Gdańsk. Kolej ratuje nas przed zimowymi następstwami wojny na Ukrainie. Dzięki rozbudowie torów przez PKP Polskie Linie Kolejowe, może wozić więcej węgla z portów do odbiorców w głębi kraju. Podobnie jest przygotowana do transportu innych towarów, w różnych kierunkach

Fot. Kazimierz Netka.

Polska sieć kolejowa ułatwia kontakty portów morskich z centrum Polski i innych państw w środku Europy

Zmieniają się, odwracają kierunki transportu morsko – lądowego. Odbywają się odwrotnie niż jeszcze do niedawna. Tak dzieje się np. z przewozami węgla, który kiedyś woziliśmy do portów, by go eksportować. Teraz towar ten jedzie z portów morskich w głąb kraju i pochodzi z importu. Podobnie jest w innych krajach. Polska doskonale przystosowuje się do takich zjawisk. Jesteśmy gotowi do odbioru dużych ilości opału ze statków i przemieszczania go w wagonach do odbiorców w różnych miejscowościach, nawet w południowej Polsce.

Fot. Kazimierz Netka.

O szczegółach mówili, podczas konferencji, 30 listopada 2022 roku: Arnold Bresch – członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Andrzej Osipów – dyrektor Regionu Północnego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Tomasz Trojanowski – kierownik budowy z ramienia Intercor Sp. z o.o.; Andrzej Płomiński – kierownik kontraktu z ramienia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

Oto informacje na temat dokonań na terenie portowym stolicy województwa pomorskiego:

Towary jadą po torach do portu w Gdańsku sprawniej i szybciej

Kolej dzięki elektryfikacji i budowie nowych torów i urządzeń może obsługiwać więcej ładunków w Porcie Gdańsk. Lepsze jest połączenie nabrzeży portu z siecią kolejową. To efekt inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt o wartości 1,1 mld zł netto jest współfinansowany ze środków unijnych, instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. Kazimierz Netka.

Wszystkie prace w ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zostały zrealizowane. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi o długości 750 metrów i nacisku 22,5 tony na oś. Możliwy jest sprawny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją, najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Wzrost roli kolei to pozytywny wpływ na środowisko i ograniczenie liczbę pojazdów ciężarowych na drogach.

Fot. Kazimierz Netka.

– Poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu, w ruchu krajowym i międzynarodowym – mówi Arnold Bresch – członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

– Gratuluję PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. realizacji tej strategicznej inwestycji, która pozwala na sprawniejszy transport towarów do portu koleją, która jest ekologicznym środkiem transportu. Ten efekt osiągnięto poprzez znaczne zwiększenie przepustowości oraz poprawę płynności ruchu w korytarzu Bałtyk-Adriatyk. To efektywne wykorzystanie środków unijnych – mówi Morten Jensen – Head of Unit at CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Infrastruktury Klimatycznej i Środowiska).

W zakresie projektu zbudowano i zelektryfikowano prawie 70 km torów oraz 233 rozjazdy i urządzenia w obszarze stacji Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 227, 249 i 722).

Sprawną i bezpieczną komunikację kolejową oraz drogową zapewniła budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Kierowcy korzystają z tego rozwiązania od grudnia 2021 r. Przebudowano 3 mosty oraz 2 wiadukty i kilkanaście przepustów.

Fot. Kazimierz Netka.

Rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i budowa nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, wyposażonych w nowe komputerowe urządzenia oraz systemy telekomunikacyjne, zapewniły sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ma również modernizacja 13 przejazdów kolejowo – drogowych.

Wartość inwestycji wyniosła 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę” – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Warto wiedzieć, że działania na rzecz poprawy dostępu do portów koleją (także szosami) prowadzone są nie tylko w Gdańsku. Modernizacja sieci torów i jej rozbudowa odbywają się również w Gdyni oraz w Szczecinie i Świnoujściu. Jednym z najważniejszych przedsięwzięć w Pomorskiem i Kujawsko – Pomorskiem jest rozbudowa przedwojennego węglowego szlaku kolejowego Śląsk – Gdynia. Chodzi o linię nr 201, które z miejscowości Nowa Wieś Wielka na południe od Bydgoszczy, przez Kościerzynę, została zbudowana do Gdyni, z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska, by uniezależnić Polską od poczynań Niemców w przedwojennym Gdańsku.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *