Prom dla Kanadyjczyków

Autor: Wła-49. Fot. Włodzimierz Amerski

Prom pasażersko – samochodowy dla Kanady

Uroczystość nadania imienia oraz chrztu pierwszego z trzech, nowoczesnych, pasażersko-samochodowych promów zamówionych przez armatora kanadyjskiego BC Ferries, odbyła się 24 listopada 2015 roku, w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA. Do eksploatacji prom ma być przekazany w połowie 2016 roku.

Fot. W+éodzimierz Amerski 446

Prom dla Kanady ilustracja

BC Ferries z Kanady, jest jednym z trzech największych operatorów promowych na świecie. Nazwa najnowszego statku „Salish Orca” wybrana została w wyniku rozstrzygniętego konkursu. Honoruje ona przyszłych użytkowników promu, czyli mieszkańców wybrzeża Salish, wskazując równocześnie rejon eksploatacji, tj. Morze Salish.

Fot. W+éodzimierz Amerski 454

Symbolicznie butelkę szampana rozbiła matka chrzestna pierwszy oficer Margaret McDonald, długoletnia pracownica firmy będącej właścicielem zamówionych promów. Chrzest polegał na wypowiedzeniu stosownej formułki i przecięciu siekierką linki, do której doczepiona była szklana butelka szampana, rozbita o burtę statku. Jest to jedna z najstarszych tradycji morskich, mająca na celu odpędzenie złych duchów czyhających na nową jednostkę.

Fot. W+éodzimierz Amerski 462

W podziękowaniu za udaną tradycyjną ceremonię, matka chrzestna otrzymała bukiet kwiatów od Andrzeja Wojtkiewicza, prezesa stoczni Remontowa Shipbuilding.

Fot. W+éodzimierz Amerski 474

W uroczystości, tym razem nieotwartej dla szerokiej publiczności, jak było to przy niedawnym wodowaniu trzymasztowej fregaty – żaglowca szkolnego budowanego dla Marynarki Wojennej Algierii, udział wzięli liczni przedstawiciele władz armatora z Kanady, robiąc sobie wspólne pamiątkowe zdjęcie

Fot. W+éodzimierz Amerski 450

Podczas ceremonii chrztu Orkiestra Reprezentacyjna Polskiej Marynarki Wojennej odegrała dwa hymny – kanadyjski i polski.

Fot. W+éodzimierz Amerski 482

Prezes Stocznia Remontowa Shipbuilding SA Andrzej Wojtkiewicz (na powyższym zdjęciu) powiedział dziennikarzom, że współpraca z kanadyjskim armatorem rozpoczęła się w lipcu 2014 roku, podpisaniem kontraktu na budowę trzech najnowocześniejszych w swojej klasie jednostek o łącznej wartości 473 mln zł. Nowe promy zajmą we flocie kanadyjskiego armatora miejsce wycofywanych z użytku prawie 50-letnich jednostek. Będą to pierwsze we flocie tego armatora, a składającej się obecnie z 36 jednostek, promy wykorzystujące silniki dual fuel, które mogą być zasilane zarówno tradycyjnym paliwem (diesel), jak i gazem płynnym (LNG) . Gdańska stocznia ma także dostarczyć tę pierwszą jednostkę do Kanady, a finalny odbiór ma się odbyć w porcie Vancouver.

Fot. W+éodzimierz Amerski 487

Jednostka o długości ponad 107 metrów i szerokości 24 metrów będzie mogła zabrać na pokład 600 pasażerów i 145 samochodów. Moc silników napędu głównego to 3 x 1480 kW. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 15,5 węzła.

Fot. W+éodzimierz Amerski 504

Stocznia buduje już dwa pozostałe z serii promy dla kanadyjskiego armatora. Ich chrzest planowany jest na wiosnę i lato 2016 roku. Dwa z promów zbudowanych w Gdańsku zastąpią prawie 50-letnie jednostki kursujące między Comox i Powell River oraz na linii Tsawwassen – Southern Gulf Islands route. Trzeci prom będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także na czas remontów innych jednostek tego armatora, będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries.

Fot. W+éodzimierz Amerski 500

Wszystkie trzy nowe promy dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, znacznie zwiększą możliwości transportowe kanadyjskiego armatora, zapewniając równocześnie wysoki stopień bezpieczeństwa pasażerów.

Autor: Wła-49. Fot. Włodzimierz Amerski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *