Prom dla Norwegów powstaje w Gdańsku. Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. elektryfikuje flotę pływającą w norweskich fiordach, niedaleko Koła Podbiegunowego Północnego. Rozpoczęła budowę – cięcie blach – pod kolejny prom dla armatora norweskiego. Statek będzie gotowy za dwa lata

Fot. Kazimierz Netka.

Łączymy lądy i ludzi, skracamy drogi morskie, także na dalekiej północy

Fot. Kazimierz Netka.

Okręty dla polskiej i zagranicznych morskich sił zbrojnych, promy elektryczne, hybrydowe, bliskiego i dalekiego zasięgu, inne jednostki pływające, a dodatkowo bardzo szeroki zakres innych usług na rzecz gospodarki wodnej – taki jest profil działalności produkcyjnej Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. To stawia ją wysoko w rankingu światowych producentów morskich. Remontowa Shipbuilding jest dumą polskiego przemysłu okrętowego.

Fot. Cezary Spigarski.

Byliśmy świadkami początku „narodzin” w Remontowa Shibuilding kolejnej unikatowej jednostki: promu elektryczno – spalinowego dla Norwegów. Statek tem będzie pływał w jednym z fiordów, niedaleko Koła Podbiegunowego Północnego. Skorzystaliśmy z zaproszenia, które przekazała nam Aleksandra Tesmer – Manager ds. Promocji i Reklamy w Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.:

W środę, 8 maja br. o godzinie 12.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się uroczystość cięcia pierwszej blachy

Fot. Kazimierz Netka.

do budowy promu pasażersko – samochodowego o napędzie hybrydowym. Prom zamówiony został przez jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii – Torghatten Nord AS.

Fot. Kazimierz Netka.

Uroczystość prowadził Grzegorz Landowski – prezes zarządu spółki PortalMorski.pl, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding.

O współpracy pomiędzy Remontowa Shipbuilding S.A i Norwegami, mówili m.in.:

Dariusz Jaguszewski – prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A.:

Fot. Kazimierz Netka.

Marius Hansen chief executive officer Torghatten Nord AS:

Fot. Kazimierz Netka.

Oto szczegóły:

Nowoczesny, w pełni wyposażony prom dwustronny o numerze budowy B620/1 przeznaczony będzie do obsługi żeglugi w norweskich fiordach na trasie Stornes-Bjørnerå. Ze względu na trudne warunki eksploatacji typowe dla rejonu Koła Podbiegunowego, w projekcie postawiono szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na możliwie maksymalną redukcję zużycia energii – poinformowała Aleksandra Tesmer – Manager ds. Promocji i Reklamy w Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

Statek wyposażony będzie w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często, jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.
Fot. Cezary Spigarski.

Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Przekazanie statku Armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.

Inauguracji cięcia blach dokonali m.in.: Marius Hansen – chief executive officer Torghatten Nord AS i Piotr Alboszta – project manager w Remontowa Shipbuilding S.A.:

Fot. Kazimierz Netka.

Będzie to już kolejna jednostka zamówiona w naszej Stoczni przez Torghatten Nord AS. W latach 2010 – 2013 Stocznia zbudowała osiem nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. Powrót Klienta do naszej Stoczni z nowym zamówieniem świadczy o satysfakcji z wcześniej dostarczonych statków, a także umacnia naszą pozycję na rynku promów pasażersko – samochodowych, jako doświadczonego i godnego zaufania partnera.

Fot. Cezary Spigarski.

Podpisując kontrakt na kolejny, dziewiąty prom dla tego Armatora, Stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.

Fot. Kazimierz Netka.

Budowa promu dla Torghatten Nord, to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji Stoczni, jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.

Podpisano też certyfikat:

Fot. Kazimierz Netka.

Podstawowe parametry promu B 620:

Długość całkowita

63,65

m

Szerokość (max.)

15,50

m

Wysokość do pokładu głównego

4,80

m

Max. liczba pasażerów łącznie z załogą

149

osób

Max. liczba aut osobowych

50

szt.

Max. liczba aut ciężarowych

6

szt.

– poinformowała Aleksandra Tesmer – Manager ds. Promocji i Reklamy w Stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *