Powstaną nowe trasy autobusowe w Pomorskiem. Rząd  dał wsparcie, gminy uruchamiają połączenia. Podpisano umowy dotyczące wykorzystania środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Nawet niewielkie miejscowości mają szansę odzyskania połączeń autobusowych.

Fot. Kazimierz Netka.

Nie da się w kilka tygodni przywrócić tego, co likwidowano przez dziesiątki lat.

Kiedyś, niemal do każdej miejscowości można było dojechać autobusem PKS. Ponad 20 lat temu, komunikacja ta zaczęła zanikać. Są miejscowości, do których dojeżdżały i autobusy, i pociągi. Teraz nie ma kolei, a PKS też nie utrzymuje tam swych linii. Tak jest np. na Kociewiu, w Pomorskiem, gdzie zlikwidowano kolej na trasie Smętowo Graniczne – Skórcz – Starogard Gdański; Skórcz – Czersk. Na szlaku Smętowo Graniczne – Stara Jania w miejscu torów urządzono dojazd do autostrady A-1 – węzeł Kopytkowo. Nie ma więc szans na przywrócenie tam pociągowej komunikacji; cała nadzieja jest w autobusowej. Taką szansę połączenia małych miejscowości z większymi stwarza rządowy program wspierania rozwoju komunikacji autobusowej: Fundusz rozwoju przewozów autobusowych. Pierwsze umowy w Pomorskiem już zostały podpisane, 29 sierpnia 2019 roku, w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim, w obecności Andrzeja Adamczyka – ministra infrastruktury i Dariusza Drelicha – wojewody pomorskiego.

 

Fot. Kazimierz Netka

O szczegółach poinformowano na stronie internetowej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego: 1 310 532 złotych – to kwota dotacji dla samorządów, które skorzystały z programu dofinansowania wznawianych linii komunikacyjnych. Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich podpisał dziś z przedstawicielami beneficjentów pierwsze umowy. Gościem uroczystości był Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Dofinansowanie otrzymały:

– powiat człuchowski, 399 656 zł, 30 linii, 1276 km

– powiat kościerski, 19 429 zł, 3 linie, 98 km

– powiat słupski, 435 243 zł, 17 linii, 570 km

– powiat starogardzki, 76 123 zł, 6 linii, 281,8 km

– powiat sztumski, 85 056 zł, 4 linie, 194,4 km

– gmina Cewice, 8 893 zł, 1 linia, 18,3 km

– gmina Dzierzgoń, 221 830 zł, 18 linii, 669,4 km

– gmina Kwidzyn, 50 370 zł, 2 linie, 46 km

– gmina Tczew, 13 932 zł, 2 linie, 54 km.

 

Fot. Kazimierz Netka

Przypomnijmy, że fundusz ma na celu zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dopłacie podlegają linie komunikacyjne, niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po dniu wejścia w życie ustawy.

Kwota przeznaczona na województwo pomorskie w 2019 roku to 15 813 935,77 zł. Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra.

Do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło 9 wniosków (łącznie 83 linie), wszystkie zostały objęte dopłatą (1 310 532 zł). W skali kraju maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł.

Z uwagi na niepełne wykorzystanie przez samorządy tegorocznych środków, przyznanych w ramach funduszu województwu pomorskiemu, wkrótce ogłoszone zostaną kolejne nabory – napisano na stronie internetowej Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.