Najstarsze linie lotnicze świata: Królewskie Holenderskie KLM – obchodziły w Gdańsku 100-lecie istnienia.  W następne stulecie KLM wkraczają z pokaźnym dorobkiem i planami działania na rzecz ochrony klimatu Ziemi. O przeszłości i o tym co będzie, mówili m.in.: Frantisek Siling – Dyrektor Generalny Sprzedaży Air France i KLM w Polsce oraz Tomasz Kloskowski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka

KLM na 100-lecie istnienia, postanowiło nieco „zejść” na ziemię i uruchamia pociągi z lotniska Schipol do Brukseli. Przedstawiciel KLM widzi taką możliwość również w Polsce, co jest zbieżne z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i „szprych” – linii kolejowych – prowadzących do CPK z różnych regionów kraju.

Zanosi się na to, że obchodzące 100-lecie istnienia nieprzerwanie pod taką samą nazwą: KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. (Królewskie Towarzystwo Lotnicze) – Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze zapiszą się w historii nie tylko lotnictwa, także unikatowymi działaniami na rzecz ochrony klimatu Ziemi. Wiek doświadczeń, to jednak sporo czasu, więc chyba nic dziwnego, że KLM mają niezwykłe pomysły, ale również pokaźny dorobek w zmniejszaniu uciążliwości transportu lotniczego dla środowiska naturalnego. O dziejach KLM mówili w Gdańsku Frantisek Siling – Dyrektor Generalny Sprzedaży Air France i KLM w Polsce oraz Tomasz Kloskowski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Wiadomości na ten temat przekazała nam także Agnieszka Plewczyńska z Agencji No-Name-PR.

Fot. Kazimierz Netka

A więc, zaczęło się 7 października 1919 roku. Był to ważny dzień w dziejach światowego lotnictwa cywilnego. Wtedy powstały Królewskie Holenderskie Linie Lotnicze Holandii i Kolonii”, jak wówczas brzmiała pełna nazwa. Inicjatywa ta zrodziła się w grupie inwestorów.

Fot. Kazimierz Netka

Na czele firmy stanął jej pierwszy dyrektor Albert Plesman – holenderski wizjoner i pionier awiacji. Jeszcze zanim formalnie powstał KLM, Królowa Holandii Wilhelmina przyznała liniom przydomek „Królewskie”, podkreślając tym samym znaczenie lotnictwa cywilnego, które rozpoczęło swój dynamiczny rozwój po zakończeniu I wojny światowej. Przez 100 lat, dzięki KLM, miliony ludzi mogły odkrywać świat, poznawać inne kultury, emigrować, odwiedzać krewnych, czy nawiązywać nowe relacje biznesowe. Dziś samoloty KLM docierają do ponad 160 miast na świecie. Od samego początku KLM stawiał swoich klientów w centrum uwagi. 32 tysiące pracowników KLM na całym świecie – na pokładach samolotów, na lotniskach, czy „po drugiej stronie” ekranu komputera nie tylko dba o wysoki poziom usług, ale też służy pomocą, gościnnością i zrozumieniem, tworząc przyjacielską atmosferę, która towarzyszy podróżom KLM.

Fot. Kazimierz Netka

Przez ostatnie 100 lat nasz świat bardzo się zmienił, a zmiany towarzyszą i będą towarzyszyć nam każdego dnia i to w coraz większym stopniu. To właśnie umiejętność wprowadzania zmian, jak też wykorzystywania okazji, podejmowania wyzwań, nawiązywania sojuszy z partnerami i czerpania ze zdobyczy technologicznych – były kluczem do sukcesu KLM na przestrzeni 100 lat.

Fot. Kazimierz Netka

Dzisiaj, jeszcze bardziej niż kiedyś, wyzwaniem KLM jest troska o planetę, środowisko i klimat w kontekście przyszłości lotnictwa. Mamy tylko jedną planetę, a działalność lotnicza, podobnie jak inne emisyjne gałęzie, musi przejść olbrzymią transformację w kierunku modelu zrównoważonego, proekologicznego, a jednocześnie wydajnego i opłacalnego. KLM wspólnie z partnerami i całą branżą musi znaleźć rozwiązania na następne sto lat. W nadchodzącym stuleciu linia zamierza ustanawiać nowe standardy dla lotnictwa jutra. Dlatego rok 2019 – to nie tylko obchody setnego jubileuszu!

W swojej stuletniej historii KLM jeszcze wiele razy był prekursorem nowatorskich rozwiązań w branży i wyznaczał trendy na przyszłość. To pierwsza linia lotnicza na świecie, która w 2011 roku wykonała pierwszy komercyjny lot na biopaliwie. To umożliwiło dalszy rozwój dziedziny, której znaczenie nabiera teraz olbrzymiej wagi.

W 1991 roku KLM jest pierwszą linią w Europie kontynentalnej, która tworzy program dla stałych klientów i nazywa go „Flying Dutchman” – po legendarnym żaglowcu. Od 2005 roku, po połączeniu KLM z francuskim Air France, program lojalnościowy występuje pod nazwą „Flying Blue”. KLM-owi zawdzięczamy też start rozrywki w trakcie lotu. Zapoczątkował ją pierwszy na świecie magazyn pokładowy „Holland Herald”, który od 1966 roku do dziś, niezmiennie pod tą samą nazwą, można znaleźć przy fotelu w samolotach KLM.

KLM dziś…

Dziś, mając „setkę na karku” linia jest globalną firmą, która zatrudnia ponad 32 tysiące ludzi i przewozi rocznie 35 milionów pasażerów. Choć niebieskie samoloty lądują prawie we wszystkich krańcach ziemi, linia nadal otwiera nowe połączenia, przybliżając świat swoim podróżnym. Aktualnie siatka połączeń obejmuje 165 miast na pięciu kontynentach, z czego blisko połowa to trasy międzykontynentalne. Dbałość o najwyższy poziom i jakość obsługi pasażerów, ale z życzliwością i humorem, uśmiechnięte stewardesy i intensywnie niebieskie malowanie nowych i wygodnych samolotów – to znaki rozpoznawcze linii na co dzień. Jednak to nie wszystko, co wyróżnia KLM na tle konkurencji!

Fot. Kazimierz Netka

W tegorocznym zestawieniu przygotowanym przez firmę badawczą FlightStats KLM zajął pierwszą pozycję jako najbardziej punktualna linia lotnicza w Europie w 2018 roku. Co więcej, kolejny raz został uznany jako najbezpieczniejsza linia lotnicza wśród światowych przewoźników lotniczych (według AirlineRatings.com).

Działania proekologiczne to kolejny mocny wyróżnik linii, a polityka w tym zakresie dotyczy takich obszarów jak przede wszystkim redukcja emisji CO2, poprzez wykorzystanie biopaliw w lotnictwie, paliwooszczędne samoloty, recykling, gospodarka odpadami, zrównoważony catering i wiele innych. Ambicją KLM jest ustalenie nowego standardu w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. W stuletni jubileusz, linia wyznaczyła swoją misję, jako lidera zmian w kierunku zrównoważonego lotnictwa przyszłości, zapraszając całą branżę i swoich klientów do współpracy pod hasłem „Fly Responsibly” (ang. lataj odpowiedzialnie). Do tej pory Grupie AIR FRANCE-KLM udało się osiągnąć 18-procentową redukcję emisji CO2 w porównaniu z rokiem 2011, a za kolejny cel linie postawiły sobie dalszą redukcję – do 20% do roku 2020. O wysiłkach linii w tym zakresie świadczy fakt, że AIR FRANCE-KLM – jedna z trzech największych grup lotniczych w Europie – może poszczycić się najwyższą pozycją w rankingu Dow Jones Sustainability Index w Europie i na świecie w kategorii „linie lotnicze.

Współczesny KLM to również lider nowoczesnych technologii i nowatorskich rozwiązań. Wraz z nadejściem ery mediów społecznościowych, to KLM jako jedna z pierwszych linii lotniczych zaoferowała całodobową, rozbudowaną obsługę klientów poprzez ten kanał, a inne linie później podążyły jej śladem. Posiada obecnie największy na świecie, liczący 360 osób dział do obsługi przez social media. Pracę ludzi wspierają pracownicy wirtualni. KLM jest pierwszą linią na świecie, która zaczęła wykorzystywać sztuczną inteligencję w obsłudze klienta (KLM – „Bluebot”).

Fot. Kazimierz Netka

Ale to nie koniec! KLM śledzi trendy i patrzy w przyszłość. Robotyka, sztuczna inteligencja, samoloty z hybrydowym napędem, to tylko niektóre innowacje nad którymi pracuje firma. Podążając swoją prekursorską strategią, KLM angażuje się w liczne nowatorskie projekty technologiczne, czego przykładem był np. robot „Spencer” wskazujący drogę pasażerom na amsterdamskim lotnisku Schiphol, pomoc w pakowaniu bagaży przed podróżą w postaci Google Home, czy aplikacje i kampanie z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR = Augmented Reality).

KLM jutro…

Dumna ze swojej historii i osiągnięć linia, śmiało patrzy w przyszłość. Chce nadal realizować marzenie swojego założyciela Alberta Plesmana i „jednoczyć wszystkich ludzi poprzez ocean powietrza”, ale robić to w poszanowaniu środowiska naturalnego.

Dlatego w najbliższych latach KLM zamierza maksymalizować podjęte już działania w celu ciągłego obniżania emisji CO2. Kluczowe będzie też współdziałanie z innymi podmiotami. Integrując w dalszym stopniu zrównoważony rozwój ze swoją działalnością, KLM będzie przyczyniać się do realizacji celów zawartych w „Agendzie ONZ 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju”. W praktyce oznacza to dalszą modernizację floty, a także korzystanie ze zrównoważonego paliwa lotniczego na większą skalę, co będzie możliwe dzięki uruchomieniu pierwszej w Europie (Holandia) fabryce produkującej takie paliwo dla lotnictwa. Fabryka powstanie do 2022 roku, dzięki wspólnej inicjatywie KLM i firm z sektora energetycznego – SkyNRG i SHV.

Ponadto, KLM zamierza doskonalić procesy segregacji śmieci z każdego lotu i modernizować serwis w kierunku „less-waste”. Inwestycje w modernizację sprzętu i innowacje realizowane we współpracy z dostawcami usług będą kontynuowane na lotnisku bazowym KLM – Schiphol w Amsterdamie W efekcie, działania te mają stworzyć zeroemisyjną, bardziej przyjazną środowisku infrastrukturę naziemną.

Fot. Kazimierz Netka

Zgodnie z założeniami „Fly responsibly”, KLM planuje też stopniowo zastępować część swoich lotów krótkodystansowych usługami kolejowymi, przy założeniu, że pociąg spełnia wymogi pasażerów lotniczych pod względem prędkości, niezawodności i komfortu podróży. We wrześniu tego roku, linie przystąpiły do realizacji tej strategii podejmując decyzję

o zastąpieniu jednego z pięciu lotów na trasie Bruksela – Amsterdam Schiphol połączeniem kolejowym na pokładzie Thalys i zintegrowaniu usługi kolejowej z lotniczą – „Air & Rail (lot i pociąg). W dalszej perspektywie linia planuje wykorzystywać samoloty z napędem hybrydowym. Trwają już prace, wspólnie z jednym z holenderskich uniwersytetów technicznych, nad samolotem przyszłości – Flying-V. Całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym pod tym względem samolotem. Co więcej, konstrukcja systemu napędowego będzie podlegać łatwym adaptacjom do zastosowania alternatywnych form zasilania, jak na przykład elektrycznego napędu turbowentylatorów.

Fot. Kazimierz Netka

Dzisiaj i jutro, jeszcze bardziej niż kiedyś, wyzwaniem KLM jest troska o planetę, środowisko i klimat w kontekście przyszłości lotnictwa. Działalność lotnicza, podobnie jak inne emisyjne gałęzie, musi przejść olbrzymią transformację w kierunku modelu zrównoważonego, proekologicznego, a jednocześnie wydajnego i opłacalnego, wspartą ciągłym rozwojem technologicznym. Tylko wtedy, linia będzie mogła utrzymać swoją pozycję na międzynarodowym rynku.

Fot. Kazimierz Netka

Przez ostatnie 100 lat świat bardzo się zmienił, a zmiany towarzyszą i będą towarzyszyć każdemu, każdego dnia i to w coraz większym stopniu. To właśnie umiejętność wprowadzania zmian, jak też wykorzystywania okazji, podejmowania wyzwań, nawiązywania sojuszy z partnerami i czerpania ze zdobyczy technologicznych – były kluczem do sukcesu KLM na przestrzeni jednego wieku. Stuletnia linia ma zamiar dalej działać i łączyć ludzi, aby inspirować i stwarzać nowe możliwości, bo jak powiedział założyciel KLM Albert Plesman „ciężko jest żyć bez powietrza.”

Pociąg zamiast samolotu

W ramach swojego programu „Fly responsibly” KLM zakłada zastępowanie swoich lotów krótkodystansowych usługami kolejowymi, przy założeniu, że pociąg spełnia wymogi pasażerów lotniczych pod względem prędkości, niezawodności i komfortu podróży. We wrześniu tego roku, linie przystąpiły do realizacji tej strategii podejmując decyzję o zmniejszeniu częstotliwości lotów na trasie Bruksela – Amsterdam Schiphol na rzecz ulepszonej podróży kolejowej na pokładzie Thalys i zintegrowaniu usługi kolejowej z lotniczą – „Air & Rail (lot i pociąg).

Fot. Kazimierz Netka

Podczas konferencji prasowej w Gdańsku, zapytaliśmy, czy w Polsce również można by zastąpić niektóre połączenia lotnicze kolejowymi, np. z Warszawy do Gdańska. Frantisek Siling – Dyrektor Generalny Sprzedaży Air France i KLM w Polsce odparł, że jest to możliwe. Takie zamiany można przeprowadzać na krótkich dystansach. Jednak, pod warunkiem, że znajdą się chętni na korzystanie z pociągów zamiast z samolotów.

Fot. Kazimierz Netka

W przypadku lotów z Gdańska do Warszawy może to się nie przyjąć na rynku, bowiem większość latających z Gdańska do Warszawy, podróżuje samolotami dlatego, by przesiąść się na Okęciu do innego samolotu i polecieć w świat – powiedział Tomasz Kloskowski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Dojazdy pociągami uwzględniane są w planach budowy w Polsce Centralnego Portu Komunikacyjnego. Linie kolejowe, tzw, „szprychy”, miałyby łączyć z hubem (piastą), czyli z centralnym lotniskiem (niedaleko Baranowa) różne regiony w Polsce, także Pomorze. Pociągi po tych „szprychach” mają jeździć z dużymi prędkościami.

Linie KLM są obecne w Polsce od 63 lat, oferując loty z Gdańska (a także z Warszawy, Krakowa i Wrocławia). Z okazji jubileuszu z Gdańska do Amsterdamu (w obie strony) można polecieć w cenie od 429 PLN. Oferta jest w sprzedaży w terminie 4-8.10.2019 na podróże: 18.10.2019 – 31.03.2020. Rezerwacja biletów i szczegóły na klm.pl (od 04.10.2019 r.).

Fot. Kazimierz Netka

Według Tomasza Kloskowskiego – prezesa Portu Lotniczego Gdańsk, loty samolotami KLM z Gdańska, charakteryzują się bardzo dużym wypełnieniem samolotów. Zajętość miejsc sięga nawet ponad 90 procent, co jest rekordem. Czasami ten wskaźnik sięgał nawet 99 procent. Żadne linie lotnicze nie osiągnęły takiego sukcesu.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.