Jarmark Dominikański i COVID-19. Nikt nie zaraził się koronawirusem podczas tej imprezy! To niezwykłe w skali świata. Jarmark trwał 3 tygodnie, a odwiedziło go kilkaset tysięcy osób, także z zagranicy. Organizator: Międzynarodowe Targi Gdańskie, zapowiada następne imprezy, w ramach obchodów 125-lecia Wyspy Sobieszewskiej, w tym Podniebny Bazar i Festiwal Balonowy z udziałem Aeroklubu Gdańskiego i DreamBalloon

Fot. Kazimierz Netka.

Na otwartym terenie koronawirus nie przenosi się tak łatwo – wyjaśnia Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich

W środę, 19 sierpnia 2020 roku, w Loży Bursztynowej – Energa Club na Stadionie Energa Gdańsk, dokonano wstępnego podsumowania jednej z największych w Europie imprez targowo – kulturowych: organizowanego od 760 lat Jarmarku Świętego Dominika w Gdańsku.

Fot. Kazimierz Netka

O wspomnianej imprezie, a także o planach na przyszłość, mówili m.in. Paweł Orłowski – wiceprezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich; Tomasz Motyka – menedżer projektu Wyspa Sobieszewska; przedstawiciele Partnerstwa na rzecz Wyspy Sobieszewskiej z okazji 125-lecia Wyspy Sobieszewskiej: Jerzy Petryczko – przewodniczący Rady Dzielnicy Wyspa Sobieszewska i prezes Ochotniczej Straży Pożarnej Gdańsk Świbno, Małgorzata Frańczak – koordynatorka Programu Społecznego Rozwoju Wyspy Sobieszewskiej, Beata Szałkowska – kierownik Domu Kultury GAK Wyspa Skarbów; organizatorzy Festiwalu Balonowego Wyspa Sobieszewska: Joanna Jakubowska – dyrektor zarządzający Aeroklubu Gdańskiego, Bartosz Oberski – dyrektor zawodów, Philip Mundt – prezes największej skandynawskiej firmy balonowej DreamBalloon.

O szczegółach mówiły też Izabela Szopińska – kierownik zespołu ds. marketingu oraz Iwona Wolszczak – główny specjalista ds. marketingu Międzynarodowych Targów Gdańskich.

Fot. Kazimierz Netka

Dlaczego na Jarmarku Dominikańskim było bezpiecznie i nie szerzył się COVID- 19? Zadbali o to organizatorzy, wdrażając wytycznych Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego. Oto, co zrobiono i co może być godne naśladowania przy organizowaniu tego rodzaju wydarzeń: poszerzono szlaki dla pieszych; wprowadzono jednostronną zabudowę; zmniejszono o około 37 % liczbę stoisk w stosunku do 2019 r. wprowadzono środki ochrony osobistej dla wystawców: przyłbice, rękawiczki; zainstalowane zostały przegrody z pleksi, zadbano o płyny dezynfekujące – też dla odwiedzających; umieszczono oznakowania przypominające o konieczności zachowania dystansu społecznego. Postawiono tablice z informacjami o zasadach bezpieczeństwa na całym terenie Jarmarku; wydzielono strefy konsumpcyjne; zadbano o zamgławianie i dezynfekcję stolików. Patrole sprawdzały zdyscyplinowanie wystawców. Dzięki temu nie stwierdzono żadnego przypadku zarażenia COVID.

Tak było do chwili konferencji. Jak jest możliwe, że nikt nie zachorował?

Fot. Kazimierz Netka

Na otwartej przestrzeni wirus nie przenosi się tak łatwo – wyjaśniał Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich. Jednak, bez roztropnego postępowania organizatorów i wystawców nie byłoby tak dobrze. Koszty związane z zabezpieczeniem przed COVID-19 wyniosły 218 333 zł brutto.

Jednak, żeby było estetycznie, MTG wydały na Jarmark Dominikański znacznie więcej. 1 254 600 zł brutto to wysokość planowanych przez MTG w 2020 r. nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę (domki, strefy relaksu, zieleń, technika) Jarmarku Dominikańskiego. 170 osób zaangażowanych było w organizację jarmarku, w tym pracownicy: Międzynarodowych Targów Gdańskich (Dział Handlowy, Dział Techniczny, Marketing, Studio graficzne, Dział Finansowy); Suez Północ Sp. z o.o.; Agencji Ochrony Serwis-Konsalnet; podwykonawcy.

Żeby można było zadbać o czystość ustawiono 7 kontenerów sanitarnych (toalety), 1kontener prysznicowy, 35 toalet typu TOI TOI, wywieziono 83 tony śmieci i 83 metry sześcienne zużytego oleju i brudnej wody. W celu poprawy bezpieczeństwa postawiono 2 wieże z kamerami monitoringu, rejestrujące obraz, działające non stop. 149 domków wyposażonych zostało w piloty antynapadowe (w dzień) i alarmy antywłamaniowe (w nocy). Ponadto, były codzienne patrole.

W Jarmarku uczestniczyło 627 wystawców (w ubiegłym roku było ich około 1000). Stworzono 5 przystanków kulinarnych w następujących miejscach: Targ Węglowy, Park Świętopełka, Targ Rybny, Wyspa Ołowianka, Długie Ogrody. Po raz pierwszy pojawiły się stoiska promocyjne miast: Wrocławia i Krakowa. Było też stoisko promocyjne Uniwersytetu Gdańskiego (z okazji 50-lecia tej Uczelni). Niezwykle interesująca była strefa „Pomorskie Smaki” na Ołowiance: regionalna oferta kulinarna, kulturalna i turystyczna stworzona we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zapewniono wsparcie organizacjom pozarządowym, udostępniając stoiska Fundacji Obudzić Nadzieję, Fundacji Hospicyjnej, Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio.

Fot. Kazimierz Netka

Niestety z powodu pandemii, mniejsza była liczba odwiedzających, szczególnie zagranicznych. Mniejsze o ok. 10 – 15 % są szacunkowe obroty wystawców w strefach gastronomicznych. Zrezygnowano z dużych wydarzeń programowych, ograniczono widownie do obowiązujących limitów. Ceremonia otwarcia (zasięg: 54032 osoby) była w formie online. 18 kameralnych koncertów zorganizowano z zachowaniem wszelkich rygorów wynikających z wytycznych. Odbyło się 17 wydarzeń dla dzieci: teatrzyki, czytanie bajek; 15 koncertów wieżowych; 13 dni z didżejem; 8 seansów filmowych; 5 pokazów kulinarnych (Tomasza Jakubiaka i Sebastiana Cichego). 100 „kogutokilometrów” przeszli szczudlarze i koguty w paradach.

Fot. Kazimierz Netka

Jak widać, Międzynarodowe Targi Gdańskie potrafią przygotowywać i organizować bezpieczne, duże wydarzenia, nawet w trudnych czasach. Dlatego, podjęły się organizacji kolejnych imprez. Najbliższa związana będzie z obchodami 12-lecia powstania Wyspy Sobieszewskiej. Ten historyczny początek miał miejsce 31 marca 1895 roku. Wtedy Wisła popłynęła wprost do Bałtyku, tzw. Przekopem. I powstała wyspa, ograniczona od północy Bałtykiem, od wschodu wspomniana Wisłą Przekop, od południa Martwą Wisłą, a od zachody Śmiałą Wisłą – powstałą w jedną noc, pod koniec lutego 1840 roku – wskutek zatoru lodowego na ówczesnej Wiśle Gdańskiej.

Fot. Kazimierz Netka

To wydarzenie narodzin unikatowej wyspy, zostanie uświetnione w weekend 5-6 września Podniebnym Bazar oraz Festiwal Balonowy. O tych wydarzeniach opowiadali podczas konferencji, m.in.: Tomasz Motyka – menedżer projektu Wyspa Sobieszewska; przedstawiciele Partnerstwa na rzecz Wyspy Sobieszewskiej z okazji 125-lecia Wyspy Sobieszewskiej: Jerzy Petryczko – przewodniczący Rady Dzielnicy Wyspa Sobieszewska i prezes Ochotniczej Straży Pożarnej Gdańsk Świbno, Małgorzata Frańczak – koordynatorka Programu Społecznego Rozwoju Wyspy Sobieszewskiej, Beata Szałkowska – kierownik Domu Kultury GAK Wyspa Skarbów; organizatorzy Festiwalu Balonowego Wyspa Sobieszewska: Joanna Jakubowska – dyrektor zarządzający Aeroklubu Gdańskiego, Bartosz Oberski – dyrektor zawodów, Philip Mundt – prezes największej skandynawskiej firmy balonowej DreamBalloon.

O szczegółach dowiemy się wkrótce.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *