Rozwój żeglugi na Bałtyku. 1 lutego 2022 roku Stena Line uruchamia nową linię promową ze Szwecji do Finlandii. Później wprowadzi niedawno przedłużone promy Stena Scandica i Stena Baltica na trasę Gdynia – Karlskrona

Fot. z Archiwum Stena Line.

Transport morski ożywia północną Europę

Szwedzki operator promowy Stena Line ogłosił dzisiaj, 7 grudnia 2021 roku, że uruchamia nową linię promową na trasie z Nynäshamn w Szwecji do Hanko w Finlandii. Nowe połączenie jest kolejnym krokiem Stena Line w celu wzmocnienia swojej pozycji na Bałtyku. Od lutego 2022 roku linię będzie obsługiwał jeden prom, ale już w maju dołączy do niego druga jednostka, umożliwiając codzienne rejsy w obie strony – poinformowała Joanna Włodarek – senior consultant w Agencji Human Signs:

„Dzięki naszej nowej linii pomiędzy Hanko i Nynäshamn mocno rozbudowujemy i wzmacniamy naszą pozycję na Morzu Bałtyckim. Chcemy rozwijać się razem z naszymi klientami i inwestycja w nową trasę stanowi odpowiedź na stale rosnące zapotrzebowanie klientów frachtowych na transport ładunków na Morzu Bałtyckim i nie tylko. Poprzez rozszerzenie naszej sieci do Finlandii, dalej ulepszamy i rozbudowujemy najbardziej kompleksową, wydajną i zintegrowaną sieć połączeń promowych w Europie Północnej” – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający Stena Line.

Fot. z Archiwum Stena Line.

Nowa linia promowa Stena Line między Nynäshamn i Hanko zostanie otwarta 1 lutego 2022 roku. Na początku będzie obsługiwana przez prom Urd, który będzie kursował trzy razy w tygodniu w każdą stronę. Już 1 maja dołączy do niego drugi statek, Stena Gothica, umożliwiając codzienne rejsy w obu kierunkach oraz wygodny załadunek i rozładunek podczas całodziennych postojów w portach.

Promy Urd i Stena Gothica to jednostki typu ropax. Każdy z nich ma powierzchnię ładunkową 1600 m i zabiera na pokład 186 osób. Nowa linia między Szwecją a Finlandią to kolejna inwestycja Stena Line w rozszerzanie działalności na Bałtyku. Stena Line w 2022 roku planuje też wprowadzić dwa nowo wybudowane statki typu E-flexer na trasie między Nynäshamn i Ventspils na Łotwie, oraz niedawno przedłużone promy Stena Scandica i Stena Baltica na linię z Gdyni do Karlskrony w Szwecji, znacznie powiększając zdolności przewozowe tego połączenia.

„Z wielką przyjemnością witam Stena Line w Hanko, wiodącym porcie dla efektywnych szlaków transportowych, o centralnym położeniu w południowej Finlandii. Podzielamy cele Stena Line dotyczące tworzenia zrównoważonych łańcuchów dostaw na Bałtyku. Hanko jest kluczowym węzłem dla handlu i produktów przemysłowych, przemysłu motoryzacyjnego oraz eksportu produktów gospodarki leśnej. Nowa trasa rozszerza nasze połączenia z kluczowymi rynkami docelowymi w Szwecji.” – mówi Anders Ahlvik, dyrektor zarządzający portu w Hanko.

„Z radością witamy nową linię między Nynäshamn i Hanko w Finlandii. Wysoko cenimy naszą wieloletnią współpracę ze Stena Line i cieszymy się, że operator podjął decyzję o dużej inwestycji w naszym porcie Stockholm Norvik” mówi Fredrik Lindstål, prezes zarządu sztokholmskich portów.

Fakty o nowej linii Nynäshamn-Hanko:

Otwarcie 1 lutego 2022, na początku trzy kursy w tygodniu w każdą stronę; od 1 maja 2022 dwa promy i codzienne kursy w obu kierunkach; obsługiwana przez promy Urd i Stena Gothica, 1 600 m powierzchni ładunkowej i 186 pasażerów każdy; czas trwania rejsu: 13 godzin.

Trochę więcej o Stena Line

Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 17 trasach łączących 9 krajów, eksploatuje 37 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 4300 pracowników.  Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,1 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.

W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Trzeci statek na linii, Stena Nordica, również zabiera pasażerów i samochody osobowe, lecz jest przeznaczony głównie do przewozu ładunków.

Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 16 000 pracowników na całym świecie – poinformowała Joanna Włodarek – senior consultant w Agencji Human Signs.

                                          *         *          *

W rozwój międzynarodowych połączeń między nadbałtyckimi miastami duży wkład ma Polska. Przykładem może być niedawno oddany do eksploatacji Publiczny Terminal Promowy w Gdyni. Duże znaczenie będą miały, planowane Port Zewnętrzny w Gdyni i Port Centralny w Gdańsku. Na Zatoce Gdańskiej niedawno poszerzono i pogłębiono tor wodny do Portu Północnego w Gdańsku. Coraz bardziej konkretyzuje si;e zamierzenie zainstalowania na Zatoce Gdańskiej, FSRU (Floating Storage Regasification Unit) – pływającego „portu” rozładunku gazu skroplonego, dostarczanego statkami.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *