Lepszy będzie dojazd pociągów do gdańskiego i gdyńskiego polskich morskich okien na świat.  Trwają prace na ternie portów, a także na linii kolejowej nr 201 – zbudowanej przed wojną trasie węglowej Nowa Wieś Wielka – Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia.

Fot. Kazimierz Netka.

Porty Gdańsk i Gdynia są coraz bardziej konkurencyjne dzięki kolei.

Oficjalnie zainaugurowano kolejny etap modernizacji linii kolejowych w polskich portach morskich. O szczegółach poinformowano 29 sierpnia 2019 roku, podczas konferencji prasowej na torach, w rejonie stacji kolejowej Gdańsk Stadion Expo. – niedaleko Centrum Kongresowo-Wystawienniczego AmberExpo. Plany realizacji inwestycji przedstawili m.in. Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury; Grzegorz Puda – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju; Jarosław Sellin – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Dariusz Drelich – Wojewoda Pomorski; Arnold Bresch – Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.; Andrzej Osipów – Dyrektor Regionu Północnego PKP PLK SA; Grzegorz Grabowski – Prezes Zarządu spółki Torpol; Sławomir Michalewski – Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. Finansowych.

 

Fot. Kazimierz Netka

Oto szczegóły, przedstawione w komunikacie, który przygotowała Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Porty morskie w Gdańsku i Gdyni zwiększą swój potencjał. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. skróci się czas załadunku i rozładunku towarów, a obsługiwane pociągi będą mogły być dłuższe i zabierać większe ładunki. Przedsięwzięcie sprawi, że wzrośnie atrakcyjność kolei względem innych środków transportu. Projekty warte ponad 2,6 mld zł netto są dofinansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Rozpoczynają się prace na projekcie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku  w zakresie przebudowy towarowej stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wykonawca gromadzi materiały potrzebne do budowy toru m.in. tłuczeń, żwir i podkłady. Rozpoczęło się już porządkowanie terenu. W najbliższym czasie ruszą roboty – prace związane z usuwaniem samosiejek oraz przygotowanie dróg dojazdowych.

Pociągi sprawniej dojadą do portu w Gdańsku

Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów.

Prace obejmują stacje Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany, na których zwiększy się liczba zelektryfikowanych torów. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.

 

Fot. Kazimierz Netka

Przebudowane będą obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Nowoczesne sterowanie ruchem i elektryfikacja linii dojazdowych

Prace na terenie stacji Gdynia Port pozwolą poprawić jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów – zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudują też 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo – drogowe. Komunikację ułatwi m. in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe nawet 740 m pociągi o obciążeniu 221 kN na oś.

Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto.
Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne – ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r. – napisano w komunikacie.

Warto wiedzieć, że kilka lat temu zdemontowano stary i zainstalowano nowym mosk tloejowy nad Marta Wisła. Dzięki temu, do Portu Północnego w Gdańsku może wjeżdżać więcej pociągów, dłuższych, a prędkość ich jazdy znacznie wzrosła.

Na ilustracji: Trasa linii kolejowej nr 201 – północnej części zbudowanej za czasów II Rzeczypospolitej, magistrali węglowej. Źródło mapy podstawowej: Rozkład jazdy PKP. 

Dla Gdyni bardzo ważna jest linia kolejowa nr 201 – zbudowana przed wojna, trasa węglowa (omijająca teren Wolnego Miasta Gdańska). Linia 201 zaczyna się w Nowej Wis Wielkiej na południe od Bydgoszczy. Jej trasa biegnie do Maksymilianowa a stamtąd przez Kościerzynę do Gdyni. Linia 201 będzie dwutorowa i zostanie zelektryfikowana.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *