Fot. Kazimierz Netka.
Komfortowe warunki, jeszcze przed wejściem do pociągów
Fot. Kazimierz Netka.
Tczew to jeden z największych i najważniejszych węzłów komunikacyjnych drogowo – kolejowo – rzecznych w Polsce. Położony jest nad Wisłą, blisko autostrady A1, dróg krajowych nr 91 i nr 22, na skrzyżowaniu szlaków kolejowych osobowych i towarowych z Trójmiasta do Warszawy i Śląska: E-65, CE-65, oraz w kierunku Elbląga i Kaliningradu, a w druga stronę przez Chojnice, Piłę do Kostrzyna nad Odrą.
Szlaki kolejowe – tory, trakcje – są remontowane. Bez modernizacji nie są pozostawiane dworce kolejowe. Niedawno zakończyła się modernizacja dworca kolejowego w Tczewie, zbudowanego w 1949 roku i od tamtego czasu modernizowanego tylko raz, w latach 90. W ciągu ostatnich dwóch lat dworzec kolejowy w Tczewie został gruntownie odnowiony, unowocześniony. Umowę z wykonawcą podpisano w sierpniu 2019 roku. Oficjalne oddanie do użytku odrestaurowanego dworca kolejowego w Tczewie, odbyło się 19 sierpnia 2021 roku.
Fot. Kazimierz Netka.
Podczas uroczystości podsumowującej dokonania, zostali powitani m.in.: Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury; Maciej Małecki – sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych; Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.; Krzysztof Golubiewski – Członek Zarządu spółki PKP S.A.; Barbara Kamińska – przewodnicząca Rady Powiatu Tczewskiego; Ewa Karasińska – dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych; Mariusz Łuczyk – wicewojewoda pomorski; Adam Burczyk – wiceprezydent Tczewa; Stanisław Smoliński – radny Powiatu Tczewskiego.
Szczegóły dotyczące przebiegu modernizacji i dokonań modernizacyjnych dworca kolejowego w Tczewie uzyskaliśmy też od Zespołu Prasowego Ministerstwa Infrastruktury oraz z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A.:
Dworzec w Tczewie otwarty dla podróżnych
Komfortowy, bezpieczny i bardziej dostępny dla podróżnych – taki jest dworzec w Tczewie po przebudowie. Modernizacja dworca została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1949 r. modernistyczny obiekt, wybudowany według projektu inż. arch. Zygmunta Polatyńskiego, odzyskał swoje walory estetyczne i stał się obiektem nowoczesnym.
Fot. Kazimierz Netka.
– Otwarcie zmodernizowanego dworca w Tczewie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Gdańska i Warszawy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Renowacji poddano m.in. elewację. Po ociepleniu wykończono ją ciemnymi klinkierowymi płytkami, które zestawiono z jasną stolarką okienną i drzwiową. Całość uzyskanego efektu podkreśla nowa iluminacja.
Wnętrze dworca nabrało jednorodnego wymiaru estetycznego. Przestrzeń obsługi podróżnych utrzymana jest w neutralnych kolorach. Hol wyposażony jest w nowe ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz całkowicie nowy system informacji głosowej.
Fot. Kazimierz Netka.
– Dworzec w Tczewie to ważne miejsce na kolejowej mapie województwa pomorskiego. Jestem przekonany, że po przeprowadzonej modernizacji i wprowadzonych w jej trakcie usprawnieniach, spełni on wszystkie oczekiwania korzystających z niego pasażerów kolei – mówi Maciej Małecki – sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
W sąsiedztwie położonego centralnie holu zlokalizowano kasy biletowe, toalety oraz cztery lokale na wynajem. Z holu również dostaniemy się bezpośrednio do kładki prowadzącej na perony oraz do dzielnicy Zatorze.
Nowością na dworcu są ruchome schody, którymi pasażerowie mogą się przemieścić z poziomu – 1, gdzie znajdują się poczekalnia, pasaż handlowy, komenda Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Fot. Kazimierz Netka.
– Modernizacja obiektu w Tczewie to kolejna, po dworcach w Prabutach i Pszczółkach, inwestycja zakończona w tym roku przez PKP S.A. w województwie pomorskim. Niedawno rozpoczęliśmy budowę nowego dworca w Pruszczu Gdańskim i przebudowę Gdańska Wrzeszcza. To wszystko pokazuje, że Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w tym województwie nabiera rozpędu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych SA.
– Dworzec kolejowy w Tczewie odzyskał historyczny blask, a jednocześnie stał się budynkiem bardziej nowoczesnym, dopasowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa. Realizacja projektu była możliwa dzięki znaczącemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich oraz pieniędzy z budżetu państwa – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Jestem przekonana, że zmodernizowany, dzięki funduszom europejskim, dworzec w Tczewie zachęci jeszcze więcej pasażerów do korzystania z kolei, a także stanie się jedną z wizytówek Europejskiego Roku Kolei, obchodzonego w Unii Europejskiej w tym roku. Podróżowanie koleją jest przyjazne dla środowiska i przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, ale kolej to również najbezpieczniejszy rodzaj transportu lądowego. Warto podkreślić, że wyremontowanie dworca w Tczewie jest elementem większego projektu, którego celem jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych w sieci TEN-T i poza siecią – powiedziała Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Fot. Kazimierz Netka.
Dzięki przebudowie dworzec w Tczewie stał się też bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W budynku zamontowane są nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz najbliższym otoczeniu dworca ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością są również oznaczenia w alfabecie Braille’a i plany dotykowe dworca dla osób niewidomych i niedowidzących. Obniżone okienka kasowe ułatwiają obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.
Usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami to niejedyne nowe rozwiązania na dworcu w Tczewie. Nowoczesny system monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy podniesie bezpieczeństwo budynku oraz osób w nim przebywających. Dzięki energooszczędnemu oświetleniu, zastosowaniu paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej” energii, ociepleniu budynku oraz wymianie stolarki okiennej i drzwiowej dworzec stał się bardziej przyjazny środowisku.
Do optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody zamontowano system BMS (Building Management System) sterujący pracą instalacji i urządzeń na terenie obiektu.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nową nawierzchnię nawiązującą do istniejącej na placu przed budynkiem oraz uporządkowano tereny zielone. Przy południowej elewacji zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów.
Łączny koszt przebudowy dworca w Tczewie to prawie 17,9 mln złotych. Wykonawcą prac budowlanych była firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o., natomiast dokumentację projektową opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o. – wynika z informacji, przekazanych nam przez Zespół Prasowy Ministerstwa Infrastruktury oraz przez Wydział Współpracy z Mediami PKP S.A.
Fot. Kazimierz Netka.
Dworzec kolejowy w Tczewie jest nowoczesny, ale trzeba do niego dojechać dobrymi drogami. O tym też pomyślano – przypomniał Mariusz Łuczyk – wicewojewoda pomorski. W powiecie tczewskim zmodernizowano około 70 kilometrów dróg, by ułatwić dostęp mieszkańcom powiatu do Tczewa, między innymi do dworca.
Fot. Kazimierz Netka.
Oczywiście, jest więc za co dziękować, co uczyniła w swym wystąpieniu Barbara Kamińska – przewodnicząca Rady Powiatu Tczewskiego. Pani przewodnicząca zwróciła też uwagę na bardzo dobre nagłośnienie i wyraźnie nadawane komunikaty, czego przedtem brakowało.
Fot. Kazimierz Netka.
Lepszą słyszalność na dworcu w Tczewie zawdzięczamy tzw. pętli indukcyjnej – wyjaśniła Ewa Karasińska – dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych CUPT – Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Znacząco poprawi się obsługa podróżnych na jeszcze wielu dworcach kolejowych w Pomorskiem. Największe znaczenie ma modernizacja dworca PKP Gdańsk Główny. Wkrótce rusza prace w Gdańsku Wrzeszczu. Planowana jest też modernizacja dworca w Gdańsku Oliwie.
Termin oficjalnego oddania do użytku odnowionego dworca kolejowego w Tczewie zbiega się z datą najtragiczniejszego wypadku kolejowego w Polsce. Doszło do niego 19 sierpnia 1980 roku, w dzisiejszym województwie kujawsko – pomorskim, w rejonie miejscowości Otłoczyn.
Podczas uroczystości oddania odnowionego dworca do użytku, wspomniano też o wybuchu II wojny światowej 1 września 1939 roku, która zaczęła się właśnie w rejonie Tczewa, a kolejarze na Kociewiu i Żuławach jako jedni z pierwszych stawili opór hitlerowcom.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl