Rejs biznesowy Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego po Porcie Gdynia. W tym porcie i w jego otoczeniu funkcjonują firmy, tworzące najnowocześniejszą polską gospodarkę morską. Była też mowa o ważnym wydarzeniu: o pierwszym przepłynięciu polskiego statku przez równik, 13 sierpnia 1923 roku, a więc 100 lat temu. Warto tę datę upamiętnić

Fot. Kazimierz Netka.

Chcesz zobaczyć Polskę od strony morza – zrób to w najmłodszym polskim porcie strategicznym, czyli w Gdyni

Liczący zaledwie, albo już cały wiek życia Morski Port Gdynia, to duma Polski. Mimo stosunkowo krótkiego żywota, to okno morskie Rzeczypospolitej na świat, jest miejscem, którym możemy się chwalić za granicą a w kraju – pokazywać rodakom, że możemy i potrafimy zrobić coś niezwykłego. Morski Port Gdynia to wspaniały teren do edukacji zarówno młodych ludzi jak i dorosłych.

Zarząd Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego zorganizował po raz kolejny promocję biznesów rozwijanych w Morskim Porcie Gdynia i w gdyńskich Stoczniach. Zaprosił w tym celu na rejs po Porcie Gdynia, 30 maja 2023 roku. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tej podróży – na pokładzie statku wycieczkowego „Dragon”  https://galeony.pl/dragon

Fot. Kazimierz Netka.

M/S Dragon to statek pasażerski stylizowany na XVII-wieczny galeon; powstał  na bazie wojskowego holownika. Wodowanie Dragona nastąpiło w 2006 roku. Na dziobie tego statku znajduje się galion przedstawiający smoka. Cała jednostka została bardzo ciekawie  zaprojektowana i ozdobiona ornamentami i rzeźbami.

– Dzisiaj mamy tutaj spotkanie Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, ponieważ Port Gdynia to obszar nie tylko przeładunków, ale również produkcji i remontów statków i tworzenia innowacji – powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, główny organizator rejsu:

Fot. Kazimierz Netka.

Są w rejonie portu dwa huby Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego. Jeden to hub produkcji statków zeroemisyjnych i statków innowacyjnych, w tym remontów i przebudowy statków na innowacyjne. Drugi to hub IT, czyli firm, które w sposób kompleksowy wspierają informatycznie inne firmy.

Trzeba powiedzieć również, że w rejonie Portu Gdynia prowadzona jest działalność szkoleniowa i członkowie klastra tworzą hub edukacyjny, począwszy od firmy LKK, która na swoich symulatorach wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szkolenia na statki i dźwigi w portach. Poprzez Szkołę Morską w Gdyni na ulicy Polskiej, która też ma symulatory i szkoli zawodowych pracowników na statki, na obsługę offshore zarówno tych platform olejowych i gazowych jak i offshore związanego z morską energetyką wiatrową. Szkoła Morska kształci także specjalistów do montażu urządzeń. Kolejny etap: niedaleko Portu Gdynia jest Uniwersytet Morski – członek klastra. Uniwersytet Morski, prawie na ternie portu ma Wydział Nawigacyjny, na którym prowadzone są studia pierwszego i drugiego stopnia na statki różnego typu, w tym na statki do obsługi offshore, ale także są tutaj studia podyplomowe, menedżerów, którzy będą przygotowywani do zarządzania projektami offshore i wreszcie studia MBA, też uruchomione niedawno, które na Uniwersytecie Morskim w Gdyni przygotowują ludzi do zarządzania firmami, projektami związanymi z budową farm wiatrowych na morzu.

Fot. Kazimierz Netka.

Właściwie tutaj w klastrze spotkali się członkowie, którzy oferują kompleksowe usługi, zarówno portowe, logistyczne jaki i remonty oraz budowy innowacyjnych jednostek, wsparcie informatyczne dla firm , które chcą być firmami przyjaznymi dla otoczenia i środowiska, i wreszcie jest hub edukacyjny, zapewniający kompleksową edukację w obszarze zawodów morskich różnych typów, a tych zawodów, jak wyliczyliśmy, jest około 300, z tego 110 zawodów związanych z morską energetyką wiatrową.

Fot. Kazimierz Netka.

Tu, na pokładzie, jest Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna – Bałtycki Port Nowych Technologii, w którym pracują firmy różnego typu od produkcyjnych poprzez remontowe, konstrukcyjne i projektowe. Są przedstawiciele portów, uczelni, w tym Uniwersytetu Morskiego, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego, Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu, a także reprezentanci hubów – powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Niezwykle ważny dla żeglugi na Bałtyku jest nowy Publiczny Terminal Promowy w Gdyni. Dzięki temu terminalowi oraz promom Stena Line, Polska ma łączność towarowo – pasażerską ze Szwecją.

Podczas rejsu odbyła się prezentacja członków Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego od strony wody: Morskiego Portu Gdynia; Stoczni Remontowej Nauta; Stoczni Crist; Bałtyckiego Portu Nowych Technologii Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; innych podmiotów działających w Morskim Porcie Gdynia i w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Fot. Kazimierz Netka.

Rejs spożytkowano też na spotkania o charakterze B2B, czyli rozmowy biznesowe.

Podczas podróży po Morskim Porcie Gdynia nadarzyła się okazja do porozmawiania o niezwykle istotnej dla polskiej gospodarki morskiej, rocznicy. W sierpniu przypada sto lat od historycznego i bardzo ważnego wydarzenia: pierwszego przejścia polskiego statku przez równik. Tym statkiem był żaglowiec „Lwów”. Przypomniał o tym prof. Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego, prezes Polskiego Towarzystwa Nautologicznego.

Statek – żaglowiec „Lwów” był jednostką flagową pierwszej polskiej Szkoły Morskiej, która w latach 1920 – 1930 funkcjonowała w Tczewie, na Kociewiu, a jej kontynuatorem jest dzisiaj Uniwersytet Morski w Gdyni. To m.in. z tczewskiej uczelni wyszli przed II wojną światową jedni z najwybitniejszych kapitanów polskiej żeglugi wielkiej.

Już w trzy lata po powstaniu Szkoły Morskiej w Tczewie, jej flagowy statek „Lwów” przekroczył 13 sierpnia 1923 roku równik, zmierzając ku Ameryce Południowej. Warto tę datę upamiętnić.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *