Fot. Kazimierz Netka.
Niezależny pojazd transportu zbiorowego na głównej alei
Pojazd w komunikacji publicznej bez kierownicy i osoby prowadzącej ten pojazd? To jest możliwe. Jeszcze kilka lat temu snuto takie plany. W Gdańsku już staje się to rzeczywistością: kursowanie busów autonomicznych. Testowano taki pojazd na ul. Karwieńskiej – na trasie do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Teraz wprowadzono autonomiczny pojazd na główną aleję Cmentarza Łostowickiego.
Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach poinformowano 06 października 2021 roku, podczas konferencji prasowej, w której mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Konferencję prowadziła Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. O testowaniu autonomicznego busa mówili także m.in.: Piotr Grzelak – zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju; Mikołaj Kwiatkowski z firmy Trapeze Poland – przedstawiciel wykonawcy; Łukasz Kłos – zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku; Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, koordynatorka gdańskiej odsłony projektu Sohjoa Last Mile.
Fot. Kazimierz Netka.
Relację z tego spotkania przekazała nam również Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:
Rusza autonomiczny bus na Cmentarzu Łostowickim
W środę, 6 października rozpoczął się pilotaż busa autonomicznego. Na Cmentarzu Łostowickim, po którym będzie kursował bus, odbył się briefing inaugurujący 30 dni trwania projektu. W spotkaniu uczestniczył Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz przedstawiciele wykonawcy.
Gdańsk uzyskał dofinansowanie na kontynuację projektu Sohjoa Last Mile, w ramach którego dwa lata temu odbył się pilotaż autonomicznego busa na ul. Karwieńskiej. W ramach przedłużonego projektu od 6 października bus będzie kursował na Łostowicach.
Fot. Kazimierz Netka.
– Nie pierwszy raz w Gdańsku spotykamy się z autonomicznym autobusem, ale pierwszy raz testujemy go w taki sposób, iż momentami nie będzie w autobusie kierowcy. Przypomnę w 2019 roku we wrześniu podobny autobus był testowany, w ramach tego samego projektu, na ul. Karwieńskiej, na dojeździe do ogrodu zoologicznego. Obecna lokalizacja została wskazana przez mieszkańców, w badaniu opinii publicznej. Wiemy, że Cmentarz Łostowice jest ogromny, rozrasta się i musimy szukać narzędzi by pomoc osobom starszym, czy z niepełnosprawnościami w poruszaniu się po tym miejscu – mówił podczas konferencji Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. – Pierwszym celem jest szukanie tego typu rozwiązań. Drugim – Gdańsk nie chce pozostawać w tyle, a wręcz przeciwnie chce testować rozwiązania technologiczne, wyciągać wnioski prawne i społeczne z tego, jakie korzyści niosą za sobą pojazdy autonomiczne dla naszych ulic, dla naszych relacji społecznych. To ważny dla nas projekt, w który się bardzo zaangażowaliśmy.
Dlaczego Cmentarz Łostowicki?
Fot. Kazimierz Netka.
Na cmentarzu dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65 roku życia. Codziennie z tego przywileju korzysta od 50 do 70 kierowców poruszając się samochodami po tej największej, bo liczącej 50 hektarów, gdańskiej nekropolii. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu zmotoryzowanego na cmentarzu, jednocześnie wspierając osoby z ograniczeniami mobilności. Tę lokalizację wskazali również mieszkańcy – respondenci badania opinii publicznej, zrealizowanego we wrześniu 2019 r. za pośrednictwem portalu gdansk.pl.
Harmonogram kursowania
Bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym po zaprogramowanej wcześniej trasie od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. Będzie kursował przez 7 dni w tygodniu, 5 godz. dziennie, 3 razy na godzinę co mniej więcej 20 min. Przez pierwsze 7 dni na pokładzie będzie operator pojazdu. Kursy będą się odbywały w dniach 7 października – 29 października i 3 listopada – 9 listopada.
Fot. Kazimierz Netka.
Pojazd przemieszcza się z prędkością 13 km/h i zatrzymuje na czterech przystankach: Łostowicka – Sybiraków – Kolumbarium – Cedrowa.
Zasady pilotażu autonomicznego busa
Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 800 m. W pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie znajdował się będzie operator pojazdu, który reagować będzie w sytuacji zagrożenia. Przez pozostały czas prezentacji operator nie będzie już obecny na pokładzie, jednak będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny.
Pojazd wyposażony jest w czujniki bezpieczeństwa, system wykrywania przeszkód (360 stopni) oraz system pomocniczy oparty np. na kamerach video. Ponadto pojazd posiada ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnością.
Projekt Sohjoa Last Mile
W przedłużonym projekcie o nazwie Sohjoa Last Mile, oprócz Gdańska uczestniczy także norweski Kongsberg, Tallin oraz łotewski region Semigalii. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach, a pilotaże, oprócz Gdańska, odbędą się także w Kongsbergu i Tallinie. Tym razem przed miastami pilotażowymi stoi wyzwanie uruchomienia kursów na trasach pokazowych bez operatorów pojazdu na pokładzie oraz z wykorzystaniem trybu zdalnego sterowania. Między innymi dlatego zdecydowano się na pilotaż na terenie zamkniętym, poza siecią dróg publicznym. Dofinansowanie z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego wynosi 85 proc. W praktyce oznacza to, że miasto uzyska refundację w wysokości 85 proc. środków wydanych zarówno na prezentację busa, jak i inne zaplanowane w budżecie usługi.
Busem do ZOO
We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas 632 km w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas prezentacji na pokładzie pojazdu znajdował się operator. – wynika z informacji, które przekazała nam Joanna Bieganowska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Fot. Kazimierz Netka.
– Bardzo się cieszę, że w Gdańsku realizujemy międzynarodowy projekt unijny. Po jego pierwszej wersji dostaliśmy „dogrywkę”. Chcę serdecznie podziękować pani koordynator Magdzie Szymańskiej, która włożyła wiele zapału i pracy w to, by ten bus mógł po tym terenie jeździć – mówił Łukasz Kłos – zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Będziemy dalej badać elektromobilność i starać się ją rozwijać.
Fot. Kazimierz Netka.
– Cieszę się, że możemy drugi raz uczestniczyć w Gdańsku w tym projekcie. Teraz testy odbędą się na trasie, gdzie jest natężenie ruchu pieszych, pojazdy są parkowane bez wyraźnie określonych zasad. Jest tu duże wyzwanie dla autonomicznych pojazdów. Dlatego po miesiącu testowania będziemy mieli znacznie więcej wiedzy, jak programować takie pojazdy, jak powinny one się poruszać i na co zwracać uwagę. Mam nadzieję, że projekt zakończy się sukcesem, podobnie jak poprzedni,; że się spodoba i bus zostanie w Gdańsku na dłużej. Liczę na to, że za dwa lata będziemy testować w Gdańsku pełnowymiarowy autobus, albo odbędą się kolejne testy tego busa na drodze publicznej – powiedział Mikołaj Kwiatkowski z firmy Trapeze Poland – przedstawiciel wykonawcy.
Warto wiedzieć, że autonomiczne pojazdy są testowane również w ruchu na wodzie, a także w powietrzu. Nie jest to więc nic nadzwyczajnego, ale wymaga zachowania ostrożności. Podejmowanie prób ma na celu udoskonalenie tego ruchu pojazdów i uczynienie go jak najbardziej bezpiecznym.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl