Fot. Kazimierz Netka.
Transport ludzi oraz towarów koleją ma odciążyć szosy. Nie wszędzie to się da, bo szyny wymontowano. Pozostały nasypy, a gdzieniegdzie nawet śladu po torach nie ma.
Tory na Pomorzu były „zwijane” zaraz po II wojnie światowej. Drugi etap tego procesu zaczął się pod koniec XX wieku. Teraz jest sytuacja odwrotna: to, co pozostało, ma być odnowione w taki sposób, by pociągi mogły jechać z prędkością ponad 100 kilometrów na godzinę. Tak się stanie dzięki unijnemu dofinansowaniu. W efekcie, powstanie dokumentacja projektowa sześciu pomorskich linii kolejowych: Kartuzy – Sierakowice, Reda – Hel, Lębork – Nowa Wieś Lęborska, Lipusz – Kościerzyna, Lipusz – Bytów i w północnych dzielnicach Gdyni – poinformowała nas Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Fot. Kazimierz Netka
Umowy dotyczące dofinansowania podpisali 8 stycznia wicemarszałek województwa Ryszard Świlski oraz przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: dyrektor Regionu Północnego – Andrzej Osipów i zastępca dyrektora Regionu Północnego – Sławomir Wołkowski; w obecności Wiesława Byczkowskiego – wicemarszałka województwa pomorskiego. O szczegółach planowanych inwestycji mówił Jan Szymański – dyrektor Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Unijne wsparcie będzie pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Łączna wartość pięciu projektów to prawie 17,5 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie ponad 12 mln zł. Dokumentacja przygotowana zostanie dla następujących tras na terenie województwa pomorskiego: linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice (rewitalizacja i ewentualna elektryfikacja); linii kolejowej nr 213 na odcinku Reda – Hel; linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork – Nowa Wieś Lęborska (rewitalizacja i elektryfikacja); linii kolejowej nr 211 na odcinku Lipusz – Kościerzyna; linii kolejowej nr 212 na odcinku Lipusz – Bytów; linii kolejowej na terenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo (włączenie w system Pomorskiej Kolei Metropolitalnej).
Fot. Kazimierz Netka
Dzięki dokumentacji będzie można podjąć kolejne decyzje inwestycyjne takie jak: wykonanie projektów budowlanych, uzyskanie pozwoleń na budowę, wyłonienie wykonawców robót i ostatecznie – przeprowadzenie rewitalizacji i modernizacji linii. Inwestycje poprawią dostępność transportu kolejowego na Pomorzu a – na niektórych trasach – zwiększy się prędkość taboru i przepustowość. Dokumentacje zostaną przygotowane do końca 2020 roku. Projekty inwestycyjne będą gotowe do realizacji w perspektywie finansowej funduszy europejskich na lata 2021-2027 – poinformowano podczas konferencji związanej z podpisywaniem umów.
Zapytaliśmy, o rewitalizacje byłych szlaków kolejowych w innej części województwa: Skarszewy – Starogard Gdański i Skórcz – Starogard Gdański. Jak wynika z wypowiedzi, te linie na razie nie są brane pod uwagę, jeśli chodzi o ich odnowienie.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl