Źródło ilustracji: https://konferencjalng2020.pl/#okonferencji
Gaz LNG ma coraz większy wpływ na koła, śruby, prąd, ciepło, a nawet na chłód. Biometan pomoże LNG
Paliwo gazowe może uczynić polską gospodarkę o wiele bardziej konkurencyjną. Poprawi też nasze bezpieczeństwo energetyczne i ekologiczne, z korzyścią dla ochrony klimatu na Ziemi. Tak się stanie, jeśli szybko zrealizujemy plany inwestycyjne dotyczące gazyfikacji kraju, a także jeśli na szerszą skalę zaczniemy wytwarzać biometan.
Na jakim etapie teraz jesteśmy? O tym mówiono podczas czwartej edycji Polskiej Konferencji LNG. Wiedzą na temat wykorzystania ciekłego, upłynnionego, skroplonego gazu ziemnego (LNG – Liquefied Natural Gas), dzielili się naukowcy i praktycy. W webinarium uczestniczyło około 4000 słuchaczy.
Na stronie internetowej https://konferencjalng2020.pl/historia/ napisano: Od 2017 co rocznie spotykamy się z Państwem na konferencji poświęconej osiągnięciom polskiego sektora LNG oraz możliwością jego rozwoju. Podczas sesji tematycznych przedstawiamy bieżące zagadnienia z zakresu branży transportu drogowego i morskiego, innowacje techniczne, planowane inwestycje przez przedsiębiorstwa z sektora LNG oraz przykłady z zagranicy. Nasze spotkania zgromadzają decydentów, ekspertów technologicznych, specjalistów ds. logistyki, przedstawicieli portów i dostawców LNG z Polski oraz Europy.
Ze względu na pandemię koronawirusa, w 2020 roku była to pierwsza, wirtualna odsłona tego wydarzenia.
Mamy nadzieję, że pomimo trudnej sytuacji panującej na świecie, spotkamy się w najbliższy wtorek w jak najliczniejszym gronie. Jak co roku, w wydarzeniu organizowanym przez Polską Platformę LNG, udział wezmą liderzy polskiego rynku LNG, analizując najistotniejsze aspekty tej dynamicznie rozwijającej się branży. Do zobaczenia! – zachęcali organizatorzy.
Skorzystaliśmy z zaproszenia i przysłuchiwaliśmy się wypowiedziom, oglądaliśmy filmy i prezentacje. Poniżej przedstawiamy zarys tej zdalnej konferencji, zorganizowanej 17 listopada 2020 roku.
Globalna sytuacja, związana z pandemią, jest trudna. Ceny ropy na giełdach uzyskiwały wartości ujemne, bo nie było gdzie tego paliwa przechować. Jednocześnie w Unii Europejskiej są duże naciski na podwyższanie celów tzw niskoemisyjnych, czyli do jak największego zmniejszania emisji gazów cieplarnianych. Musimy ograniczać zużycie paliw kopalnych, zwłaszcza węgla Musimy to robić ju z teraz, a nie np. a 10 lat Cel ten możemy osiągnąć, wykorzystując LNG oraz bioLNG – usłyszeliśmy. LNG może stać się paliwem do silników statków, czyli w transporcie morskim, ale też do silników pojazdów w przewozach po lądzie. Może być wykorzystywany do zaopatrywania w gaz obszarów, na których nie ma gazociągów – mówił Moderator: Marcin Płocharski, Prezes, Polska Platforma LNG, inaugurując
I sesję IV Polskiej Konferencji LNG:
Prezentację pt. „Kierunki rozwoju regulacji prawnych na rzecz wsparcia produkcji i wykorzystania bioLNG w Polsce i UE” przedstawił Marcin Trupkiewicz, Partner, SMM Legal. Oto niektóre slajdy z tej prezentacji:
Prezentacja: LNG w kontekście European Green Deal z perspektywy Unijnej – Łukasz Lisicki, Policy Officer, Komisja Europejska:
Panel dyskusyjny: LNG w stosunku do innych paliw alternatywnych. Polska jako brama dla rozwoju rynku LNG w Europie Centralnej i Wschodniej i bariery stojące na drodze do dalszego rozwoju paliw gazowych:
sesja II
Moderator: Jacek Nowakowski, Wiceprezes, Polska Platforma LNG
Prezentacja: Nowe kierunki rozwoju rynku LNG w Polsce i ich znaczenie dla koncepcji kogeneracji:
– Lech Wojciechowski, Kierownik Zespołu Badań i Strategii, Duon
Prezentacja: Proces regazyfikacji LNG jako źródło pozyskiwania energii chłodu – Mariusz Koba, Prezes, BEST Systemy Grzewcze:
Prezentacja: Prawna kontrola metrologiczna instalacji do LNG – wymogi techniczne i prawne – Maciej Marusiak, Starszy Konsultant, Emerson:
Panel dyskusyjny: Kwestie legislacyjne utrudniające popularyzację LNG w Polsce. Przykład realny z biznesu:
Procedura legislacyjna w przypadku inwestycji z zakresu LNG trwa bardzo długo. Np przy budowie zbiornika, trzeba czekać około roku, w tym 80 procent czasu – na środowiskową decyzję administracyjną, bo kriogeniczne zbiorniki LNG są uznawane za mające znaczący wpływ na środowisko naturalnej
Sesja III
Moderator: Marcin Płocharski, Prezes, Polska Platforma LNG
Prezentacja: Rozwijający się rynek: LNG dla ciężarówek w Niemczech – Dr Timm Kehler, CEO, Zukunft ERDGAS:
Prezentacja: LNG jako paliwo dla ciężarówek – nie tylko kwestia ekologiczna, również solidny „business-case” – Piotr Ozimek, Prezes, Epo Trans:
Panel dyskusyjny: Kooperacja na poziomie międzynarodowym jako klucz do rozwoju i popularyzacji LNG i bioLNG jako paliw dla transportu drogowego:
sesja IV
Moderator: Radosław Kubiszewski, Wiceprezes, Polska Platforma LNG:
Prezentacja: Czynniki decydujące o tempie rozwoju bałtyckiej sieci bunkierki LNG – jakie wyzwania czekają nas w najbliższej przyszłości? – Radosław Kubiszewski, Dyrektor Regionalny, DNV GL:
Prezentacja: Łańcuchy dostaw bazujące na operacjach „ship-to-ship” – kolejny krok w rozwoju sieci LNG w regionie Morza Bałtyckiego? – Jan Schubert, Head of Sales & Marketing, LIQUIND Marine:
Prezentacja: FSRU w Zatoce Gdańskiej – trzeci filar Bramy Północnej – Szymon Grunwald, Główny Specjalista – Pion Rozwoju Rynku Gazu, Gaz-System:
Panel dyskusyjny: Rozwój i popularyzacja LNG w portach bałtyckich:
Podsumowanie i zakończenie konferencji:
– Marcin Płocharski, Prezes, Polska Platforma LNG:
Jak widać, rozwój wykorzystywania LNG w transporcie, energetyce, jeszcze nie odbywa się tak, jakbyśmy sobie tego życzyli Szanse są jednak coraz większe, zarówno na lądzie jak i na morzu Wysiłki Polskiej Platformy LNG służyć mają wsparciu przewoźników, między innymi temu, by zostały wprowadzone ulgi w opłatach. LNG to bowiem paliwo bezpieczniejsze. Po konferencji powstanie dokument opisujący szanse i bariery, po to, by pierwsze wykorzystywać, drugie usuwać albo łagodzić. Po to, by LNG i bioLNG znalazły szersze zastosowanie w gospodarce.
Źródła ilustracji: https://www.youtube.com/watch?v=s5yKGxV8cb0
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl