Polska, w tym Pomorze i Gdańsk ma coraz większe znaczenie dla sieci transportowej w Europie i Azji. Nowy Jedwabny Szlak, kolejowy, od 21 listopada, ma swą metę w Gdańsku. Powitano Euro China Train (ETC) – pierwszy transkontynentalny pociąg, jadący z miasta Xi’an w Chinach, przez Małaszewicze do Gdańska.

Fot. Kazimierz Netka

Pociągi bezpośrednio z Chin do Gdańska, z kontenerami, w ciągu 10 – 12 dni. 

Morski Port Gdańsk uzyskał bezpośrednie kolejowe połączenie towarowe z Dalekim Wschodem. Pierwszy bezpośredni pociąg wjechał na bocznicę Deepwater Container Terminal DCT), przy ul. Kontenerowej 7 w Gdańsku, około godziny 11, w dniu 21 listopada 2019 roku.

W gronie zaproszonych na uroczystość z tej okazji, byli m.in.: Pani Mira Sun – Ambasador Republiki Korei w Polsce; Władimir Czuszew – ambasador Republiki Białoruś w Polsce; Margułan Baimukhan – ambasador Kazachstanu w Polsce.

Ceremonię powitania zacnych gości poprowadził oraz kierował uroczystością prowadził Marcin Kamola, przedstawiciel DCT Gdańsk SA. Świadkami tego bardzo ważnego wydarzenia byli dyplomaci, prezesi przedsiębiorstw zaangażowanych w obrót towarowy Azji z Europą przede wszystkim – twórcy tego połączenia: Spółka Adampol, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oraz Deepwater Containter Terminal, czyli DCT Gdańsk – gospodarz owego euroazjatyckiego wydarzenia – przyjazdu pierwszego bezpośredniego pociągu z kontenerami, z Chin przez różne kraje z azjatyckie i europejskie – do Polski, do Gdańska. To odnowienie dawnego Jedwabnego Szlaku, tylko o nieco zmienionej trasie.

Za owo dokonanie podziękował Grzegorz Witkowski – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, kierując swe słowa m.in. do Camerona Thorpe Prezesa Terminalu Kontenerowego DCT Gdańsk, a także do ambasadorów: Republiki Korei, Białorusi, Kazachstanu.

Pan minister podkreślił, że bez tych osób nie byłoby takiego sukcesu. A sukces polega na tym, ze duży wolumen towarów udało się przesunąć z innych kierunków w Europie, do Gdańska. Dzięki Łukaszowi Greinke i całemu Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk zbudowaliśmy coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe – podkreślił Grzegorz Witkowski – wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Gdański Eksploatacja jeszcze kilka lat temu porastał trawą – dodał. Nowe połączenie kolejowe jest najbardziej widocznym znakiem naszych dobrych stosunków gospodarczych z Dalekim Wschodem, nie tylko z Chinami, ale też między innymi z Koreą, z Singapurem. To święto dla polskiej gospodarki.

Pani Ambasador Korei, Mira Sun, mówiąc o coraz silniejszych powiązaniach gospodarczych między Koreą i Polską przypomniała spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z prezydentem Korei Południowej Mun Dze Inem. Rozmowy obydwu szefów państw odbyły się we wrześniu, w Nowym Jorku.

Przemówienie Pana Chanjul Park – prezesa Glovis Europe GmbH

Zależy nam na tym, by Polska przestała być krajem tranzytowym – mówił Łukasz Greinke – prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Chodzi o to, by pociągi, przejeżdżające ze wschodu na zachód przez Polskę zatrzymać w naszym kraju i by nasze porty obsługiwały ładunki, które teraz trafiają do portów na zachodzie Europy, np. w Duisburgu. Podróż takich pociągów z Dalekiego Wschodu, obsługiwanych w Polsce, trwałaby 5 dni krócej.

Uruchomienie połączenia kolejowego, bezpośredniego, z Chin do Gdańska, byłoby niemożliwe, bez udziału Deepwater Container Terminal. To bardzo ekscytujące dla nas – mówił Cameron Thorpe – prezesa Terminalu Kontenerowego DCT Gdańsk.

Dzięki połączeniom Chiny – Polska i Chiny Europa obroty towarowe między tymi regionami w ciągu 10 lat wzrosły stukrotnie – wynikało z wypowiedzi Pani Eleny Łukanowej – prezesa zarządu spółki Adampol S.A. Pani prezes podkreśliła też, że osiągniecie takiego sukcesu byłoby niemożliwe bez zaangażowania wielu polityków.

Spółka Adampol S.A. ma olbrzymie zasługi w tworzeniu współczesnego, kolejowego, Jedwabnego Szlaku między Chinami i Polską między Chinami i Europą. To duża rola w tym jest Adama Byglewskiego – założyciela (7 grudnia 1990 roku, czyli prawie 30 lat temu) i wiceprezesa Adampol S.A. Pan prezes Adam Byglewski podkreślił, że to dzięki wsparciu, jakiego udzielał Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

O korzyściach płynących z nowego połączenia Gdańsk – Daleki Wschód mówił Łukasz Szutenberg – dyrektor ds. rozwoju biznesu w spółce Adampol. Podkreślił, że warto uruchomić także pociągi typu ro – ro z Dalekiego Wschodu do Gdańska, co co zostało poparte oklaskami zgromadzonych na uroczystości.

Uroczyste powitanie pociągu Euro China Train

Oto komunikat, który przekazała nam Katarzyna Frankiewicz – Communication Specialist w Deepwater Container Terminal (DCT) Gdańsk:

Pierwszy regularny serwis kolejowy łączący Chiny z Gdańskiem

Jest nam niezmiernie milo poinformować, iż 21 listopada 2019 w DCT Gdańsk odbyła się inauguracja pierwszego stałego połączenia kolejowego Euro China Train, który regularnie przyjeżdżać będzie z Xi’an w Chinach poprzez terminal lądowy Adampol Małaszewicze do morskiego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.

To nowe połączenie intermodalne ETC jest efektem współpracy ZMPG, terminalu kontenerowego DCT Gdańsk oraz firmy Adampol, która jest organizatorem przewozu.

Czas przejazdu kolejowego towarów z Chin do Gdańska wyniósł 12 dni, a możliwe jest skrócenie tranzytu nawet do 10 dni. Kolejny pociąg z Chin planowany jest na grudzień, a regularne transporty cotygodniowe na tej trasie rusza już od stycznia 2020.

„Od 2010 roku DCT Gdańsk obsługuje bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem, umożliwiając Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego; między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Azją. Dziś jesteśmy świadkami uruchomienia stałego połączenia kolejowego między Chinami a Gdańskiem i cieszymy się, że możemy być częścią tego serwisu. To wartość dodana dla portu, rozszerzony wachlarz możliwości dla klientów. To dowód, że transport morski oraz lądowy mogą rozwijać się i współistnieć w harmonii, umacniając tym samym pozycję Portu Gdańsk i terminalu DCT jako Północnej Bramy dla najszybciej rozwijającego się regionu w Europie.” – komentuje Cameron Thorpe, Prezes Zarządu DCT Gdańsk.

„Firma Adampol ma już wieloletnie doświadczenie w przeładunkach pociągów z Chin na swoim terminalu na granicy polsko-białoruskiej. Każdego dnia przez Małaszewicze przejeżdża 19 pociągów ze wszystkich najważniejszych chińskich terminali lądowych. Połączenie między terminalem lądowym Adampol Małaszewicze a terminalem morskim DCT Gdańsk otwiera wiele szlaków transportowych, które będą konkurencyjne w stosunku do istniejących, np. te prowadzące z Chin przez Hamburg i Duisburg do Wielkiej Brytanii czy Skandynawii mogą zostać zastąpione i w rezultacie przyspieszone aż do 5 dni. Alternatywne szlaki transportowe, które tworzy jeszcze bardziej umocni pozycję portu Gdańsk w Europie.” – dodaje Elena Łukanowa, Prezes Zarządu Adampol S.A.

„Nowe połączenie kolejowe z Chin bezpośrednio do Portu Gdańsk jest alternatywą dla portów zachodnioeuropejskich, która znacząco skraca czas dostawy kontenerów na rynki Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Widzimy w tym szansę na wykorzystanie naszej mocno rozwiniętej siatki połączeń i infrastruktury przeładunkowej – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., obecny na wydarzeniu. „Dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie przyśpieszyć transport towarów z Chin nawet o 5 dni. Należy pamiętać również o mniejszej ilości operacji na kontenerze, co przekłada się na mniejsze koszty. Od dziś Port Gdańsk może zaoferować szybszą, tańszą i konkurencyjną wobec obecnie funkcjonujących rozwiązań usługę.”

Interesujące fakty:

Połączenie na trasie Xi’an – Małaszewicze nazwane jest Euro China Train – czas przejazdu – 9 – 10 dni. Połączenie na trasie Małaszewicze – Gdańsk nazwane jest Baltic Train – czas przejazdu – 1 – 2 dni – poinformowała Katarzyna Frankiewicz – Communication Specialist w Deepwater Container Terminal (DCT) Gdańsk.

O DCT Gdańsk – Północnej Bramie dla Najszybciej Rozwijającego się Regionu w Europie:

DCT Gdańsk umożliwia Polsce połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego; między Europą a Azją. Zapewnia również sprawną wymianę handlową produktów naszego regionu z Chinami, przy jednoczesnej redukcji kosztów, bardziej konkurencyjnych terminach dostaw oraz niższej emisji dwutlenku węgla w przeliczeniu na jeden kontener w stosunku do innych portów.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji, Białorusi oraz Zachodniej Ukrainy.

W 2018 r. terminal DCT Gdańsk przeładował prawie 1.9 mln TEU, regularnie obsługując zawinięcia największych kontenerowych statków na świecie. DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim zdolnym do obsługi statków o tej wielkości. W 2019 roku, przeładunki w DCT Gdańsk przekroczą 2.0 mln TEU.

Oprócz bezustannego rozwoju i inwestycji w infrastrukturę terminalową oraz nowoczesny sprzęt przeładunkowy, DCT Gdańsk jest również aktywnie zaangażowane w działania przejawiające dbałość o środowisko oraz społeczność lokalną, dostrzegając w nich fundament zrównoważonego rozwoju społeczno-ekonomicznego.

DCT jest członkiem Grupy PSA, która dzieli udziały z powołanym z ramienia Skarbu Państwa, Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) oraz australijskim funduszem inwestycyjnym IFM.

 O Adampol S.A.:

Od ponad dwudziestu lat Adampol prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego i krajowego transportu samochodów osobowych, dostawczych i półciężarowych. Firma posiada do dyspozycji kilka tysięcy autotransporterów oraz kilkaset specjalistycznych wagonów.

Własne warsztaty naprawcze, place przeładunkowe oraz doświadczona kadra – wszystko to umożliwia kompleksową realizację wszelkich, nawet nietypowych usług transportowych, Oparte na najwyższych europejskich standardach systemy jakości gwarantują sprawne zarządzanie oraz możliwość zaproponowania najlepszych rozwiązań, które sprostają potrzebom i oczekiwaniom każdego Klienta.

Aby móc na bieżąco śledzić pozycję pojazdów, Adampol monitoruje przewożone auta za pomocą VIN kodów, zaś wszystkie autotransportery wyposażone są w telefony komórkowe oraz system monitorowania satelitarnego GPS. Zapewnia to bezpieczeństwo oraz usługi na najwyższym poziomie.

Grupa Chińska to dedykowany zespół roboczo-projektowy, składający się z kilkunastu osób z różnych departamentów firmy ADAMPOL S.A. Głównymi zadaniami są rozwój kompetencji i możliwości firmy w tworzeniu rozwiązań logistycznych i spedycji drogowej, kolejowej oraz morskiej w środowisku rynku Dalekowschodniego oraz wykorzystania inicjatywy One Belt One Road. Wszystkie wdrażane projekty logistyczne i produkty są tworzone pod marką i oznaczane logiem ECT, który w ostatnim czasie zyskuje na rozpoznawalności.

O ZMPG SA:

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest jedynym podmiotem zarządzającym portem w Gdańsku – portem o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Potwierdza to znaczenie portu, kontynuację stałej i konsekwentnej polityki rządu w odniesieniu do największych portów w Polsce.

Oto zakres działalności Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA: zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową; prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu; budowa, rozbudowa, utrzymanie i modernizacja infrastruktury portowej; pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu; świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej, w szczególności zapewnienie: ochrony przeciwpożarowej od strony wody zarządzanych obiektów i terenów, ochrony przeciwpożarowej od strony wody statków i innych obiektów pływających znajdujących się na wodach portu, redy lub kotwicowiska portu; zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania – poinformowała Katarzyna Frankiewicz – Communication Specialist w Deepwater Container Terminal (DCT) Gdańsk.

Tekst i zdjęcia: Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.