Są duże pieniądze od rządu na poprawę dostępności komunikacyjnej do Pomorskiego. 11 kwietnia 2018 r. podpisano umowę dotycząca wsparcia kwotą 160 mln zł kupna 10 pociągów dla SKM w Trójmieście. Wiceminister inwestycji i rozwoju zapewnia, że są środki m.in. poprawę skomunikowania portów morskich z zagranicą.

Fot. Kazimierz Netka

Pieniądze na kupno pociągów dostanie przewoźnik. Skorzystają na tym pasażerowie.

Pasażerowie trójmiejskiej SKM pojadą nowymi pociągami. Spółka ma na to pieniądze z Unii Europejskiej. Ponad 160 milionów złotych z funduszy unijnych dostanie PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Za te pieniądze kolejowy przewoźnik kupi 10 pociągów.

 

Fot. Kazimierz Netka

Umowę o dofinansowanie realizacji projektu pt. „Zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienia zaplecza utrzymania taboru”, podpisali 11 kwietnia Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście Sp. z o.o.

 

Fot. Kazimierz Netka

– To bardzo dobra wiadomość dla Pomorza – tak przyznanie 160 milionów złotych dotacji dla SKM skomentował Dariusz Drelich – wojewoda pomorski. Kupno nowych pociągów jest bardzo potrzebne, bo podniesie komfort podróżowania, a bez Szybkiej Kolei Miejskiej trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie metropolii. Podróżowanie pociągami pozwala dojechać w przewidywanym czasie do celu. Dlatego ważne jest zachowanie punktualności. Chcielibyśmy by w Polsce istniał model japoński, gdzie wszystkie pociągi spóźniają się zaledwie kilka minut rocznie. Kupno nowych pociągów to inwestycja kluczowa dla Pomorza. Wojewoda Dariusz Drelich przypomniał o dotacji, którą od rządu otrzymał samorząd województwa pomorskiego na kupno pociągów dla Przewozów Regionalnych. Dobrze by było gdyby ta umowa również jak najszybciej doszła do skutku – dodał pan wojewoda.

Wartość inwestycji to 393,8 miliona złotych, a unijnego dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – 160 milionów złotych – wynika z komunikatu, który przekazało nam Biuro Komunikacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, cytując też wypowiedzi:

 

Fot. Kazimierz Netka

„Umowa oznacza, że finansowanie unijne dla tej inwestycji jest już pewne” – wyjaśnił wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

 

Fot. Kazimierz Netka

Jak przypomniał Mirosław Andrzej Antonowicz – członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., (PKP SA), Szybka Kolej Miejska w Trójmieście uczestniczy w projekcie wspólnego biletu. Zapewnił, że spółka – matka, jaką jest PKP SA, nadal będzie wspierać rozwój SKM w Trójmieście.

Nowe pociągi (tak zwane elektryczne zespoły trakcyjne) będą jeździć na trasie Gdańsk Śródmieście – Lębork. Będą dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem. Spółka kupi też urządzenia, które pozwolą utrzymać pociągi, m.in. sprzęt do czyszczenia i podnośniki. Inwestycja ma zostać zakończona w czerwcu 2023 roku.

 

Fot. Kazimierz Netka

„Nowy tabor poprawi dostępność komunikacyjną Trójmiasta – skróci się czas podróży na odcinku Gdańsk Śródmieście – Lębork, co zwiększy mobilność mieszkańców i ułatwi dojazd do szkoły i pracy” – podkreślił Przemysław Gorgol.

 

Fot. Kazimierz Netka

Te pociągi są nam bardzo potrzebne – powiedział Maciej Lignowski – Mamy jedne z najstarszych pociągów elektrycznych w Polsce. Średnia wieku naszych EZT-ów to około 38 lat. Zakup dziesięciu nowych pociągów umożliwi nam wycofanie dwudziestu najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych składów, których już nie opłaca się remontować. Pieniądze, które dostaniemy dzięki tej umowie to jednak dopiero połowa sukcesu. Potrzebujemy jeszcze długoletniej, minimum 10–letniej umowy przewozowej, by zdobyć kapitał na wkład własny. Liczymy tu na zrozumienie i przychylność Organizatora Przewozów.

Na tym nie koniec. Jak powiedział nam prezes Maciej Lignowski, SKM będzie starać się zdobyć fundusze na kupno następnych pociągów. Być może uda się na to uzyskać unijne fundusze przewidziane w Planie Junckera.

 

Fot. Kazimierz Netka

Rząd finansuje najważniejsze inwestycje na Pomorzu

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to 115,3 miliarda złotych (przeliczone z euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z kwietnia 2018 roku) z Unii Europejskiej na najważniejsze w kraju inwestycje w transport, energetykę, ochronę środowiska, kulturę i służbę zdrowia. 73,8 miliarda złotych zostało już podzielone, z czego 4,7 miliarda trafiło do województwa pomorskiego na 109 inwestycji.

Najwięcej zainwestowano w transport. Ze wsparciem z Programu Infrastruktura i Środowisko w województwie pomorskim realizowanych jest 13 inwestycji transportowych, na które przeznaczono 3,4 miliarda złotych z funduszy unijnych. To między innymi budowa drogi ekspresowej S7 Gdańsk – Elbląg, odcinek Koszwały – Elbląg, budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku i obwodnicy Kościerzyny, instalacja elektronicznego systemu zarządzania ruchem na linii Warszawa – Gdynia czy budowa wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

 

Fot. Kazimierz Netka

„W tym roku planujemy podpisać umowy na kolejne inwestycje. Jeśli ocena projektów wypadnie pozytywnie, pieniądze z programu trafią na przykład na budowę terminalu promowego, pogłębienie toru i akwenów oraz przebudowę nabrzeży w gdyńskim porcie, modernizację wybranych dworców, m.in. w Gdańsku i Pruszczu Gdańskim, falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku i prowadzącego do portu toru wodnego” – zapowiedział minister Witold Słowik.

 

Fot. Kazimierz Netka

Przygotowania do portowych inwestycji już trwają. Na Zatoce Gdańskiej, na trasie toru prowadzącego do portu północnego, dokonania już rozpoznania saperskiego dna i odbywa się wydobywanie oraz unieszkodliwianie niebezpiecznych przedmiotów. Tor podejściowy będzie dwa razy szerszy niż jest teraz i zostanie pogłębiony.

Kazimierz Netka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.