Nowy Świat, gmina Sztutowo. Na budowie kanału w poprzek Mierzei Wiślanej zastosowano po raz pierwszy w Polsce X-bloki  zabezpieczające falochrony przed sztormami. Dzięki temu skrócony będzie czas montażu, a zwiększona zostanie odporność obiektu na zmiany klimatyczne

Źródło zdjęć: materiały prasowe NDI/BESIX”. Fotografie zrobiono przed obfitymi opadami śniegu, które zaczęły się w połowie stycznia 2021 r.

Oczekiwany jest przywóz kamieni hydrotechnicznych ze Skandynawii

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.

Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na Falochronie Wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikatową technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni. Oto ciąg dalszy komunikatu:

Źródło zdjęć: materiały prasowe NDI/BESIX”

Docelowo powstanie 10 144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świeciedodaje Jacek Szymański.

Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej Falochronu Zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na Falochronie Zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.

Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminiepowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy.

Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (pale formowane świdrem ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.

Źródło zdjęć: materiały prasowe NDI/BESIX”

W ponad 80% ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.

Źródło zdjęć: materiały prasowe NDI/BESIX”

Trwa montaż konstrukcji stalowej na moście południowym, bardziej zaawansowanym. Instalowane są elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55% prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.

Od połowy zeszłego roku Wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Źródło zdjęć: materiały prasowe NDI/BESIX”

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace planowane są na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.

Wkrótce rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów – poinformowała Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora, Urząd Morski w Gdyni.

Źródło zdjęć: materiały prasowe NDI/BESIX”. Fotografie zrobiono przed obfitymi opadami śniegu, które zaczęły się w połowie stycznia 2021 r.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *