Port Gdańsk awansuje i szuka inwestora dla największego operatora do działań w Porcie Wewnętrznym. Pod względem wielkości przeładunków w styczniu 2021 stał się trzeci na Bałtyku; jest też wśród 20 największych portów europejskich. Ruszył eksport cukru. Statków towarowych jest coraz więcej – ponad 3 tysiące rocznie

Źródła ilustracji: Transmisja z konferencji.

Port Gdańsk przyjazny sąsiadom, strategiczny dla kraju

To zdecydowanie dobry początek roku dla Portu Gdańsk. Najpierw awans na podium na Bałtyku i znalezienie się w pierwszej trójce portów na tym morzu, zaraz za portami rosyjskimi. Następnie 1 miejsce w rankingu kontenerowym, a teraz poszukiwanie inwestora dla największego uniwersalnego operatora w Porcie Wewnętrznym jakim jest Port Gdański Eksploatacja S.A. – to niewątpliwie duże sukcesy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk i spółek pracujących na terenie portu.

Jak osiągano wspaniałe sukcesy, jedne z najlepszych w świecie, mimo pandemii? Jakie są plany rozwoju tego strategicznego dla polskiej i unijnej gospodarki, przedsiębiorstwa? O tym mówiono 1 marca 2021 roku, podczas zdalnej konferencji, poświęconej głównie wielkościom przeładunków osiągniętych przez spółki portowe, a także dotyczącej wyników finansowych oraz inwestycji realizowanych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

O dokonaniach tego ważnego dla polskiej gospodarki przedsiębiorstwa mówili m.in.: Łukasz Greinke – prezes Portu Gdańsk; Sławomir Michalewski – wiceprezes ds. finansowych; Kamil Tarczewski – wiceprezes ds. infrastruktury, Adam Kłos – dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. O szczegółach poinformowała nas także Anna Drozd – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Można powiedzieć, że pandemia wyszła Portowi Gdańsk na dobre. Co prawda, w 2020 roku, gdy covid-19 paraliżował gospodarkę świata, wielkość przeładunków nieco zmalała, ale nie był to spadek istotny. W rankingu portów na Bałtyku Gdańsk uplasował się w 2020 roku na 4 miejscu. Już w styczniu 2021 roku, awansował o jedno miejsce i znalazł się na podium, a w grupie przeładunków drobnicy skonteneryzowanej – na pierwszym miejscu.

Nie zostaną przerwane inwestycje – zapewniał Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. To wzmacnianie i modernizowanie infrastruktury sprawia, że port ten jest prężnie działającym elementem gospodarki narodowej.

Spadek obrotów ładunkowych zanotowano zwłaszcza w grupie automotive. Przeładunki samochodów zmniejszyły się aż o 46 procent.

Zmalał statkowy turystyczny ruch pasażerski – poinformował Adam Kłos – dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. Na 2020 roku awizowano 84 kruzery z dziesiątkami tysięcy pasażerów, a przypłynęło tylko 6 z nieco ponad 600 turystami.

Jeśli chodzi o statki towarowe, to pandemicznym roku zawinęło ich do Gdańska nieco więcej niż w 2019 roku.

Efektem roku 2020 jest to, że w Porcie Gdańsk pojawił się nowy towar – to wynik prac wykonanych m.in. przez Krajową Spółkę Cukrową, która wyekspediowała w bieżącym roku 15 000 ton cukru.

Port musiał szybko przystosowywać się do pracy w warunkach pandemii. Ze względu na pracę zdalną trzeba było wyposażyć ZMPGdańsk w urządzenia. Przed pandemią w porcie było 100 laptopów, teraz jest 300. Port to małe miasteczko, jeśli chodzi o wyposażenie linie przesyłowe, dostarczające media.

Niezwykle ważna jest też modernizacja systemu bezpieczeństwa – mówił Sławomir Michalewski – wiceprezes zarządu ds. finansowych. Usprawniany jest Port Community System. Trwa wymiana systemu księgowo – finansowego, co ma umożliwić szybsze raportowanie tego, co się w porcie dzieje – zmian zachodzących w firmie. Inwestycje realizowane są przy wsparciu z unijnego instrumentu finansowgo CEF – „Connecting Europe Facility”, polska nazwa: „Łącząc Europę”.

Istotne jest to, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zdecydował się na sprzedaż pełnego pakietu akcji swojej spółki Port Gdański Eksploatacja S.A – – poinformowała Anna Drozd – Rzecznik Prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. To obecnie jedna z największych firm operatorskich, świadcząca profesjonalne usługi w zakresie przeładunków i składowania towarów w obrocie międzynarodowym. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie, o znacznym potencjale inwestycyjnym.

– Jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do przeprowadzenia tego procesu. Włożyliśmy dużo pracy w precyzyjne przygotowanie postępowania, które ma wyłonić przyszłego inwestora. Mamy pozytywną opinię Rady Nadzorczej, co do rozpoczęcia tego procesu. Zdecydowaliśmy się znaleźć inwestora dla tej spółki, ponieważ jako Zarząd Portu nie chcemy stanowić konkurencji wobec naszych klientów posiadając w swoim portfelu spółkę świadczącą usługi przeładunkowe. Chcemy być transparentni i móc konsekwentnie realizować obrane we wcześniejszych latach kierunki działania. Znalezienie inwestora dla tych terenów umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego, który pomimo pandemii zakończył 2020 rok z ponad 15% wzrostem. Dążymy do najwyższych standardów rynkowych. Chcemy, aby wydajność przeładunków z metra kwadratowego Portu Wewnętrznego i terenów, które są obecnie w dzierżawie PGE była jak najwyższa i tego oczekujemy od wszystkich naszych klientów. Udaje nam się te procesy przeprowadzać. Co widać w naszych wynikach – mówi Łukasz Greinke – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Źródła ilustracji: Transmisja z konferencji. Fot. Kacper Kowalski.

PGE to największy uniwersalny operator przeładunkowy, działający na nabrzeżach wewnętrznej części Portu Gdańsk i czwarty pod względem przeładunków operator na całym obszarze portu. Na rzecz gestorów ładunków, zajmuje się realizacją usług przeładunkowych w relacji morskiej oraz usługami składowania towarów dostarczanych do portu statkami, koleją i ciężarówkami. Spółka prowadzi działalność na ponad 89 ha. To wyjątkowo atrakcyjny teren o znacznym potencjale inwestycyjnym. W ramach wieloletniej umowy dzierżawy i umów operatorskich z ZMPG, realizuje przeładunki na nabrzeżach zlokalizowanych wzdłuż Martwej Wisły, po obu jej stronach – Nabrzeżu Wiślanym (12,1 ha), Nabrzeżu Szczecińskim (8,2 ha), nabrzeżach Basenu Górniczego (68,9 ha). Poza tym, w ramach działalności operatorskiej, spółka funkcjonuje także na Nabrzeżu WOC I i WOC II (14,2 ha), oraz Nabrzeżu Oliwskim (5,9 ha). Tereny, na których prowadzi działalność, zostały objęte największym programem inwestycyjnym realizowanym przez ZMPG, a współfinansowanym ze środków unijnych. Inwestycje w Porcie Wewnętrznym opiewają na kwotę ok. 572 mln zł, w tym 439,8 mln zł to inwestycje dotyczące terenów PGE.

– Port Wewnętrzny jest bardzo istotnym elementem portowego biznesu, w który inwestujemy i będziemy dalej rozwijać. Szukamy inwestora na kluczowe aktywa w Porcie Wewnętrznym, czyli tereny dzierżawione przez spółkę Port Gdański Eksploatacja S.A. Dla nas bardzo ważnej części portu, bo ona ma cały czas potencjał wzrostowy. Od kilku lat obserwujemy w Porcie Wewnętrznym zdecydowane wzrosty. Są one także udziałem PGE. To nie tylko kluczowa spółka w Porcie Wewnętrznym, to także nasz 4. klient pod względem wolumenu przeładunkowego w Porcie Wewnętrznym. Znalezienie inwestora dla tych terenów, umożliwi jeszcze bardziej dynamiczny rozwój Portu Wewnętrznego – komentuje Adam Kłos – dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Szczegółowe informacje dotyczące spółki Port Gdański Eksploatacja S.A. i zaproszenie do negocjacji znajdują się na dedykowanej stronie: pge.portgdansk.pl .

 

Port Gdańsk nie zapomina o swych sąsiadach; o swej społecznej odpowiedzialności.

 

Port Gdańsk to pierwszy w Polsce port z certyfikatem PRS, potwierdzającym bezpieczeństwo i możliwości utrzymania zdolności przeładunkowych.

Źródła ilustracji: Transmisja z konferencji.

Oto nagranie z konferencji: https://www.portgdansk.pl/wydarzenia/konferencja-prasowa-portu-gdansk-2021/

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.