Cities.multimodal w Tczewie. Klimat rowerowy. Jak go oceniać? Jaki on jest? Po raz pierwszy w Polsce sprawdzono to w Tczewie, gdzie badania przeprowadziła Polska Unia Mobilności Aktywnej. Wyniki podano 4 lutego 2019 roku, podczas konferencji prasowej, z udziałem władz miasta.

Fot. Kazimierz Netka

Tczew wzorem w działaniach na rzecz tworzenia dobrej atmosfery dla rowerzystów.

Mieszkańcy Tczewa mają niebagatelne zasługi dla nauki, gospodarki, kultury, turystyki, sportu. Także w propagowaniu zachowań sprzyjających ochronie Ziemi przed nadmiernym ociepleniem, transportu. Tczew zaangażował się, jako jedno z pierwszych miast w Polsce, w działania na rzecz elektromobilności. Staje się też wzorcem dla innych miast w rozwijaniu szlaków i ścieżek dla rowerzystów.

 

Fot. Kazimierz Netka

W mieście tym postawiono pomnik kolarza – upamiętniającego Tour de Pologne.

 

Fot. Kazimierz Netka

Kilka lat temu nawet choinkę zrobiono z rowerów.

Niedawno w Tczewie zakończono pierwsze w Polsce badania klimatu rowerowego.

 

Fot. Kazimierz Netka

„Europejskie badanie klimatu rowerowego w Tczewie” – tak brzmi nazwa przedsięwzięcia, którego podsumowania dokonano 4 lutego 2019 roku w Urzędzie Miejskim w Tczewie. W konferencji, poświęconej temu dokonaniu, swymi spostrzeżeniami dzielili się prezydent Tczewa – Mirosław Pobłocki, wiceprezydent – Adam Urban, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego – Małgorzata Mykowska, i oficer rowerowy, inspektor ds. polityki rowerowej i mobilności w Wydziale Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Tczewie – Grzegorz Pawlikowski. Obszerne fragmenty raportu z badań przedstawił Rafał Glazik – sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej (PUMA).

 

Źródło ilustracji: Polska Unia Mobilności Aktywnej

Badania i raport to elementy realizacji projektu pt. „Cities.multimodal – urban transport system in transition towards low carbon mobility” (system transportu miejskiego w okresie przejściowym w kierunku mobilności niskoemisyjnej), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) w ramach Programu Interreg Baltic Sea Region 2014 – 2020.

 

Źródło ilustracji: Polska Unia Mobilności Aktywnej

Badanie klimatu rowerowego to próba zebrania opinii o jakości warunków korzystania z roweru w Polsce. Jest ono realizowane przez Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA) w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). Badanie jest przeprowadzane według sprawdzonej od 1998 roku metodologii Fahrradklima – Test.

 

Źródło ilustracji: Polska Unia Mobilności Aktywnej

We wrześniu i październiku 2018 roku przeprowadzono pilotażowe badanie klimatu rowerowego w Tczewie.  Ankietę można było wypełnić przez internet, bądź osobiście w specjalnie zorganizowanym punkcie. W przypadku Tczewa, punkt został zlokalizowany w miejscu „bike and train” – rowerowym punkcie przesiadkowym. W badaniu wzięło udział 143 respondentów. W skali ocen od 1 do 6, gdzie 1 to ocena najlepsza, a 6 najgorsza, w badaniu uzyskano średni wynik 3,15.

Badanie jest próbą znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: Czy Twoja miejscowość odnosi się z sercem do ruchu rowerowego? Czy jazda rowerem w Twojej miejscowości sprawia ci radość czy jest raczej źródłem stresów? Przedstawiając swoją opinię na temat korzystania z roweru w Twoim mieście czy gminie – przekazujesz osobom kształtującym politykę rowerową i zarządcom ruchu ważną informację zwrotną – opinię eksperta – codziennego użytkownika przestrzeni publicznej – napisano w raporcie.

 

Źródło ilustracji: Polska Unia Mobilności Aktywnej

W badaniu mógł wziąć udział każdy. Informacje o przeprowadzanym badaniu dystrybuowano przez lokalnych aktywistów aktywistów, samorządy, media. Minimalny próg opublikowania wyników badania od 50 do 100 respondentów w zależności od wielkości miasta. Ranking wyników z wielu miast przedstawiany jest w czterostopniowej skali w zależności od wielkości miasta.

 

Fot. Kazimierz Netka

Oto, co badano w Tczewie, czyli obszary tematyczne analiz były następujące: Rower i klimat ruchu drogowego; Wartościowanie korzystania z rowerów; Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów; Komfort jazdy; Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem

Dlaczego warto przeprowadza takie analizy? Przyciąga to uwagę mediów, buduje pozytywny wizerunek. Aktywizuje obywateli do zaangażowania w planowanie i politykę miejską. Umożliwia monitorowanie i analizę porównawczą poziomu jazdy na rowerze, a także identyfikację mocnych i słabych stron lokalnej polityki w tym zakresie.

Polska Unia Mobilności Aktywnej zamierza podobne badania przeprowadzać w innych miastach. Niewykluczone, że w pierwszej kolejności podejmie się opracowania raportu dla całego województwa pomorskiego. Liczy przy tym na współpracę ze strony Urzędu Marszałkowskiego.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.