka wraz z kubkiem. The CC Company Sea Sounds weszła na rynek z wodoodpornymi słuchawkami na wifi. Dream Team zaproponował Fit batter – baterię ładującą się poprzez ruch („Shake and go”). Eagles of Business zaoferowały EcoOn – aplikację, przez którą można kupować ekojedzenie prosto od farmerów, płacąc przy tym mniej niż w tradycyjnym sklepie. Firma Flash oferowała Health mate – zegarek, który działa jak przyjaciel i zwraca uwagę na zdrowie właściciela, monitoruje jego funkcje życiowe, np. sprawdza poziom cukru albo tętno. Przebój rynkowy przedsiębiorstwa Golden Grapes to CLODEAS app – aplikacja dopasowująca ubrania do warunków pogodowych, z funkcją udostępniania zdjęcia znajomym albo wszystkim uczestnikom w serwisach społecznościowych. Firma Hakuna Matata zadziwiała produktem o nazwie: AlcoM8 – lekiem, który zmniejsza wpływ alkoholu na człowieka. Oferta Igloo & Co to Smart Sleep – okulary do spania łączące się z mózgiem.
Uroczysta gala, podczas której wręczano nagrody w poszczególnych kategoriach (BizSim, Stockholder Presentation, TradeShow, Marketing Challange) dla zwycięskich grup, odbyła się w Europejskim Centrum Solidarności.
W konkurencji o nazwie: Marketing Challenge Winners – zadaniu polegającym na zebraniu jak największej liczby polubień założonej na Facebooku i prowadzonej przez młodzież strony ich wirtualnej firmy, 1 miejsce zajęła Company D – Dream Team. Na drugiej pozycji znalazła się Company I – Igloo & Co. Trzecia była Company E – Eagles of Business.
Trade Show Winners – targi wirtualnych przedsiębiorstw z udziałem inwestorów (decydowała największa liczba środków pozyskanych od inwestorów) wygrała Company F – Flash. Nastepne były: Company I – Igloo & Co oraz Company E – Eagles of Business.
W Stockholders Presentation Winners (kilkuminutowych prezentacjach wirtualnych firm przed komisją sędziowską mających na celu przedstawienie tygodniowych osiągnięć założonych przez młodzież przedsiębiorstw i udowodnienie, że jako osoby zarządzające były w stanie utrzymać oraz rozwinąć firmę) niepokonana była Company E – Eagles of Business. Drugie miejsce zajęła Company B – Banana, a trzecie: Company F – Flash.
W BizSim Winners – czyli w symulacji biznesowej wygrywała ta firma, która dzięki podejmowanym przez zespół odpowiednim decyzjom, ukończyła rywalizację z najwyższą pozycją na rynku. Na tym szczycie znalazła się Company A –za Alt + E Alternative Energy. Następne lokaty zajęły: Company E – Eagles of Business oraz Company I – Igloo & Co.
Program GBW jest realizowany w Gdańsku od 2011 roku, według sprawdzonego modelu nauki przedsiębiorczości na licencji amerykańskiej organizacji Foundation for Private Enterprise Education – informuje Alicja Woźniak, senior account manager w firmie Personal PR. W Stanach Zjednoczonych jest znany pod nazwą Washington Business Week i cieszy się niezmiennym entuzjazmem już od ponad 38 lat. Ma już 60 000 absolwentów.
Przed nami Gdynia Business Week. Odbędzie się on w dniach 16 – 21 sierpnia 2015, w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni.
Kazimierz Netka