Ministerstwo Infrastruktury: Mrzeżyno i Niechorze nad Bałtykiem są modernizowane. Powstały nowe nabrzeża portowe. Wzmocniono falochron. To udogodnienia dla rybaków i turystów

Na zdjęciu: Przebudowany falochron wschodni w porcie morskim w Mrzeżynie. Fot. z Archiwum Ministerstwa Infrastruktury.

Inwestycje w przyszłość lokalnych społeczności Pomorza

Środkowe wybrzeże polskiej części Bałtyku jest niezwykle atrakcyjne dla turystów. Przybywają tam ludzie także poza wakacjami, na turnusy rehabilitacyjne, np. do Dworku Prawdzic w Niechorzu. Oglądają unikatowe pozostałości kościoła w Trzęsaczu, czy miniatury latarni morskich w Niechorzu. Dzięki staraniom Ministerstwa Infrastruktury oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie, zmodernizowane zostały nabrzeża przystani w Mrzeżynie i w Niechorzu. Wiadomości na ten temat przekazał nam Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury:

Falochron wschodni w Mrzeżynie oraz pomost rybacki nr 1 w Niechorzu zostały przebudowane. 1 kwietnia 2022 r. oddano je do użytku po modernizacji. Inwestycje były realizowane przez Urząd Morski w Szczecinie w ramach projektu UE „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież”.

– Obok portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej wzdłuż całego polskiego wybrzeża funkcjonują także mniejsze, regionalne porty, jak te w Mrzeżynie i Niechorzu. Poprawa jakości ich infrastruktury jest inwestycją w przyszłość lokalnych społeczności Pomorza – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Falochron w Mrzeżynie

Na zdjęciu: Przebudowany falochron wschodni w porcie morskim w Mrzeżynie. Fot. z Archiwum Ministerstwa Infrastruktury.

W ramach przebudowy mrzeżyńskiego falochronu wschodniego podniesiono rzędną nadbudowy oraz parapetu falochronu, wykonano remont oczepu żelbetowego, obustronną palisadę ze stalowej ścianki szczelnej na całej długości falochronu, narzut kamienny wzdłuż całej długości falochronu (od strony zewnętrznej), nową instalację elektryczną, zasilającą światło nawigacyjne oraz oświetlenie falochronu, a także wyposażono obiekt w barierki ochronne wzdłuż krawędzi falochronu, od strony kanału portowego. Przebudowano również wschodnie umocnienie brzegowe: podniesiono nadbudowę oraz przylegającą nawierzchnię, wykonano remont oczepu żelbetowego, palisadę ze stalowej ścianki szczelnej na całej długości umocnienia, nową instalację elektryczną oraz oświetlenie umocnienia. Obiekt wyposażono w urządzenia cumownicze o nośności 10 ton oraz urządzenia odbojowe – belki odbojowe. Podstawowe parametry falochronu i umocnienia nie uległy zmianie, poza koniecznymi korektami, wynikającymi z potrzeb konstrukcyjnych.

Pomost rybacki w Niechorzu

Na zdjęciu: Rozbudowany pomost rybacki nr 1 w Niechorzu. Fot. z Archiwum Ministerstwa Infrastruktury.

Prace budowlane przy obiekcie w Niechorzu polegały na rozbudowie istniejącego pomostu oraz rozbiórce starej dalby wyciągowej, zlokalizowanych na obszarze morza terytorialnego. Celem rozbudowy było prawie dwukrotne wydłużenie istniejącego pomostu rybackiego oraz niewielka zmiana jego szerokości. Lokalizacja, funkcja i przeznaczenie obiektu nie uległy zmianie. Pomost dalej będzie pełnił funkcję przystani rybackiej dla małych kutrów. Nowa konstrukcja pomostu przystosowana została do wyciągania łodzi z plaży do morza i odwrotnie, cumowania i rozładunku ryb z małych kutrów rybackich. Nośność pomostu umożliwi wjazd pojazdów mechanicznych na pomost. Nowy pomost ma 144 metry długości, jego szerokość u nasady wynosi 8 metrów, a szerokość głowicy 20 metrów. W części głowicowej pomost wykonany został w kształcie litery „T”, tzn. posiada dwa krótkie odcinki, równoległe do brzegu. Do wyposażenia pomostu należą również elementy ratownicze, pachoły cumownicze, oznakowanie nawigacyjne oraz, na odcinkach równoległych do brzegu, uchwyty do zamocowania bloków do lin wyciągowych.

Na zdjęciu: wygląd pomostu przed modernizacją. Fot. Kazimierz Netka.

Projekt „Poprawa infrastruktury w małych portach Mrzeżyno, Niechorze, Lubin, Trzebież” jest realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie z Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze”. Jego elementami są: przebudowa falochronów (zachodniego i wschodniego) wraz ze wschodnim umocnieniem brzegowym w Mrzeżynie, przebudowa dwóch rybackich nabrzeży postojowych w Trzebieży i prace czerpalne w trzebieskim porcie, przebudowa nabrzeża Południowego i nabrzeża Postojowego w Lubinie oraz rozbudowa pomostu rybackiego nr 1 w Niechorzu. Łączny koszt projektu to ok. 45,5 mln zł. Zakończenie prac jest planowane w drugim kwartale 2023 roku – poinformował Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

O rozwój turystyczny bałtyckiego wybrzeża na środkowym Pomorzu, dbają tez prywatni inwestorzy. W Pobierowie, gmina Rewal, powstaje Hotel Gołębiewski. Może dzięki temu polska plaża przynajmniej w tym regionie będzie w stanie konkurować latem z dobrze wyposażonymi w baseny, różne miejsca rekreacji, hotele kurortami nad Morzem Śródziemnym.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *