Inwestycje infrastrukturalne Portu Gdynia oraz PERN. Powiększa się paliwowy hub morski – terminal produktów naftowych w Dębogórzu niedaleko Gdyni. PERN zbuduje 7 zbiorników wraz z infrastrukturą towarzyszącą w swych bazach paliw w Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i w Dębogórzu

Źródło ilustracji: ZMPGdynia S.A.

Program Megainwestycji PERN ma zagwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz PERN zacieśniły współpracę, zmierzającą do umocnienia Portu Gdynia jako niezależnego, morskiego hubu paliwowego. Taka potrzeba wynika ze wzrostu zainteresowania importem paliw drogą morską. Przeładunki gotowych paliw płynnych w gdyńskim porcie wykazują wyraźną tendencję wzrostową; I kwartał 2021 roku okazał się być rekordowy. W okresie styczeń – marzec 2021 r. przeładowane zostało tam 561 375,49 tys. ton, co w porównaniu do wyniku z tego samego okresu w 2020 r. – 412 337,44 tys. ton – jest wzrostem o 36,14% w stosunku do I kwartału 2020 roku – poinformował Marcin Wojciechowski – Kierownik Działu Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej, Pion Dyrektora Naczelnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Fot. z Archiwum PERN

Baza Paliw w Dębogórzu na zapleczu portu, skomunikowana rurociągiem bezpośrednio z terminalem paliw płynnych w Porcie Gdynia, powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m³ każdy. Dzięki rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m³. Niedługo ruszy budowa kolejnego zbiornika, którego oddanie do użytku zaplanowane jest na przyszły rok. Kompleksowy plan rozwoju bazy obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale również instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego. Ponadto we współpracy z PERN Zarząd Portu Morskiego Gdynia S.A. realizuje inwestycje na stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych (SPPP). Nowe udogodnienia pozwolą klientom PERN na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.

Realizacja inwestycji ma na celu dostosowanie zdolności magazynowych i technologicznych do warunków rynkowych. W ramach zadania inwestycyjnego dotyczącego budowy zbiorników magazynowych 2×32.000 m3 w BP21 w Dębogórzu zastosowano nowatorską technologię budowy. Wyeliminowała ona konieczność wygospodarowania w sąsiedztwie placu budowy pola odkładczego przeznaczonego na montaż dachów, a co z tym związane uniknięto wycinki znacznej powierzchni lasu na potrzeby przygotowania tej powierzchni.

Zastosowano również proekologiczne oraz efektywne rozwiązanie wzmocnienia dużej powierzchni skarp za pomocą siatki kokosowej przeciwerozyjnej GeomanetEKO ulegającej całkowitej biodegradacji zamiast geokraty z tworzywa sztucznego LDPE.

– Nasz paliwowy hub morski – terminal produktów naftowych w Dębogórzu to jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Umożliwiamy naszym Klientom import paliwa na dużą skalę drogą morską z dowolnego regionu świata. Stale podnosimy sobie poprzeczkę i dlatego rozbudowujemy i modernizujemy nasze bazy, czego przykładem jest właśnie zakończony drugi etap programu Megainwestycji – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN.

Fot. z Archiwum PERN

Baza Paliw w gdyńskim Dębogórzu, korzystająca z terminala paliwowego na falochronie Portu Gdynia, staje się znaczącym ogniwem importu gotowych paliw drogą morską, stanowiąc wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski.

– Inwestycje sprzyjają rekordowym przeładunkom paliw płynnych w Porcie Gdynia. Cieszymy się, że rozbudowa infrastruktury pozwoli znacząco zwiększyć możliwości przeładunkowe bazy paliw w Dębogórzu, realizując dystrybucję paliw w wolumenach zgodnych z aktualnym i przyszłym zapotrzebowaniem krajowego rynku paliw – komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Realizowany przez PERN Program Megainwestycji ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa energetycznego kraju. W ramach programu PERN ogłosił w kwietniu przetarg na budowę 7 zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 224 tys. metrów sześc. wraz z infrastrukturą towarzyszącą w swych bazach paliw w Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i Dębogórzu.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., w związku z obserwowanymi wzrostami przeładunków paliw płynnych na rynku transportu morskiego, już w 2017 roku podjął decyzję o wdrożeniu programu inwestycyjnego mającego na celu modernizację Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP). Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych, umiejscowione przy falochronie, wyposażone zostało w nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi, który do użytkowania został oddany w marcu 2020r. W kwietniu br. ogłoszono przetarg na podwyższenie istniejącego Morskiego Ramienia Przeładunkowego R203 na terminalu paliwowym w Porcie Gdynia za pomocą stalowego adaptera. Inwestycje komplementarne sprzyjają prężnemu rozwojowi i wzrostowi w przeładunkach w tej grupie towarów – wynika z informacji, które przekazał nam Marcin Wojciechowski – Kierownik Działu Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej, Pion Dyrektora Naczelnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Morski Port Gdynia jest obiektem podwójnego przeznaczenia, to znaczy że posiada część wojskową i cywilną. Jest jednym z najnowocześniejszych portów w Europie. Angażuje się we wprowadzanie obsługi statków bezzałogowych. Rozwija osłonę dronową. Posiada system precyzyjnego umieszczania – cumowania – statków przy nabrzeżach. Uzyskuje coraz lepsze skomunikowanie kolejowe z zapleczem lądowym. Zarząd Morskiego Portu Gdynia wybuduje Port Zewnętrzny.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *