Pomorski biznes turystyczny rośnie w siłę. Takie wrażenie dają wypowiedzi uczestników spotkania zorganizowanego przez Oddział Pomorski Polskiej Izby Turystyki. Pomorska branża wypoczynku i podróży, czasu wolnego, zamierza sięgać po mało wykorzystywane dotychczas zasoby, chce ożywić unikatowe atuty regionu

Fot. Kazimierz Netka.

Przedsiębiorcy jednoczą swe siły, by skutecznie stawiać czoła różnym zagrożeniom, jak pandemie czy wojny

Mało który obszar w Polsce jest tak bogaty w atrakcje, jak województwo pomorskie. Po pierwsze, wyróżnia się on, ów pomorski region, dużym bogactwem kultur. Po drugie – jest tu rozmaitość etniczna. W Pomorskiem żyją na przykład Borowiacy, Kaszubi, Kociewiacy, Krajniacy, Kresowianie – ekspatrianci, Powiślanie, Słowińcy, Żuławianie oraz przedstawiciele narodowości z różnych regionów świata i państw, jak np. Arabowie, Skandynawowie, Ukraińcy, Żydzi oraz wielu innych. W Pomorskiem są też unikatowe na skalę światową zabytki, np. znajdująca się w Pelplinie na Kociewiu Biblia Gutenberga, wyprodukowana w drukarni Johanna Gutenberga w XV wieku, będąca jedną z pierwszych ksiąg drukowanych w Europie.

Nowe obiekty to na przykład Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną czy otwarte około dwa tygodnie temu Kociewskie Centrum Kultury w Pelplinie, na terenie Kurii Biskupiej Diecezji Pelplińskiej. Z takimi zasobami można turystykę rozwijać, a zwłaszcza ma to ogromne znaczenie dla turystyki całorocznej. Na lato mamy bowiem i plaże, i wodę, bo Pomorskie posiada szeroki dostęp do Bałtyku.

Fot. Kazimierz Netka.

Właśnie około 300 metrów od plaż na pograniczu Gdańska Jelitkowa i Sopotu, spotkali się przedstawiciel biznesu i administracji turystyki, przybywszy na spotkanie zorganizowane przez Odział Pomorski Polskiej Izby Turystyki. W śród gości był m.in. Paweł Niewiadomski – prezes Polskiej Izby Turystyki. Gościny i wspaniałego poczęstunku około 30 uczestnikom wydarzenia udzielił Stanisław Wilgocki – dyrektor generalny Hotelu Mercure Gdańsk Posejdon i dyrektor regionalny IGHP – Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w woj. pomorskim, wykładowca w Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa. Spotkanie prowadził Maciej Wójcik – prezes Oddziału Pomorskiego Polskiej Izby Turystyki, właściciel dwóch firm: Tarifa oraz Event.UI. O gości dbała też Aleksandra Marzec.

Fot. Kazimierz Netka.

– Dziękuję żeście państwo wybrali ten skromny hotel – mówił, witając przybyłych, Stanisław Wilgocki – dyrektor generalny Hotelu Mercure Gdańsk Posejdon i dyrektor regionalny IGHP – Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego w woj. pomorskim. – Postarałem się dobrać menu takie trochę świąteczne, żeby było tak troszkę uroczyściej. Podaliśmy na początek łososia marynowanego. Jest to specjalność naszego szefa kuchni. Surowy łosoś, zanim się go poda, leży 32 godziny w zalewie cytrynowej z 5 różnymi składnikami. Jak widzicie jest inny kolor, inny smak. Taka zakąska cieszy się dużym powodzeniem. I zapraszamy do szerokiego bufetu.

Korzystając z tej sytuacji, że jestem przy głosie, to życzę wszystkiego dobrego z okazji świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, dużo zdrowia, szczęścia, bogatego gwiazdora życzę państwu – powiedział prezes Stanisław Wilgocki.

Fot. Kazimierz Netka.

– Chciałem podziękować Ani Ćwigoń-Słomkowskiej za przygotowanie tego wydarzenia i Oli Marzec. Ania jest członkinią zarządu – wiceprezesem Polskiej Izby Turystyki Oddziału Pomorskiego. Ola tutaj jest asystentką biura czyli robi te wszystkie rzeczy, na które nikt inny nie ma czasu – mówił Maciej Wójcik – prezes Oddziału Pomorskiego Polskiej Izby Turystyki. – Chcę przedstawić pokrótce to, co się u nas działo, jak wyglądał 2022 rok, jak znaleźliśmy się po kowidzie, rozpoczęliśmy wojną!.

Generalnie, założeniem PIT jest organizacja szkoleń, spotkań międzybranżowych, nie tylko turystycznych i współpraca między organizacjami jako oddział regionalny – z organizacjami lokalnymi. Szkolenia, które udało się nam zrealizować to z obsługi klienta, z promocji w internecie i szkolenie z różnic pokoleniowych. Celem było zorganizowanie spotkań kwartalnych. Udało się, zrobiliśmy spotkanie w Ustce, dzięki uprzejmości hotelu Jantar i Anny Ćwigoń; spotkanie w Krynic, dzięki uprzejmości Anety Bakalarskiej i Grzegorza Lwa; w Sopocie, u naszego nowego członka: Sopockiego Klubu Żeglarskiego i networking branży turystycznej – ostatnie spotkanie wspólnie z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną, Izbą Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego i z Sopocką Organizacją Turystyczną. To, co udało się jeszcze zrealizować w tym roku, to remont lokalu, z którego wszyscy członkowie mogą korzystać. Współpracujemy z Lokalnymi Organizacjami, z Departamentem Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną, z Gdańską Organizacją Turystyczną, z Sopocką Organizacją Turystyczną.

Fot. Kazimierz Netka.

Zostaliśmy również patronem kierunku turystyki na Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu, tutaj to dzięki doktorowi Remigiuszowi Dróżdżowi, który się mocno w to zaangażował.

Na najbliższy rok planujemy poprawę komunikacji wewnątrz Oddziału. Moim celem jest, żeby każdy dostawał informację. Aktualna strona internetowa ma przekazywać informacje, czyli newsletter dzięki firmie Event UI, będziemy automatycznie wysyłać newslettery. Ta baza będzie aktualizowana i państwo już niedługo będziecie w stanie samodzielnie aktualizować swoje dane, żeby dostawać informacje na bieżąco.

Szkolenia branżowe i spotkania, spotkania, ponieważ uważam, że największa wartością bycia w Polskiej Izbie Turystyki to są spotkania, rozmowy, poznawanie ludzi osobiście.

Działania na 2023 rok, to tu będę wdzięczny za wszelkie sugestie i za jak największe zaangażowanie państwa do tego, żeby działać, ponieważ Izba to są ludzie, czyli jeżeli będziemy działać tylko na zasadzie: zarząd zrobi, to będzie to trudniejsze. Jeżeli każdy dołoży coś od siebie, doda informację, będzie nam zdecydowanie łatwiej działać w branży turystycznej, która jest bardzo specyficzna i albo się tę branżę kocha albo się ją nienawidzi. Więc jak się kocha, to warto w tym być.

Na przyszły rok założyliśmy sobie współpracę z mediami, żeby mówić jednym głosem jako branża turystyczna, żeby było jak najmniej dezinformacji. I rzecz, która mam nadzieję, że też nam się uda: grupy zakupowe. Negocjujemy teraz z telefonią komórkową, żeby uzyskać jak najlepsze stawki. Czasy są takie, że trzeba dbać o środki i im lepiej uda się nam wynegocjować ofertę, tym będzie łatwiej. To mają być wartości, dzięki którym państwo nie tylko wizerunkowo, ale też będziecie czuli, że warto być w Polskiej Izbie Turystyki.

A propos komunikacji: założyliśmy swoją stronę również na platformie Event.UI; dzięki niej dużo łatwiej będzie się nam komunikować.

Mamy stronę internetową, na której przedstawione są podstawowe informacje, jeśli chodzi o Oddział Pomorski. Prośba, żeby Oli przekazać aktualne adresy stron internetowych, dziki temu będzie można podpiąć link do swojej strony.

Fot. Kazimierz Netka.

To, nad czym pracowaliśmy, żeby wszyscy wiedzieli co robimy, czyli nadchodzące wydarzenia i te, które się odbyły. W lutym będzie organizowany panel dyskusyjny Pomorskie Horyzonty Turystyki, Jest to drugi panel. Remigiusz angażuje się bardzo mocno żeby tę turystykę rozwijać i informacje, które też dostajemy na maila z innych organizacji, żeby byli państwo na bieżąco. W przyszłym roku też pojawi się dużo funduszy unijnych do wzięcia, więc będziemy się starać, współpracując z Agencją Rozwoju Pomorza, pokazywać tu informacje, które mogą się państwu przydać.

Wydarzenia, które się odbywały: ostatnio, przy współpracy IGHP, PROT, SOT mieliśmy szkolenie i wieczorne spotkanie, na którym wymienialiśmy się informacjami.

Mamy też lokal na ul. Podbielańskiej w Gdańsku; jest wyremontowany, można się umówić z klientem – zachęcał prezes Maciej Wójcik.

O działaniach Polskiej Izby Turystyki na poziomie ogólnopolskim mówił Paweł Niewiadomski – prezes zarządu głównego Polskiej Izby Turystyki:

Fot. Kazimierz Netka.

– Jeśli chodzi o działania Izby, mogę powiedzieć, że na bieżąco wszystkie problemy dotykające branżę są monitorowane przez Izbę. To między innymi kwestia zmiany ustawy dotyczącej sposobu prezentowania ofert w promocji. Na pewno państwo słyszeliście, że gdy będziecie na swych platformach eventowych podawali ceny promocyjne, to trzeba będzie jednocześnie poinformować o tym jaką najniższą cenę stosowaliście przez ostatnie 30 dni. Chodzi o to, by klientów nie wprowadzać w błąd.

Jak ten rynek turystyczny będzie wyglądał Z każdego kryzysu trzeba wydobyć silne, pozytywne strony. Wszystko się sprawdziło podczas kowidu. Jak ten rynek będzie wyglądał obecnie? Będzie ta eksplozja, jeśli chodzi o stronę popytową? Latem 2022 roku, a nie jak ktoś myślał już 2021 roku. Wszystkie te zdarzenia przewidzieliśmy. Nie przewidzieliśmy wojny, która ma bardzo duży negatywny wpływ w wielu obszarach na turystykę ale turystyka niezależnie do tego, czy był kowid, czy jest wojna, ona jest w stanie permanentnego kryzysu.

Z tym trzeba się po prostu liczyć; na ten kryzys być przygotowanym.

Jak widzę również po innych oddziałach, to jest branża, która zawsze potrafi wyjść z kryzysu i wyjść w stanie silniejszym i tego państwu życzę na 2023 rok, który jak dzisiaj rozmawialiśmy przy śniadaniu z panem dyrektorem, będzie rokiem trudnym ale udanym. Życzę państwu w nowym roku realizacji wszystkich planów zawodowych, dużo zdrowia, sukcesów prywatnych towarzyskich w ramach pomorskiej grupy, w ramach całej Izby, dużo mocnych kontraktów – powiedział Paweł Niewiadomski – prezes zarządu głównego Polskiej Izby Turystyki.

– Chciałbym jeszcze poprosić pana Adama Marynkiewicza – dyrektora w Agencji Rozwoju Pomorza, by powiedział, że warto współpracować, warto korzystać z programu ARP – zachęcał prezes Maciej Wójcik.

Fot. Kazimierz Netka.

– Zapewne państwo korzystacie z funduszy, które my posiadamy – powiedział Adam Marynkiewicz – zastępca dyrektora Działu Konsultingu i Rozliczeń ARP w Gdańsku. – Ostatnio zakończyliśmy realizację projektu doradczego Spektrum. Zapewne część z państwa skorzystała z tego projektu. Wiadomość jeszcze nieformalna, ale najprawdopodobniej na początku przyszłego roku będzie kolejna edycja tego projektu. Zapraszam na strony PIT bo tam będziemy się starali prezentować bieżące informacje na temat środków, z których państwo możecie skorzystać. Z moją szefową panią Agnieszką Pasztaleniec-Szczerkowską, dyrektor Dział Konsultingu i Rozliczeń ARP jesteśmy do państwa dyspozycji.

Wszystkim chciałem życzyć dużo zdrowia i sił na przyszły rok, bo przypuszczam, że z punktu widzenia waszego biznesu będzie jeszcze lepszy niż 2022 i oby taki był co najmniej. Życzę wysokich marż. Wysokie marże będą zmierzały w kierunku płynności.

– Ogromnie się cieszę, że mieliśmy okazję się spotkać, bo w po okresie pandemii wszyscy łakniemy tego by się spotykać. Ludzie są istotami stadnymi i lubią mieć kontakty osobiste. Nie da się uścisnąć, ucałować przez telefon – uzasadniał Bogdan Donke – wiceprezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej:

Fot. Kazimierz Netka.

I kontynuował swą wypowiedź:

– Mieliśmy okazję z panem prezesem Pawłem Niewiadomskim uczestniczyć przedwczoraj w X Gremium Ekspertów Turystyki – w spotkaniu praktyków z naukowcami. Odbywa się ono co półtora roku, co dwa lata. Teraz dziesiąte zostało zapoczątkowane przez Akademię Ekonomiczną w Poznaniu, przez profesora Gołębskiego, znanego z pewnością państwu z wielu podręczników w turystyce. Jest guru jeśli chodzi o turystykę od strony naukowej. Przyjechało ze 150 osób. Było szereg paneli dyskusyjnych; dotyczyło to również działalności samorządowej w turystyce. Jestem zwolennikiem: razem, wspólnie, można więcej. Spotkanie integracyjne, wymiana poglądów pokazanie tego co można jeszcze zrobić, w czym można sobie wzajemnie pomóc.

Branża turystyczna nie lubi się zrzeszać. Dlaczego tak jest? Szkoda, że naszych wieloletnich członków nie ma tutaj dzisiaj z nami, bo ich do końca nie znamy. Te spotkania to nawiązanie kontaktów, do wymiany handlowej. Są biura podróży, ludzie zajmujący się kształceniem, uczelnie, wymiana praktyk. Bardzo ważne jest aby połączyć teorię z praktyką, dlatego ile mogę współpracuję z Uniwersytetem Gdańskim na Wydziale Historii na kierunku historyczno – krajoznawczym.

Lukasz Magrian – dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej może powiedzieć. Jest też szefowa od przewodników turystycznych – Barbara Ząbczyk-Chmielewska.

Nasze Pomorze jest super, nie ma lepszego, tylko wysokich gór tu nie ma, a tak mamy wszystko. Na szczęście mamy bardzo dobre lotnisko, chyba najnowocześniejsze w Europie – stwierdził na zakończenie swe wypowiedzi Bogdan Donke – wiceprezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Na spotkaniu PIT obecna była również prof. Bogusława Piskorska – dyrektorka Zespołu Szkół Hotelarsko-Gastronomicznych w Gdyni. Uniwersytet Gdański reprezentowała także prof. dr hab. Magdalena Nowak – z Instytutu Historii Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Historii Europy Wschodniej Uniwersytetu Gdańskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

– Specjalizacją moją jest historia stosunków polsko – ukraińskich XIX i XX wieku – powiedziała profesor Magdalena Nowak. – Jestem też przewodnikiem turystycznym górskim pierwszej klasy i członkiem Studenckiego Koła Przewodników Turystycznych SKPT przy Oddziale Studenckim PTTK.

W związku z tym przypadł mi zaszczyt być koordynatorem kierunku krajoznawstwo i turystyka historyczna – studia I i II stopnia czyli licencjackie i magisterskie. Mamy też praktyki, kierujemy na nie studentów do państwa instytucji, do lokalnych izb turystycznych na różnym szczeblu. Zapraszam do kontaktu. Jest mi bardzo miło, że zostałam zaproszona – powiedziała pani profesor Magdalena Nowak.

Fot. Kazimierz Netka.

Zwieńczeniem spotkania było dzielenie się opłatkiem oraz losowanie upominków wśród obecnych na sali.

Fot. Kazimierz Netka.

Fundatorami byli właściciele hoteli, ośrodków jeździeckich, a także innych przedsiębiorstw branży przemysłu czasu wolnego, wypoczynku i podróży.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *