Rozwija się jedna z najważniejszych inwestycji w obrębie „Metropolii Ujścia Wisły” – kanał morski w poprzek Mierzei Wiślanej. Kosztuje tyle, ile stadion piłkarski na EURO 2012, a może zdecydowanie poprawić kondycję gospodarczą Żuław i okolic – od granicy z Rosją; od Elbląga i Gdańska po Kwidzyn

Źródło ilustracji: materiały prasowe NDI/BESIX.

Powstaną nowe możliwości rozwoju kraju

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk

Trwają prace przy inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywane jest pogłębienie akwenu na obszarze basenu portu osłonowego, tak by statkami mogło odbywać się dowożenie kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii. Rozpoczęło się wykonywanie narzutów kamiennych na odcinku nasady falochronu zachodniego i wschodniego. Trwa produkcja betonowych elementów prefabrykowanych tzw. X-bloków, które będą zabezpieczać falochrony przed falami – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Oto ciąg dalszy komunikatu:

Źródło ilustracji: materiały prasowe NDI/BESIX

W rejonie kanału żeglugowego pogrążana jest ścianka szczelna w obszarze śluzy oraz kieszeni bram śluzy, wykonywana jest też przesłona zapewniająca szczelność pod dnem śluzy. Na tym terenie trwają wykopy, ale też powstają nasypy pod drogi docelowe, wraz z umacnianiem skarp. Na moście południowym zakończyły się prace żelbetowe, obecnie wykonywana jest platforma robocza, która posłuży do scalania konstrukcji stalowej.

Źródło ilustracji: materiały prasowe NDI/BESIX

– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Bardzo się cieszę, że minister Marek Gróbarczyk ją przygotował i realizuje. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe woj. warmińsko-mazurskie zyskają nowe szanse rozwojowe. Te szanse wynikają także z inwestycji drogowych, takich jak drogi S7 i S16, jak i inwestycji kolejowych: w linie kolejowe i dworce. Wspólnie budujemy spójną sieć komunikacyjną i łączymy Polskę, aby rozwój naszego kraju był zrównoważony i sprawiedliwy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Źródło ilustracji: materiały prasowe NDI/BESIX

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

– Obiekty mostowe będą spełniały funkcję usprawnienia komunikacji pomiędzy wschodnią, a zachodnią częścią Mierzei Wiślanej – mówi Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, generalnego wykonawcy prac. Obiekty mostowe są w konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, szerokość 17 metrów. Są to mosty obrotowe. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do kanału żeglugowego.

Na Zalewie Wiślanym wykonywana jest sztuczna wyspa. Trwa pogrążanie ścianek szczelnych tworzących jej obwiednię. Montowane są ściągi i stopniowo zasypywana jest grodza.

– Prace w okresie jesienno-zimowym będą kontynuowane zgodnie z harmonogramem. 26 września 2020 roku na terenie budowy odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Tuba z aktem erekcyjnym została wmurowana w budowany przyczółek mostu. Tego samego dnia na budowie odbyło się również posiedzenie Konwentu Morskiego, poświęcone inwestycji. Członkowie Konwentu oraz zaproszeni Goście (m.in. przedstawiciele polskich uczelni technicznych), wysłuchali prezentacji Inwestora – Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Głównego Wykonawcy – Konsorcjum NDI/BESIX – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Źródło ilustracji: materiały prasowe NDI/BESIX

Najbliższe tygodnie to kontynuacja prac pogłębiarskich na Zatoce Gdańskiej w porcie osłonowym oraz wykonywanie narzutów kamiennych. Do końca tego roku pogrążone zostaną ścianki w obrębie całego Kanału Żeglugowego, a od października montowane są mikropale i odwodnienie. Zaczynają się także roboty żelbetowe. Podobnie w rejonie śluzy montowane są mikropale i odwodnienie. Dodatkowo wykonywana jest tam przesłona jet-grouting. W dalszym ciągu do rzędnej 0,0 wykonywane będą wykopy w rejonie kanału (prace ziemne), a na początku przyszłego roku rozpoczną się prace pogłębiarskie. W listopadzie ma rozpocząć się montaż konstrukcji stalowej mostu południowego, a na moście północnym będą toczyć się roboty żelbetowe na przyczółkach, wykonywane będą izolacje ścian przyczółków oraz zasypki. Do końca listopada w stanie surowym gotowy będzie budynek bosmanatu.

Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w 2022roku – wynika z informacji, które przesłała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

Określenie: Metropolia Ujścia Wisły pojawiła się w „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”, opracowanej w 2017 roku przez Patryka Wilda – członka Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej koordynującego prace Zespołu w zakresie rozbudowy sieci kolejowej.

Na ilustracji: Metropolia Ujścia Wisły. Źródło: Patryk Wild. 

Nazwa: Metropolia Ujścia Wisły bardzo pasuje do obszaru nad Zatoką Gdańską; obejmuje nie tylko Trójmiasto, ale również deltę Wisły z Elblągiem włącznie.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.