Źródło ilustracji: Materiały NDI.
Zalew Wiślany staje się akwenem coraz szerzej otwartym dla świata
Rozbudowa portu w Krynicy Morskiej nad Zalewem Wiślanym to ważne przedsięwzięcie. Jest ono realizowane niemal w tym samym czasie co budowa kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej. Powstanie przekopu Zatoka Gdańska – Zalew Wiślany stworzy nową szansę dla Krynicy Morskiej, a powiększony port da większe możliwości rozwoju tego kurortu. Skorzysta na tym również wiele innych portów oraz jednostek samorządowych nad Zalewem Wiślanym w województwach pomorskim i warmińsko – mazurskim.
O szczegółach inwestycji realizowanej w Krynicy Morskiej poinformowała nas Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami:
Grupa NDI od kilku miesięcy realizuje nowy projekt dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Oprócz przedłużenia o 65.5 m istniejącego pirsu pasażerskiego w porcie w Krynicy Morskiej zabezpieczy także skarpę i wydłuży nabrzeże postojowe o 50 metrów. Inwestycja odbywa się w formule „Wybuduj” oraz „Zaprojektuj i wybuduj”.
– W ramach przedsięwzięcia mamy do zrealizowania pirs wykonany w konstrukcji grodzy ze ścianek szczelnych. Obecnie zainstalowaliśmy nie tylko wszystkie ścianki szczelne, a także kleszcze i ściągi. Można powiedzieć, że zasadniczy etap konstrukcji grodzy mamy za sobą. Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia robót zasypowych – mówi Paweł Śpiewak, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac.
– W najbliższych tygodniach będziemy realizować roboty związane z zasypem grodzy oraz roboty czerpalne. W następnej kolejności do wykonania mamy roboty żelbetowe, a dalej wszystkie roboty instalacyjne, wykończeniowe i związane z montażem wyposażenia nabrzeża – kontynuuje Paweł Śpiewak z firmy NDI. – Główna część tej inwestycji to przedłużenie istniejącego nabrzeża o 65,5 metrów w stronę Zalewu Wiślanego, czyli w kierunku południowo-wschodnim. Druga część inwestycji to wykonanie nowej części nabrzeża w kierunku do ulicy Gdańskiej. Jest to odcinek liczący ponad 140 metrów, w tym 50 metrów nabrzeża postojowego i ponad 90 m umocnienia brzegu. Dodatkowo stworzona zostanie nowa droga dojazdowa i parking. W ramach inwestycji zrewitalizujemy również zieleń.
Film na kanale You Tube: https://youtu.be/B8m-jvEyzT4
Źródło: Materiały NDI.
Będzie więcej miejsca dla białej floty
– Dzięki tej inwestycji poprawi się sytuacja bazowania i postoju jednostek w porcie w Krynicy Morskiej. Dla dużych jednostek pasażerskich uzyskamy ponad 120 metrów nowego nabrzeża, a jego wydłużenie zawęzi wejście do portu i go osłoni – przy wiatrach południowo-zachodnich falowanie będzie mniejsze. Poprawi to komfort użytkowników portu, w tym żeglarzy, a także marynarzy. Miasto Krynica Morska uzyska o wiele większy i ładniejszy port, co zwiększy także ruch żeglugowy, ruch turystyczny i zainteresuje nowych klientów – mówi Wojciech Żurawski, główny inspektor ds. elbląskiej delegatury Urzędu Morskiego w Gdyni.
Przewidziano też prace podczyszczeniowe, umocnienie wschodniego odcinka brzegu Basenu Północnego (o długości 91 metrów) i północnego brzegu Basenu Północnego. W planach jest też wybrukowanie prawie 200 metrów pobliskiej drogi wraz z nowym oświetleniem, oraz budowa parkingu na 22 samochody.
Prace nad rozbudową portu mają zakończyć się w jeszcze w tym roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a koszt inwestycji wynosi 8 milionów złotych brutto. Znaczną część pokryje unijne dofinansowanie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020 – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Skorupka-Kaczmarek – przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami.
Dzięki rozbudowie portu, miasto Krynica Morska stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne. Już teraz, od dziesiątek lat jest międzynarodową perłą polskiej turystyki – dzięki staraniom mieszkańców, władz tego miasta,a także Lokalnej Organizacji Turystycznej Krynica Morska. Warto wiedzieć, że od około 10 lat Krynica Morska zacieśnia kontakty ze swą siostrą na południu Polski, z Krynicą Zdrój.
Zalew Wiślany to unikatowy akwen, słabo wykorzystywany gospodarczo. Może warto rozpocząć tam działania z zakresu akwakultury, czyli zacząć hodować ryby oraz inne organizmy wodne w specjalnych „ogrodach”? Powstanie kanału żeglugowego w poprzek mierzei i rozbudowy portów, sprzyjać będą takim farmom rybackim.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl