Northvolt Poland. Klimatyczna, polsko – szwedzka fabryka baterii działa na Żuławach  w Gdańsku. Na razie dzierżawi halę, ale w 2023 roku już osiądzie we własnych pomieszczeniach. Zamierza zainwestować w Gdańsku około 200 mln dolarów, na korzyść klimatu Ziemi

Fot. Kazimierz Netka.

Spod Koła Podbiegunowego Północnego do stolicy województwa pomorskiego

Konkurencyjna dla LOTOSu fabryka, od kilku lat funkcjonuje w Gdańsku. Produkuje baterie do samochodów elektrycznych. Siedzibę ma niemal dokładnie naprzeciwko fabryki paliw płynnych.

Na ilustracji: Wizualizacja fabryki w Szwecji. Źródło: Archiwum Northvolt Poland

Elektryczne silniki samochodowe jeszcze długo nie zagrożą napędowi benzynowemu albo wykorzystującemu olej, czyli ropę. Kiedyś to nastąpi. Cały świat bowiem dąży do wyeliminowania aut napędzanych silnikami na paliwo pochodzące z kopalni ropy, gazu. W tej tendencji ku rezygnacji z paliw kopalnych, niebagatelne znaczenie zdobywa Polska, w tym Pomorze z Gdańskiem. Tak się dzieje dzięki szwedzkiej spółce Northvolt, która w 2018 roku jesienią uruchomiła w Gdańsku swą fabrykę magazynów energii elektrycznej czyli baterii.

Fot. Kazimierz Netka.

Jakie to ma znaczenie dla Polski, Pomorza, Gdańska? Co będzie dalej? Prawie każdy chciałby wiedzieć. Dlatego, z radością przyjęliśmy zaproszenie, które przekazała nam Anna Sobolewska – Communications Manager w Northvolt Poland Sp. z o.o.:

W związku z kontynuacją inwestycji Northvolt w Gdańsku oraz wizytą prezesa spółki, Petera Carlssona, chcielibyśmy zaprosić na debatę z udziałem Prezydent Gdańska, Marszałka Województwa oraz prezesów Northvolt. Northvolt to firma stworzona w 2016 roku w Szwecji przez byłego wiceprezesa Tesli, Petera Carlssona, której misją jest budowa najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu. W tym roku spółka, razem z premierem Mateuszem Morawieckim oraz polskim rządem, ogłosiła budowę zakładu produkcyjnego w Gdańsku za 200 milionów dolarów, w którym będą powstawały systemy bateryjne do wykorzystania w przemyśle (m.in. w koparkach) oraz magazyny energii.

Debata oraz zwiedzanie fabryki Northvolt przy ul. Elbląskiej odbyły się 18 maja 2021 roku. Oto, o czym rozmawiano: Co firma Northvolt będzie robiła w Gdańsku?; Czy korzystanie z pojazdów elektrycznych ma szanse wkrótce stać się codziennością mieszkańców Gdańska? Czego prezes Northvolt nauczył się od Elona Muska, będąc wiceprezesem Tesli i jak wykorzystuje to w Northvolt? W jaki sposób napływające do miasta inwestycje wpływają na standard życia mieszkańców? Co dzieje się w naszym regionie w temacie ograniczenia emisji dwutlenku węgla?

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

W debacie uczestniczyli i dzielili się wiedzą z uczestnikami – słuchaczami m.in.: Mikołaj Trunin – Zastępca Dyrektora Invest in Pomerania; Piotr Ciechowicz – Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza; Peter Carlsson – Prezes Zarządu Northvolt; Robert Chryc-Gawrychowski – Prezes Northvolt Poland; Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego; Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Gdańska;  Adam Drewniany – Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Northvolt Poland oraz współtwórca tej spółki.

O szczegółach dotyczących spotkania poinformowała nas Anna Sobolewska – Communications Manager w Northvolt Poland Sp. z o.o.:

Inwestycje w rozwijające się branże mają fundamentalne znaczenie dla Pomorza

We wtorek, 18 maja 2021 roku, odbyła się debata na temat wpływu inwestycji Northvolt na rozwój miasta i regionu, w której udział wzięli Mieczysław Struk, marszałek Województwa Pomorskiego, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, oraz Peter Carlsson i Robert Chryc-Gawrychowski z Northvolt.

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

Moderatorem dyskusji był Piotr Ciechowicz, Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza.

W trakcie spotkania przedstawiona została inwestycja firmy Northvolt, która wybuduje w Gdańsku największy w Europie zakład produkujący systemy systemy magazynowania energii. Inwestycja o wartości 200 milionów dolarów zapewni 500 miejsc pracy.

Northvolt to firma stworzona w 2016 roku w Szwecji przez byłego wiceprezesa Tesli, Petera Carlssona, której misją jest budowa najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu.

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

„Wiemy, że konieczne jest zminimalizowanie śladu węglowego o 80%, co oznacza dogłębną transformację energetyczną. W związku z tym musimy się skupić na odnawialnych źródłach energii oraz elektromobilności.” – powiedział Peter Carlsson, prezes Northvolt.

Działalność firmy polega na dostarczeniu produktów umożliwiających transformację energetyczną oraz przejście z silników spalinowych na elektryczne.

„W Polsce udało nam się znaleźć utalentowanych i zaangażowanych pracowników. Aktualnie zatrudniamy w Gdańsku prawie 150 osób, ale planujemy osiągnąć zatrudnienie na poziomie 500 osób w 18 miesięcy” – dodał prezes Carlsson.

Do tej pory Northvolt otrzymał zamówienia od swoich klientów o wartości około 30 miliardów dolarów. Część z nich będzie realizowana w zakładzie w Polsce, już dzisiaj dysponującym kontraktami, których realizacja wykorzysta 90% mocy produkcyjnych fabryki.

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

„Dla Gdańska kluczowe jest, aby przyciągać inwestorów oferujących zróżnicowane miejsca pracy. Northvolt stworzy również centrum badawczo-rozwojowe, w którym zatrudnieni będą specjaliści. Cieszymy się z każdej inwestycji, ale z tej w sposób szczególny, ponieważ stworzy około 500 miejsc pracy i wartość dodaną dla przyszłości Gdańska, Polski i całej Europy.” – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Debata była okazją do poruszenia tematów związanych z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla w regionie.

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

„37% środków europejskich jest przeznaczona na zielony ład, w tym termomodernizację, Odnawialne Źródła Energii (OZE), przejście na elektromobilność. Na Pomorzu chcemy być liderem w zakresie OZE i już teraz połowa wykorzystywanej energii pochodzi właśnie z tych źródeł. Stawiamy na farmy wiatrowe i przemysł związanych z energetyką wiatrową. Chcemy również skupić się transporcie szynowym o napędzie elektrycznym.” – mówił Mieczysław Struk, marszałek Województwa Pomorskiego.

„Ważne w naszej działalności jest, że w ramach Northvolt tworzymy zamknięty obieg, polegający na produkcji ogniw w Szwecji, które następnie wykorzystujemy przy budowie systemów bateryjnych w Polsce. Zużyte lub uszkodzone moduły bateryjne będą poddawane recyklingowi w zakładzie w Szwecji, a odzyskany materiał wykorzystamy przy produkcji ogniw. Do 2030 roku chcielibyśmy, aby 50 % wykorzystywanego materiału pochodziło właśnie z recyklingu – mówi Robert Chryc-Gawrychowski, prezes Northvolt Poland.

Istotnym partnerem Northvolt jest grupa Volkswagen, dla której Northvolt w Szwecji zrealizuje zamówienie o wartości 14 miliardów dolarów do 2030 roku.

Ze względu na jasny kierunek koncernów motoryzacyjnych stawiających na rozbudowę gamy aut elektrycznych w swoim portfolio oraz stopniowe rezygnowanie z silników spalinowych, zapotrzebowanie na systemy bateryjne rośnie niezwykle dynamicznie. Taką tendencję wskazuje też raport Invest in Pomerania, którego premiera odbyła się w trakcie wydarzenia. Z raportem można zapoznać się pod tym linkiem.

Na zdjęciu: Emand Zand, Peter Carlsson, Aleksandra Dulkiewicz, Robert Chryc-Gawrychowski, Adam Drewniany. Fot. z Archiwum Northvolt Poland

Po debacie odbyło się zwiedzanie fabryki Northvolt, która od października 2018 roku funkcjonuje w tymczasowej lokalizacji przy ulicy Elbląskiej w Gdańsku – poinformowała Anna Sobolewska – Communications Manager w Northvolt Poland Sp. z o.o..

O Northvolt

Northvolt to europejski dostawca wysokiej jakości ogniw i systemów bateryjnych, wytwarzanych w sposób zrównoważony dla środowiska. Firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu, aby zapewnić europejską transformacji ku zdekarbonizowanej przyszłości. Northvolt zatrudnia ponad 1100 pracowników 76 różnych narodowości w swoich lokalizacjach w Szwecji, Niemczech i Polsce. Do partnerów biznesowych i klientów Northvolt należą m.in. ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vatenfall, Vestas i Volkswagen Group.

Od 2018 firma funkcjonuje w Polsce pod nazwą Northvolt Poland Sp. z o.o. Spółka została zawiązana, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kompletne systemy bateryjne. W zakładzie w Gdańsku produkuje systemy magazynowania energii oraz moduły bateryjne zastępujące silniki spalinowe w maszynach wykorzystywanych w przemyśle. Obecnie firma Northvolt Poland planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, inwestując w Gdańsku 200 milionów dolarów w budowę wysoce zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego o powierzchni 50 tysięcy metrów kwadratowych – poinformowała Anna Sobolewska – Communications Manager w Northvolt Poland.

Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tym wydarzeniu. Przedstawiamy dodatkowe informacje:

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

Podczas spotkania 18 maja 2021 roku rozmawiano również o tym, jak w transformacji gospodarki zaznaczy się obecność Northvolt w Pomorskiem. Jakie to ma znaczenie dla redukcji gazów cieplarnianych i wspierania odnawialnych źródeł energii, a także ich wykorzystania. Jaki to będzie miało wpływ na transformację czyli przemianę transportu ze spalinowego na elektryczny. Zarówno OZE jak i transport wiążą się z podstawowym problemem: magazynowania energii. Bez skutecznych, pojemnych magazynów elektryczności, czy innych postaci energii, czystej energii, stawianie na transport i OZE wiele nam nie da. Zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie wzrastać. Do 2030 roku ma ono być wyższe 14 razy niż teraz. Sektor produkcji baterii, czyli magazynów prądu, rośnie. Polska jest jednym z liderów pod tym względem w Europie. Będziemy się umacniać, właśnie dzięki takim inwestycjom jak Northvolt Poland. Wartość eksportu baterii wynosi 4 miliardy euro to jest dwa razy więcej niż w 2019 roku, Za tym stoją bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce, w tym na Pomorzu.

Na inwestycje w Pomorskiem mają wpływ władze państwowe, ale też samorządowe, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i Urząd Miejski w Gdańsku. Warto nadmienić, że to, iż Northvolt wybrał Polskę, Pomorze, Gdańsk na miejsce swej działalności produkcyjnej, zawdzięczamy Adamowi Drewnianemu – obecnie Wiceprzewodniczącemu Rady Nadzorczej Northvolt Poland

A czym jest Northvolt? Jakie jest jego DNA, czyli pochodzenie i istota? Jak sobie dał radę w czasie pandemii.

Fot. Kazimierz Netka

Fabryka baterii w Gdańsku została otwarta w październiku 2018 roku, czyli około półtora roku przed pandemią. Okazuje się, że covid przyśpiesza transformacje – to jedno ze spostrzeżeń dotyczących przemian na rynku pojazdów i nie tylko.

W Europie Northvolt zaistniał około 5 lat temu, w Szwecji. Transport pojazdami z silnikami spalinowymi ma udział około 80 procent w śladzie węglowym pozostawianym przez przewozy. To wymusza transformację w przemyśle samochodowym spalinowym i przejście na zasilanie elektryczne oraz magazynowanie energii. Northvolt rozwija w Europie ten nowoczesny przemysł produkcji magazynów elektryczności i konkuruje pod tym względem z azjatyckimi producentami. Wartość zamówień złożonych w Northvolt jest olbrzymia. W ciągu 10 lat Northvolt zamierza sprostać zapotrzebowaniom na baterie w Europie. Gdańsk, czyli Polska, odegra w tym niebagatelną rolę.

Teraz w fabryce Northvolt Poland w Gdańsku pracuje około 150 osób. W ciągu 18 miesięcy zatrudnienie ma się zwiększyć do 500 osób. Tak się stanie, gdy Northvolt Poland wybuduje własną fabrykę. Teraz znajduje się ona w dzierżawionych halach, przy ul. Elbląskiej. Dzierżawa kończy się w 2024 roku,

Na ilustracji: Wizualizacja przyszłej fabryki w Gdańsku. Źródło: Archiwum Northvolt Poland

Nowa fabryka ma być gotowa w 2023 roku, przy ul. Sucharskiego – ul. Andruszkiewicza, niedaleko biurowca Koga – w którym znajduje się jedno z biur Northvolt Poland.

Osiedlenie się koncernu Northvolt w Gdańsku, to przykład dobrego efektu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) w Polsce.

Fot. Kazimierz Netka.

Kluczowe jest partnerstwo w tym zakresie i dobre przygotowanie. Gdyby nie inwestycje w sektor publiczny, nie byłoby chętnych obcokrajowców na lokowanie swego kapitału w Polsce. W Gdańsku inwestycje przyciągające zagraniczny kapitał to np. Pomorska Kolej Metropolitalna, tunel pod Martwą Wisłą, inwestowanie w port lotniczy, rozbudowa portu morskiego. Bez tych inwestycji nie można by do Pomorza dojechać, dolecieć, dopłynąć tak efektywnie jak teraz. Trzeba szukać alternatywnych źródeł energii.

W Gdańsku znacząco rozwija się sieć dla samochodów z silnikami elektrycznymi ładowanymi. Miasto wspólnie z Energa Operator – spółką państwową, buduje stacje ładowania. Niebawem będzie ich w mieście aż 138. Razem z Energą odbywa się dystrybucja hulajnóg elektrycznych.

Fot. Kazimierz Netka.

W Pomorskiem 50 procent wytarzanej elektryczności pochodzi ze źródeł odnawialnych. Jak zapewnił marszałek Mieczysław Struk, władze województwa pomorskiego zrobią wszystko, by pomóc firmie Northvolt w umacnianiu się w Polsce. Pan marszałek zadeklarował zaangażowanie się finansowe regionu w tym zakresie, przez np. Agencję Rozwoju Pomorza czy przez pomorskie fundusze pożyczkowe. Pomorskie stawia na farmy wiatrowe, na morzu, na tzw offshore. W planach jest też budowa pociągów wodorowych, mających kursować w regionach wrażliwych, np. na Półwyspie Helskim.

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

Northvolt jest fabryką, na której powinniśmy się wzorować. W tym koncernie funkcjonowanie zakładów odbywa się od produkcji do recyklingu. Northvolt Poland skupia się na produkowaniu systemów magazynowania energii, baterii do aplikacji przemysłowych, np. dla maszyn pracujących w kopalniach. Niektóre urządzenia zrobione przez pracowników Northvolt Poland funkcjonują nawet ponad kilometr pod ziemią.

Fot. Kazimierz Netka.

Wkrótce zacznie się produkcja baterii do samochodów. Niewykluczone, że Northvolt zacznie wytwarzać magazyny energii również dla potrzeb domów jednorodzinnych.

Ogniwa powstają w Szwecji i stamtąd dostarczane są do Gdańska, gdzie odbywa się końcowy etap produkcji. Największa fabryka położona jest daleko, na północy Szwecji, około 250 km na południe do Koła Podbiegunowego Północnego. Dlaczego? Bo tam jest tania energia. Na wyprodukowanie ogniwa o wydajności 1 kWh potrzeba energii w ilości 60 kWh. Na północy Szwecji prąd jest tani, bo zrobiony w elektrowniach wodnych albo w wiatrakach.

Fot. z Archiwum Northvolt Poland

W Gdańsku planowane jest utworzenie dużego działu badawczo – rozwojowego (B+R) Northvolt Poland. Już teraz w takim dziale pracuje kilkanaście osób w Gdańsku. Northvolt planuje zainwestować w Gdańsku około 200 mln dolarów.

Podczas wizyty w fabryce Northvolt Poland staraliśmy się dociec, czy ludzkość nauczy się kiedyś chwytać błyskawice, magazynować prąd z wyładowań atmosferycznych i czy to się opłaci. To na razie mało prawdopodobne. Jednak, Elon Musk takie niemożliwe działania podejmuje i kończą się one sukcesem.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *