Frombork. 10 grudnia 2021 r. podpisano umowę na przebudowę Portu Rybackiego. Koszt modernizacji oszacowano na 17 mln złotych, w całości z budżetu pa. Czas realizacji zadania: 20 miesięcy

Źródło ilustracji: Materiały prasowe Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wraz z budową kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej unowocześniane są porty nad Zalewem Wiślanym

Ukończenie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to wielka szansa dla miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym, w tym Fromborka. Zwiększenie ruchu turystycznego i tzw. białej floty uzasadni dalsze inwestycje w infrastrukturę w tym mieście. Samorząd Fromborka przewiduje m.in. starania o pozyskanie zewnętrznych środków finansowych z przeznaczeniem na dalszy rozwój obszaru ochrony uzdrowiskowej, kontynuację modernizacji falochronu (tzw. starego molo), stworzenie mariny dla różnych jednostek pływających – wynika z informacji, które przekazał nam Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury:

– Cieszę się, że jest to kolejne przedsięwzięcie realizowane przez Urząd Morski w Gdyni na Zalewie Wiślanym. Chcemy, aby wraz z wielką inwestycją, jaką jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozwinęły się porty Zalewu Wiślanego. Dzięki tej inwestycji zyskają mieszkańcy oraz cały region – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

 W wyniku przebudowy poprawie ulegną parametry portu, w tym dopuszczalne obciążenie użytkowe. Powiększony i pogłębiony (z 1,5 m do 2,5 m) zostanie basen portowy, co wpłynie na zwiększenie liczby miejsc postojowych, umożliwi wejście większych jednostek oraz poprawi ochronę przed nadmiernym falowaniem. Ulepszona zostanie konstrukcja hydrotechniczna, będąca aktualnie w złym stanie technicznym.

 Nowe otwarcie wód Zalewu Wiślanego

 Przetarg na realizację inwestycji wygrała Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. Wartość umowy to 17 mln zł., a czas na jej wykonanie wyniesie 20 miesięcy. Modernizacja portu w całości finansowana jest z budżetu państwa, ze środków inwestycyjnych Urzędu Morskiego w Gdyni – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy/asystent dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:

– Dzięki przebudowie ulepszona zostanie konstrukcja hydrotechniczna, będąca aktualnie w złym stanie technicznym. Powiększony i pogłębiony zostanie również basen portowy, co wpłynie na zwiększenie ilości miejsc postojowych, wielkość wchodzących jednostek oraz poprawę bezpieczeństwa żeglugi – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Warunki bezpiecznego użytkowania zapewnione zostaną również poprzez wymianę wyposażenia nabrzeży oraz nawierzchni, przebudowę slipu czy zapewnienie elementów zagospodarowania oraz infrastrukturę techniczną (w tym przyłącza, oświetlenie, hydranty).

Źródło ilustracji: Materiały prasowe Urzędu Morskiego w Gdyni.

We Fromborku, mieście Mikołaja Kopernika i średniowiecznego zespołu katedralnego, port rybacki ma znaczenie gospodarcze, w tym turystyczne.

– Nowe otwarcie” wód Zalewu Wiślanego po ukończeniu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to ogromna szansa na zwiększenie ruchu turystycznego, białej floty, oraz próby wyjścia ze schematu jednodniowego pobytu turysty na naszych terenach, co w chwili obecnej stało się wręcz normą. Kolejnym krokiem rozwoju będą starania o pozyskanie środków finansowych zewnętrznych z przeznaczeniem na dalszy rozwój strefy „B” obszaru ochrony uzdrowiskowej, kontynuacji modernizacji falochronu tzw. „starego molo”, czy stworzenie mariny dla różnych jednostek pływających, która stała by się częścią składową i naturalnym uzupełnieniem zachodniej części fromborskiego portu – stwierdził burmistrz Fromborka Zbigniew Pietkiewicz.

Przebudowa obejmować będzie nabrzeże zachodnie, nabrzeże wschodnie, południowe, slip, nawierzchnie na nabrzeżach i ich zapleczach oraz niezbędne instalacje wodnokanalizacyjne oraz elektryczne. Prace remontowe natomiast dotyczyć będą Falochronu Wschodniego i Zachodniego (w tym wymianę nawierzchni, odbojnic, drabinek wyjściowych, uzupełnienie ubytków w oczepach) oraz opaski brzegowe po stronie wschodniej i zachodniej. Przewidywana kubatura robót czerpalnych wyniesie ok. 7 250 m3.

– To kolejny projekt hydrotechniczny w portfolio DORACO. Doświadczenie naszej kadry w realizacji skomplikowanych projektów w tej dziedzinie, pozwala mi być spokojnym o powodzenie tego kontraktu – mówi Karol Zduńczyk, Prezes Zarządu DORACO, generalnego wykonawcy inwestycji. – W ramach prac planujemy między innymi roboty rozbiórkowe, ziemne, hydrotechniczne, sanitarne oraz elektryczne. Niniejsza inwestycja ma za zadanie poprawić warunki postojowe jednostek pływających, warunki wyładunku i obsługi statków jak również zwiększy ochronę basenu portowego przed nadmiernym falowaniem. Infrastruktura portowa w Polsce rozwija się, i dumni jesteśmy, że znów mamy przyjemność w tym rozwoju uczestniczyć.

– Warto podkreślić, że to nie jedyna inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni w rejonie Zalewu Wiślanego i Mierzei. Aktualnie przebudowujemy przystań pasażerską w Krynicy Morskiej, tam też niedawno oddaliśmy do użytkowania czterokilometrowy wał przeciwpowodziowy z malowniczym ciągiem spacerowym na jego koronie. Kontynuujemy też, w ramach drugiego etapu, prace remontowe w porcie rybackim Nowa Pasłęka. Natomiast w październiku rozpoczęliśmy roboty podczyszczeniowe w portach Tolkmicko, Krynica Morska, Suchacz, a także na podejściu do Fromborka – dodaje Wiesław Piotrzkowski. – Oczywiście największą inwestycją infrastrukturalną na tym obszarze jest budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Wszystkie nasze działania inwestycyjne mają jeden wspólny cel, a mianowicie zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi oraz poprawę dostępności do portów i przystani od strony wody.

W Polsce powstaje unikatowa, atrakcyjna kraina gospodarcza, w tym przede wszystkim rybacka, żeglarska i turystyczna. To właśnie polska część Zalewu Wiślanego i gmin, które znajdują się przy tym akwenie. Bez zbudowania kanału żeglugowego w poprzek mierzei Wiślanej, taka aktywizacja nie byłaby możliwa. Zaistnieniem kanału w polskiej części Mierzei Wiślanej zainteresowani są też biznesmeni z zagranicy. Wiele wskazuje, że Polska zacznie czerpać większe korzyści ekonomiczne z niemałego obszaru, dotychczas nie w pełni wykorzystywanego.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *