Pomorze Środkowe. Rozpoczynają się prace przy budowie odcinka drogi S6 Leśnice – Bożepole Wielkie. Koszt: 730 mln złotych. Czas realizacji zadania, którego wykonawcą się Budimex, wyniesie 38 miesięcy (bez okresów zimowych)

Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury.

Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, mająca po dwa pasy ruchu

Pomorze Środkowe to jeden z regionów Polski o najsłabszym systemie komunikacji drogowej. Jednocześnie, ta część kraju może znacząco się rozwinąć, m.in. przy obsłudze budowy farm morskich elektrowni wiatrowych. Duże szanse są dla portów morskich w Ustce i w Łebie. Trzeba zapewnić tym miastom dobre skomunikowanie z Trójmiastem i Szczecinem. Prace trwają. O szczegółach poinformował Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury:

29  lipca 2019 r. podpisane zostały dwie umowy: na projekt i budowę oraz na nadzór inwestorski dla najdłuższego odcinka trasy S6 w województwie pomorskim, Leśnice – Bożepole Wielkie. Dzięki tej inwestycji kierowcy zyskają możliwość szybszego przejazdu w kierunku Trójmiasta, a mieszkańcy Lęborka południową obwodnicę miasta.

– S6 to najważniejsza trasa dla Pomorza Środkowego. Dzięki niej mieszkańcy regionu zyskają bezpieczne i komfortowe połączenie z Trójmiastem. Nowa droga to także szansa na rozwój gospodarczy i poprawę warunków dla wzrostu ruchu turystycznego – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Pierwsza umowa przewiduje przygotowanie projektu, a następnie budowę 22-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnego postoju. Na trasie przewidziano budowę węzłów Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce oraz rozbudowę węzła Bożepole Wielkie. Dzięki budowie drogi ekspresowej przejazd tym odcinkiem S6 skróci się o połowę, poprawi się także bezpieczeństwo i komfort jazdy. Koszt prac budowlano-montażowych wyniesie 718,6 mln zł. Czas realizacji zadania, którego wykonawcą się Budimex,  to 38 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).

Druga podpisana umowa dotyczy pełnienia nadzoru inwestorskiego i została zawarta z firmą Lafrentz Polska. Jej koszt to 11,6 mln zł. Nadzór wspomaga inwestora w sprawnym prowadzeniu inwestycji. Jego rola polega na kontrolowaniu procesu projektowania, a następnie budowy. Po rozpoczęciu prac budowlanych, reprezentując inwestora na budowie, nadzór sprawdza i odbiera roboty budowlane, kontroluje zgodność realizacji budowy na podstawie przygotowanej dokumentacji, kontroluje rozliczenia budowy.

Dodatkowe środki z budżetu państwa

Postępowanie przetargowe obejmowało odcinek drogi ekspresowej S6, realizowany po decyzji rządu o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu państwa na budowę tej trasy.

W realizacji i przetargu

W województwie pomorskim w budowie są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. W tym roku podpisane zostały umowy na kolejnych pięć fragmentów trasy: dwie na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej – OMT (dwa zadania), na budowę II jezdni istniejącej obwodnicy Słupska, odcinek Skórowo – Leśnice oraz Bobrowniki – Skórowo. Razem na sześciu odcinkach w fazie projektowania jest 94,8 km nowych dróg ekspresowych (wraz z obwodnicą Żukowa klasy GP powstającą w ramach OMT). Na etapie przetargu jest odcinek S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrowników.

W województwie zachodniopomorskim podpisane zostały umowy na prace budowlane przy dokończeniu obwodnicy Koszalina i Sianowa (pomiędzy węzłami Koszalin Wschód a Sianowem) w ciągu trasy S6. Wcześniej natrafiono tam na niekorzystne warunki gruntowe, co wymusiło wprowadzenie zmian projektowych.

W III kw. 2021 r. ruszą przetargi na budowę odcinków od Koszalina do obwodnicy Słupska, dla których są już sporządzone projekty budowlane.

Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 r. – wynika z informacji, które przekazał nam Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Modernizacja trasy S6 ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla gospodarki. Przebudowa dróg i stworzenie bezkolizyjnych skrzyżowań oraz obwodnic, bardzo korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo ruchu. Trzeba jeszcze zapewnić bezkolizyjne skrzyżowania szos z linia kolejową Gdynia – Szczecin.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *