Źródło powyższej ilustracji: Greenway Infrastructure Poland.
Greenway: startuje budowa największej w Polsce sieci ładowania aut elektrycznych.
Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Greenway Infrastructure Poland zostały już zainstalowane w Bielsku-Białej, Rzeszowie oraz Poznaniu. Greenway Infrastructure Poland – operator powstającej sieci już podpisał umowy na dostawę ładowarek dla wszystkich 75 punktów realizowanych w ramach obecnej fazy projektu – informują Alina Geniusz-Siuchnińska – partner w inn|tu oraz Edyta Szczęśniak – PR Manager Greenway Polska, w swym komunikacie podając następujące wypowiedzi:
– Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz we Franowo Park w Poznaniu – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. – Zarządcy i właściciele tych lokalizacji uznali, że nasz program jest znakomitą okazją do otwarcia się na elektromobilność. Ich klienci mogą teraz zasilać auta z naszej sieci, co jest wygodne zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji.
Na zdjęciu: Prezes Rafał Czyżewski. Fot.: Z archiwum Greenway Infrastructure Poland
Stacje Greenway powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych czy restauracji oraz przy głównych drogach. Według tego klucza zostały wybrane lokalizacje wszystkich stacji. Właściwa lokalizacja powinna znajdować się w takiej odległości, aby nawet samochód o niedużej baterii mógł przemieszczać się na długim dystansie. Lokalizacja musi też zapewniać kierowcy minimum komfortu podczas ładowania (kierowcy elektryków spędzają na ładowaniu min. 20 – 30 min.). Chodzi też o kwestie bezpieczeństwa, dostęp do internetu (ładowarki podłączone są do sieci) i, oczywiście, do sieci energetycznej.
Jak wygląda proces instalacyjny ładowarki?
O ile sama budowa przyłącza i instalacja ładowarki to kilka dni, to proces dokumentacyjny wymaga sporo cierpliwości.
– Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej – mówi Damian Gadzialski, dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland. – W dużej liczbie przypadków przyłączenia takie są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu. Kiedy nie mamy tej możliwości, występujemy o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Może to potrwać nawet 14 miesięcy.
Na zdjęciu: Dyrektor Damian Gadzialski. Fot.: Z archiwum Greenway Infrastructure Poland
Po określeniu sposobu przyłączenia przygotowywany jest projekt, określający gdzie dokładnie będzie posadowiona stacja i jaki będzie przebieg przyłącza. Po przejściu odpowiedniej procedury administracyjnej kolejne działania następują już szybko. Położenie kabla w wykopie lub instalacja w obiekcie zajmuje 1-2 dni, zależnie od skomplikowania terenu. Na koniec – posadowienie ładowarki, konfiguracja oraz testy. I gotowe!
Do końca października powstanie w sumie 16 stacji. Greenway Infrastructure Poland już podpisał umowy na dostawę 75 stacji ładowania. Do 2020 roku powstanie blisko 200 ładowarek.
Warto nadmienić, że z zainstalowanej w grudniu ub. r. stacji testowej w Galerii Mokotów do tej pory korzystano ponad 2.100 razy.
Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro – wynika z inforamcji, które przekazały nam Alina Geniusz-Siuchnińska – Partner w inn|tu oraz Edyta Szczęśniak – PR Manager Greenway Polska.
Greenway Infrastructure Poland sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności. Obecnie realizowana sieć ładowania jest finansowana ze środków unijnych, w ramach instrumentu Łącząc Europę. Spółka planuje także rozwój sieci wraz z zainteresowanymi partnerami. Oprócz usług ładowania, firma świadczyć będzie także usługę zarządzania infrastrukturą ładowania na zlecenie innych podmiotów.
(K.N.)